Prémiová automobilka AUDI, která si již historicky zvolila jako prodejní slogan „Náskok díky technice“, i tentokrát dostála jeho významu. Nový G-Tron nezmění jen váš život, ale opravdu vážně může změnit svět. Tím mám samozřejmě na mysli celý G-Tron koncept pohonu vozidel.
V nabídce je pro řady A3, A4 a A5. Dle dostupných informací se rozšíření do dalších řad neplánuje. V našem redakčním voze A3 byla byla vsazena benzinová 1,4ka s TSFI systémem, respektive se systémem pro pohon CNG, které je jakožto palivo výrazně upřednostňováno. Pohon na CNG je v případě, že není zcela prázdná nádrž jedinou variantou. Inženýři v NDR neumožnili řidiči libovolně přepínat mezi pohonnými hmotami. Na místo toho vyvinuli systém, který se o vás bezvadně postará. Jak již bylo naznačeno, palivo CNG je primární pohonnou hmotou, kterou agregát pod kapotou zpracovává. Zároveň je systém natolik chytrý, že v případě mrazů inteligentně přepne pro studený start motoru na druhou pohonnou variantu a to benzín. Benzín v takových případech vozidlo čerpá dokud teplota jednotky nevystoupá na hodnotu, kdy se palivové nádrže opět přepnou do upřednostňovaného režimu jízdy na CNG. Druhé takové přepnutí čerpání pohonných hmot je možné zaznamenat pouze v případě, že zásobu CNG vyčerpáte. Ať už se jedná o jakýkoliv přechod režimu, tak změny pohonné hmoty prostě nepoznáte. V případě jízdy na benzín je motor jen poněkud ostřejší a projev je o něco sportovnější. Zvuk se mění také opravdu jen minimálně, takže pokud nejste zrovna ladič pian, nemáte šanci.
Co ovšem poznáte, je elektronicky nastavitelná tuhost podvozku. Zpracování této funkce je brilantní. Na výběr je ze čtyřech režimů – comfort, dynamic, auto a individual. Nejvýraznější změnu zaznamenáte při přechodu mezi komfortním režimem a režimem dynamic. Auto se vyloženě „zpěvní“, řízení ztuhne a jen minimální pohyb na volantem skutečně dovede auto hodit z pruhu do pruhu. Jen pozor na nerovnosti, v dynamic režimu skutečně pocítíte každý kamínek. Naopak při jízdě v komfortním režimu nastavení vozu dodá pocit, jakoby jste se přenesli do vyšší třídy. Pocit z řízení rozhodně neodpovídá řízení sportbacku, ale spíše A4 ve verzi avant.
Jinými slovy, přenos změn na vlastnosti vozu a řízení je vskutku prémiový jako značka sama.
Když už se věnujeme motoru, řízení a celkovým projevům A trojky nesmím opomenout zmínit agregát ve spojení s 6ti stupňovou převodovkou. Jak by se dalo u celého portfolia AUDI očekávat, je skutečně přesná a v kombinaci s krátkou kulisou se řadí „jedna dvě“. Jednička je převodový stupeň, který snad nemá konce, což oceníte zejména při rychlých startech a kličkování městem. Ohledně převodů jsme v redakci pozorovali ještě jednu zajímavost. Palubní počítač je vybaven funkcí, která vám na středovém displeji doporučuje jaké rychlostní stupeň řadit. Otestovali jsme velkou spoustu automobilů. Benzíny, nafťáky, velké motory, malé motory v kombinaci s manuálními převodovkami i automaty. Ovšem když budete u AUDIny dbát na doporučení funkce jaký kvalt zrovna zařadit překvapí vás stejně jako nás v jak nízkých otáčkách motor běží. Obecně se dá říci, že se ručičce otáčkoměru líbí někde 800 až 1200 otáček za minutu.
Takový jízdní režim pak způsobí, že palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu CNG ve městě 6,9 metrů krychlových na 100 km a 6,9 litrů/100km benzínu. Spotřeba mimo město je pak na 4,4m3/100km a 4,3l/100km. Kombinovaná spotřeba v CNG 5,4m3/100km a 5,4l/100km benzínu. Jinými slovy za použité kalkulačky pro rozpočet nákladů na provoz je spotřeba někde mezi 80 haléři až 1 koruně na ujetý kilometr při pohonu na CNG.
Na druhou stranu je cena testované verze AUDI A3 G-tron o něco dražší, takže „na nule“ budete někde po ujetí 160.000 kilometrů, ale zase ochráníte planetu.
Design vozu je vystižen samotným heslem výrobce. „Existuje jen jeden směr. Vpřed.“ A kupředu AUDI skutečně neustále míří. Poslední verze designového jazyku, kterým jsou vyjádřeny všechny modelové řady je skutečně úchvatný a jednoznačně říká, kdo je tu nejvýraznější prémiová značka. Dle mého je tentokrát o malý krůček napřed před svým dlouholetým rivalem z Bavorska.
Svalnaté křivky a dynamická střešní linie dodávají tomuto pětidvéřovému vozu na mimořádně sportovním charakteru. Jeho štíhlé boky jsou definovány výraznou linií v provedené „tornádo“ vedoucí v ramenních partiích a dynamickým prolisem ve spodní části dveří. Pokud jde o záď, nová trojrozměrná koncová světla, nepřehlédnutelná dělící linie v oblasti zadních dveří a široký difuzor mluví samy za sebe. Vůbec poprvé je v kompaktní třídě k dispozici také přístrojová deska AUDI viral cockpit. (www.audi.cz)
Samotným závěrem je pak nutné zmínit, že nová A trojka G – tron je skutečně auto, které jsme k testu dlouho neměli. Ať budeme mluvit o designu, motorizaci, jízdních vlastnostech, zpracování interiéru nebo celého infotainmentu, tak ve všech těchto oblastech se inženýrům v AUDI opět podařilo potvrdit, že jsou a budou špičkou na evropském i světovém automobilovém trhu.