Recenze: Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI DSG

11

Škoda Superb je neodmyslitelnou součástí automobilového trhu, a to již od roku 2001. V průběhu uplynulých let si pak tento model vysloužil pověst líbivého a reprezentativního vozu, který navíc disponuje osvědčenou koncernovou technologií, a také nebývale bohatou vnitřní prostorností.

Výroba aktuální čtvrté generace se nově přesunula na Slovensko, kde Superb sjíždí z výrobní linky společně s koncernovým sourozencem Passatem. Na rozdíl od něj je však Superb stále dostupný ve dvou karosářských provedeních, vedle praktického Combi je tak i nadále v nabídce provedení Liftback. 

A dobré zprávy nekončí, pod jeho kapotou i v roce 2025 najdete klasické benzínové a naftové motorizace, samozřejmostí je také možnost volby 4×4 a pro „milovníky“ elektrifikovaných pohonných jednotek je k dispozici také mild-hybrid a plug-in hybrid.

1
Foto: Jan Horský

Exteriér

Navázat na design předchozí generace, která vznikla z pera Jozefa Kabaně, nebyl rozhodně jednoduchý úkol. Zmiňovaný Superb třetí generace totiž přišel s velmi nadčasovým a nestárnoucím vzhledem, kterému nechybí dostatečně robustní proporce, ostře řezaný design a adekvátní dávka dynamiky.

Čtvrtá generace je stran vnějších proporcí pocitově subtilnější, dědičnou robustnost se ji pak snaží dodat především přední partie vozu, která disponuje velmi širokou maskou nebo výrazným proříznutím celé spodní partie předního nárazníku. Stejný úkol pak plní také skvěle svítící LED Matrixové světlomety. Když se však na vůz zaměříte jako na celek, může avizované „široké“ pojetí přední partie působit ke zbytku vozu až lehce nevyváženě.

Čisté a elegantní tvary boční partie oživuje výrazná linka propojující kliky dveří a zadní lampy, které disponují poměrně subtilními proporcemi. Světlomety dále disponují technologií LED s krystalickými prvky, snadno rozpoznatelným světelným podpisem a také animovanými ukazateli směru. Zajímavý detail pak vytváří poměrně výrazný zlom v rámci zadního nárazníku, který celkem striktně odděluje boční partii od té zadní. Obdobným detailem je pak adekvátně vybaven také přední nárazník.

17
Foto: Jan Horský

Interiér

Hlavní předností interiéru Škody Superb byla vždy jeho vnitřní prostornost. Čtvrtá generace Superbu pak stojí na skoro identické rozvoru, jakým disponovala generace předchozí, avšak chytrým tvarováním jednotlivých partií interiéru se konstruktérům podařilo obohatit interiér vozu o dalších pár centimetrů navíc.

Mohlo by vás zajímat:  AUDI A3 Sportback 1,4TSFI g-tron „Změní Váš život“

Adekvátní prostornost v rámci předních pozic doplňují navíc pohodlná sedadla s certifikací AGR, která byla v případě testované výbavy L&K doplněna o masážní funkci. Ještě více prostoru je dopřáno posádce na zadních pozicích, zde postačí jen rychlý pohled do interiéru a vzdálenost mezi opěradlem předního sedadla a sedákem toho zadního jednoduše hovoří za vše. Zavazadlový prostor testované varianty Combi nabídne 690 litrů základního objemu. Po sklopení zadních sedadel tato hodnota naroste až na 1920 litrů.

Palubní deska vozu disponuje příjemně jednoduchým a velmi přehledným rozvržením, její horizontální členění je oživeno svislým „žebrováním“, do kterého jsou elegantně integrovány výdechy klimatizace. 

K avizovanému zpřehlednění palubní desky pozitivně přispívají hned dva poměrně výrazné inovativní prvky. První, Superb čtvrté generace je v nabídce pouze s automatickou převodovkou, její ovládání se tak ze středového tunelu přesunulo na ovladač umístěný vpravo pod volantem. V konkrétním případě se tedy jedná o ergonomicky fungující řešení, pro polohu D otočíte lehce ovladačem směrem dopředu, pro polohu R pak směrem dozadu, polohu P aktivujete samostatným tlačítkem v čele ovladače.    

Druhým prvkem jsou tři nové otočné a zároveň digitální ovladače Smart Dials umístěné v centru palubní desky. Smart Dials slouží především k intuitivnímu ovládání nejdůležitějších uživatelských funkcí auta. Ovladače v sobě kombinují otočné ovládání, možnost stisku a displej. Výhodou ovladačů je pak jejich multifunkčnost, kterou měníte právě stiskem ovladače, otáčením následně měníte vlastnosti předem zvolené funkce.

Stran infotainmentu se Superb drží osvědčeného schématu, tedy dvojice samostatných displejů, které disponují dobrou grafikou, přehledným uspořádáním a také rychlou odezvou. Uživatelsky je ovládání vozu velmi snadné, potěší také samostatná ikona, případně samostatné tlačítko v rámci multifunkčního volantu, aktivující jízdní asistenty. Opakovaná deaktivace „otravných“ asistentů je tedy v konkrétním případě velmi snadná.

