TEST Peugeot 5008 GT, 2.0 BlueHdi – francouzský futurista

TEST Peugeot 5008 GT, 2.0 BlueHdi – francouzský futurista

Peugeot 5008 a jeho druhá generace, testem nám aktuálně prošel pohledný naftový dvoulitr v dynamické a nejluxusnější výbavě GT.

První generace 5008ky se jako klasické MPV začala prodávat v roce 2010 s přívlastkem klasického a prostorného rodinného vozu.

Testovanou druhou generaci nám automobilka představila na pařížském autosalonu v roce 2016, do prodeje ji však uvedla až v létě 2017.

Druhá generace si zachovává sedmimístnou konfiguraci z klasického MPV. Automobilka nyní nově model prezentuje v kategorii SUV, bohužel však s absencí pohonu všech 4×4.

Peugeot se tak snaží konkurovat vozům jako je např. Škoda Kodiaq.

 

EXTERIÉR

Jak je již u francouzských automobilek poslední dobou opět zvykem, vydávají se cestou odvážného designu. Peugeot 5008 je toho příkladem.

Oproti své předchozí generaci vůz narostl ve všech směrech. Například jen rozvor vozu se zvětšil o 11cm.

Přední partie vozu je poměrně vysoká a působí tak mohutným dojmem. Na této části si dal Peugeot opravdu záležet a rozehrává zde zajímavou kompozici jednotlivých detailů.

Přední maska je v její svislé rovině prohnutá směrem k chladičové části a nechává tak vyniknout její horní část, linku, která zároveň lemuje spodní část kapoty.

Z tohoto prolomení pak vystupují přední světlomety, ty vypadají velice efektně a to i díky jejich částečnému přerušení linkou, která vychází ze spodní části nárazníku. Dle automobilky se jedná se o pohled dravé šelmy. Na diody denního svícení navazuje chromovaná linka, která podtrhuje hranu kapoty. Kapota vozidla je pak nezvykle plochá.

Svoji robustnost nezapře Peugeot ani v ostatních partiích vozu, v boční části ji podporují výrazné plastové ochrany podběhů kol a spodní části dveří, které jsou zvýrazněny chromovanými linkami, vše v ostře řezaných liniích.

Zadní partie vozu má výrazné svislé proporce a to nejen po vzoru svého předchůdce, ale hlavně z důvodu sedmimístné konfigurace. Tato partie je oproti té přední výrazně klidnější, usedlejší. Zadní lampy jsou integrovány do černého horizontálního panelu a spolu s černým lízátkem zadního okna tvoří ucelený komplet.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazdy CX-5 Skyactiv-G AWD A/T EDITION 100 – oslava pokračuje

Přitažlivost modelu byla u testované verze podtržena prosklenou, panoramatickou střechou.

Vnější design vozu je výrazný a odvážný, s modelem 3008 sdílí přední partii vozu. Z této dvojice je pro mne ale 5008ka ta pohlednější.

 

INTERIÉR

Design interiéru 5008ky je o krok dále než její vnější vzhled. Přístrojová deska Peugeotu, to já kapitola sama o sobě, na tu si musí udělat každý názor sám.

Mne osobně se interiér líbí, je originální, dynamicky působící a přehledný.

Samotnou a poměrně diskutovanou kapitolou je umístění kapličky přístrojů na palubní desce. Tady se Peugeot již před časem vydal svojí vlastní cestou a je zapotřebí si na to jen zvyknout.

Kaplička je umístěna v horní části palubní desky a dostává se tak do zorného pole až nad úroveň samotného volantu. Kaplička dále disponuje digitálním displejem s výborným zobrazením a úhlopříčkou 12,3 palců. Zobrazované údaje si můžete volit v různých módech.

Zmiňovaný volant je poměrně malý, v jeho horní i dolní části stejně zploštělý. Chvilku Vám potrvá, než si na něj zvyknete, ale po pár kilometrech Vám bude příjemné ovládat tak velké vozidlo, tak malým volantem.

Jeho součástí jsou samozřejmě také ovladače rádia, telefonu, nebo jednotlivých módů zobrazení přístrojů v rámci kapličky před řidičem.

Samotná palubní deska působí moderně, nadčasově, je mohutná a spolu se středovým tunelem, ve který plynule přechází, vás příjemně obklopuje.

V její střední části je dotykový displej, kterým se ovládá navigace, rádio, telefon, topení, klimatizace, dále pak nastavení jednotlivých funkcí auta, jako je například barevnost podsvícení interiéru, jízdní profil, dávkovač parfému atd. Jeho ovládání je dobře čitelné a přehledné.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota CAMRY 2.5 Hybrid Executive VIP – lehkou modernizací zase o krok dále

Středový tunel navazuje na přístrojovou desku efektní chromovanou lištou, která opticky vymezuje řidičovu působnost v rámci středového tunelu.

Do této lišty jsou v úrovni přístrojové desky zakomponovány tlačítka základních ovladačů, dle výrobce mají evokovat jednotlivé klávesy od piana, efektní detail.

Součástí středového tunelu je také volič automatické převodovky. Peugeot je zde opět originální. Jeho tvar je navržen v duchu celé dynamické koncepce interiéru.

Tělo voliče převodovky je ještě osazeno tlačítkem pro parkovací polohy a přepínačem automatické převodovky do manuálního režimu.

V rámci středového tunelu je dále mnoho odkládacích prostorů, jsou zde držáky na kávu a pod loketní opěrkou velký odkládací prostor na pet láhev. Tu tam schováte elegantně celou. V rámci příplatkové výbavy byl středový tunel vybaven ještě bezdrátovým dobíjením mobilního telefonu.

S Peugeotem 5008 jsme tedy aktuálně v kategorii SUV, pozice za volantem je tedy poměrně vysoko s příjemným výhledem z vozu. Přední sedadla, jejich opěráky jsou vybavena výklopnými stolečky a zvyšují tak komfort cestování pro druhou řadu.

Druhá řada sedadel je posuvná s možností sklopení opěradel do různých poloh, všechny tři jsou navíc stejně široké, rovnoměrnost osazenstva v druhé řadě zaručena.

V třetí řadě jsou umístěny dvě solitérní sedadla, která jsou z vozidla lehce vyjímatelná. Sedadla jsou ukryta v podlaze pod plastovým krytem, který tvoří podlahu kufru. Nastupování do třetí řady není zcela pohodlné, ale to u vozidel této konfigurace není žádnou novinkou a počítáte s tím. Dětský pasažér je pro tuto řadu ideálním cestovatelem. Při posunu sedaček v druhé řadě dopředu a do vyvýšené polohy, zde může cestovat také dospělý člověk.

Kufr 5008ky má poměrně nízkou nakládací hranu a nakládání do něj je o to pohodlnější. Kufr je praktický, krabicovitý tvar zadní partie vozu tomu samozřejmě napomáhá.

Mohlo by vás zajímat:  Test VOLKSWAGEN GOLF Life 1.0 eTSI DSG - komfortní jízdní projev elektrifikovaného tříválce

 

MOTOR A JÍZDA

Peugeot 5008 se nabízí v šesti přeplňovaných motorizacích, dvě z nich jsou benzínové a čtyři dieselové.

Námi testovaná verze byla osazena přeplňovaným naftovým dvoulitrem s automatickou hydroměničovou převodovkou EAT také s možností volby řazení pádly pod volantem.

Jednalo se o nejsilnější naftovou motorizaci o výkonu 133kW, kterou Vám 5008ka může nabídnout.

Automatická převodovka a motor jsou dobře sladěny, jízda s vozidlem je příjemná a komfortní. Podle automobilky je s vozidlem možné vyrazit i na nezpevněné cesty, jeho světlá výška třiadvaceti centimetrů to umožňuje, ale nemyslím si, že to je zrovna důvod proč si 5008ku chcete pořídit.

Vozidlo je také vybavenou možností přepnutí do režimu sport, poté se změní odezva vozu na plynový pedál, dále ztuhne řízení a 5008ka vás ještě navíc trochu efektně klame zvukovou kulisou chodu motoru.

Spotřeba paliva se v rámci testu pohybovala okolo 7-ti litrů.

Peugeot 5008 je velké a robustní auto, jízdní vlastnosti a pocit z jeho řízení tomu ale nenasvědčují. Jeho projev je klidný, pohodlný a v případě potřeby i dynamický. Naše pocity z jeho projevu přikláníme k tomu, že námi testovaná verze byla vybavena nejsilnější naftovou motorizací a vůz byl obut na 19-ti palcových nízkoprofilových discích, tudíž podvozek si byl poměrně jistý a s dostatkem potřebného výkonu.

Velikost jeho „malého“ volantu ve Vás také vyvolává pocit, že řídíte spíše nějaké malé sportovní vozidlo a ne sedmimístné SUV.

ZÁVĚR

Peugeot 5008, to je rodinné auto mnoha tváří. Jeho odvážný design exteriéru a hlavně interiéru se buď bude, a nebo nebude líbit. Myslím si, že nic mezitím nemůžeme očekávat. My se však přikláníme na stranu líbí.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora