Hyundai i30 se v loňském roce stalo pátým nejprodávanějším autem u nás. Nyní přichází v nové generaci, zatím je k dispozici hatchback, ale na autosalonu v Ženevě byla už představena i varianta combi, a přijít by měla i sportovní verze N.
Exteriér
Oproti předchozí generaci dostala nová i30 uhlazenější design. Jediným prvkem, který najdeme napříč modelovou řadou Hyundai i nadále zůstává výrazná šestiúhelníková maska. Nové full LED světlomety mají méně protáhlý tvar. Denní svícení je sdružené s blinkry a nachází se ve spodní části vedle mlhovek.
Při pohledu z profilu se prolis, dříve procházející přes kliky dveří posunul o pár centimetrů nahoru. Záď vozu je také jednodušší, ostře tvarované světlomety se zakulatily a mlhovky se kromě změny tvaru posunuly ještě o kus výš. Dříve bylo lépe řešené umístění couvací kamery, která se vyklápěla spolu se znakem. Nyní je napevno umístěna pod ním, vířením prachu za autem se zbytečně odkrytá kamera špiní.
Interiér
Pokrok v interiéru je na první pohled znát v kvalitě materiálů, všechny plasty působí o poznání lépe než u předchozí generace. Osobně se mi líbí nové horizontální členění palubní desky. Velký dotykový displej vyčnívá z palubní desky a je umístěn blízko zornému poli řidiče. Pod ním se nachází výdechy dvouzónové klimatizace a její ovládání, které si zachovalo vlastní mechanické ovladače i displej.
Po usednutí za volant do pohodlných a dobře tvarovaných sedadel překvapí, že v nich nelítá ani hubenější řidič. Jako nevýhodu bych zmínil nastavení sklonu opěradla pomocí kolečka. Přední sedadla jsou stejně jako volant vyhřívána, u nového volantu musím pochválit nové řešení ovládání infotainmentu, palubního počítače i tempomatu. Infotainment s 8″ dotykovou obrazovkou funguje svižně a ovládání je logické, navíc tu jsou i zachovány základní ovládací prvky, aby se nemuselo kvůli všemu ťapat po displeji. Výhodou jsou aktualizace navigace na 10 let zdarma.
Cestující na zadních sedačkách mají dostatek prostoru nad hlavou, pro kolena už to je horší, překvapilo mne, že zde namísto výdechů klimatizece ve středovém tunelu, nachází výdechy pouze pod sedačkami. Zavazadlový prostor má objem až 395 litrů, se sklopenými sedačkami až 1301 litrů. V případě, že je nastavitelné dno ve vyšší poloze, sklopené sedačky s ním vytvoří rovinu. Na úplněm dně zavazadlového prostor je umístěné dojezdové rezervní kolo.
Motor a jízda
Do nové i30 si můžete zvolit jeden z následujících motorů: nejslabší atmosférickou 1.4 s výkonem 73 kW, litrový tříválec s turbem s výkonem 88 kW a přeplňovanou 1.4 o výkonu 103 kW, dieselová 1.6 je k dispozici ve variantách se 70, 81, nebo 100 kW. Testovaný vůz je vybaven litrovým tříválcem 1.0 T-GDI D-CVVT, který má na svou velikost slušný výkon 120 koní při 6000 ot./min. a kroutící moment 172 Nm dostupný od 1 500 do 4 000 otáček. Na 100 kilometrovou rychlost auto rozpohybuje za 11.1 vteřiny a maximální rychlost činí 190 km/h. Svojí kultivovaností se samozřejmě nemůže rovnat jednotkám čtyřválcovým, vibrace jsou patrné především při vyšší zátěži při akceleraci. Při nižší zátěži je však motor tichý. Kombinovaná spotřeba se pohybovala namísto udávaných 5 litrů okolo 6 litrů benzínu při běžné jízdě. U nejvýkonnějšího benzínového a dvou výkonnějších naftových motorů je na výběr mezi 6° manuální převodovkou a 7° dvouspoujkovou převodovkou. Ostatní varianty jsou k dispozici pouze se šestirychlostní převodovkou, nejinak tomu bylo u testovaného vozu.
Převodovka má přesný chod řadící páky, trochu výhrad bych měl k hlučnějšímu projevu převodovky na zpátečku. Na 6. rychlostní stupeň: 3100 otáček při 130 km/h.
Podvozek spolu s 16″ koly umí dobře filtrovat nerovnosti a přitom v zatáčkách se přehnaně nenaklání. Dobrou zprávou je, že všechy verze mají zadní víceprvkové zavěšení.
Největší změna je v řízení, oproti předchozímu sice přišlo o možnost nastavení účinnosti, ale funguje přesněji a pocity z řízení jsou příjemnějši. Pohodlí a bezpečí zajišťuje i spousta asistentů, vedle příplatkového monotorování slepého úhlu, dostanete i trojici asistentů, které jsou ve všech nových vozech i30: autonomní nouzové brzdění, aktivní udržování v jízdních pruzích a sledování pozornosti řidiče.
Závěr:
Oproti předchůdci je vidět zlepšení v každém ohledu. Skvělé je, že spoustu bezpečnostních asistentů je už v základní výbavě.
Výhody:
+ jízdní projev
+ kvalita materiálů a ergonomie
+ široká škála bezpečnostích asistentů v základní výbavě
+ záruka 5 let bez omezení kilometrů
Nevýhody:
– hlučnější zpátečka
– zvukový projev tříválce
Cena od: 369 990 Kč
Cena testovaného vozu: 456 890 Kč