0
Foto: Jan Horský

Benzín, nafta, případně elektrifikované pohonné jednotky

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan Juke 1,5 dCi - Rozumný exhibicionista

Pod kapotou čtvrté generace Superbu máme i nadále celkem tradiční pohonné jednotky. Základ tvoří benzínový mild-hybridní čtyřválec 1,5 TSI naladěný na 110 kW výkonu kombinovaný se sedmistupňovým DSG automatem. Tato motorizace navíc disponuje systémem vypínání válců a také 48 V elektrickou soustavou.  

Dále je k dispozici klasická benzínová motorizace, tedy 2,0 TSI nabízena ve dvou výkonových verzích. Slabší 150 kW je kombinována se sedmistupňovým DSG automatem a pohání pouze přední kola. Výkonnější 195 kW opět přes automatickou převodovku pohání všechna 4 kola. Stejně je pak koncipovaná i nabídka u naftové pohonné jednotky 2,0 TDI. Slabší 110 kW pohání pouze přední kola, výkonnější 142 kW pohání všechna 4 kola, v obou případech přes sedmistupňové DSG.     

Součástí nabídky je stále také celkem oblíbený plug-in hybrid, který se čtvrtou generací doznal značných inovací. Základem je benzínová motorizace 1,5 TSI, efektivnější elektromotor a větší baterie nově slibují dojezd přes 100 km v čistě elektrickém režimu. Na tuto verzi se ale jistě zaměříme v samostatném redakčním testu.   

Mně se aktuálně do testu dostala klasická, léty prověřená, specifikace s dvoulitrovou naftovou motorizací (110 kW výkonu) spolupracující se sedmistupňovým automatem a pohonem pouze předních kol. Co víc si tedy přát?    

Naftové motorizaci pod kapotou čtvrté generace Superbu se tedy málo co vytýká. Pohonná jednotka je směrem do interiéru vozu velmi dobře odhlučněná, nabídne kultivovaný chod a se svými 110 kW také dostatek výkonu. Maximální hodnota točivého momentu 360 Nm je dostupná již od nějakých 1600 ot/min, zátah vozu tedy přichází již od velmi nízkých otáček, toho si velmi dobře uvědomuje automatická převodovka a motorizaci obvykle zbytečně nežene do otáček. Defenzivní jízdní styl pak přináší velmi slušné hodnoty spotřeby, osobně jsem se dostal i na hodnotu 4,8 l/100 km. V týdenním průměru si pak naftový Superb řekl o velmi slušných 6,2 l/100 km.

Tradičně velmi dobře funguje avizovaná spolupráce mezi motorizací a sedmistupňovým DSG automatem. Převodovka totiž řadí logicky, bez zbytečných prodlev a vozu tak propůjčuje komfortní jízdní projev a příjemně kontinuální zátah.   

Testovaný vůz byl dále vybaven příplatkovým nastavitelným podvozkem DCC Pro, s aktuální generací však rovnou zapomeňte na pověstné houpání komfortního režimu generace předešlé. Superb čtvrté generace je totiž vybaven adaptivním podvozkem, který známe především z generačně mladších modelů. Ve výsledku se tak jedná o podvozek vybavený lepšími tlumiči s dvojicí ventilů regulující jejich tuhost, odvislou od zvoleného jízdního režimu (Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual), v režimu Individual pak od 15 přednastavených poloh. Ve výsledku tak působí podvozek nového Superbu o poznání jistějším a sportovnějším dojmem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai I 40 – výborný společník nejen na dlouhé cesty
4
Foto: Jan Horský

Závěrem

Škoda Superb čtvrté generace je v nabídce ve třech výbavových stupních, konkrétně se tedy jedná o výbavu Selection, Laurin & Klement a vrcholný Sportline. Provedení Liftback je možné pořídit již od 935 000 Kč, Combi pak od 975 000 Kč včetně DPH. V obou případech se jedná o vůz specifikace Selection osazený základní mild-hybridní motorizací 1,5 TSI (110 kW výkonu) kombinovanou se sedmistupňovým DSG automatem.

Motorizace 2,0 TSI a 2,0 TDI jsou k dispozici od 995 000 Kč (provedení Liftback) a od 1 035 000 Kč (provedení Combi). Vrcholné verze s pohonem obou náprav jsou opět pro obě motorizace dostupné za stejné pořizovací ceny, tedy od 1 125 000 Kč (Liftback) a od 1 165 000 Kč (Combi).

Superb osazený plug-in hybridní pohonnou jednotkou pořídíte od 1 105 000 Kč v případě karosářského provedení Liftback o od 1 145 000 Kč ve verzi Combi.

Škoda Superb mezigeneračně neztratila žádnou ze svých předností, a i nadále vás hravě přesvědčí o svých nesporných kvalitách. Čtvrtá generace je zase o něco propracovanějším a dospělejším vozem, který však i nadále nabízí příjemné a nebývale prostorné prostředí pro posádku, stejně tak jako osvědčené pohonné jednotky a s tím spojený vyvážený jízdní projev.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora