TEST Hyundai i20 1.4 CRDi vs. Škoda Fabia 1.4 TDI – Kdo že je taakhle maličky

TEST Hyundai i20 1.4 CRDi vs. Škoda Fabia 1.4 TDI - Kdo že je taakhle maličky

Dlouho jsme vám nepřinesli žádný srovnávací test, takže jsme se rozhodli jeden takový uspořádat. Už třeba jen proto, abychom zjistili, zda je soused z Boleslavi opravdu vedle i20 taaaakhle maličký, nebo zda se nakonec scvrkne auto z Nošovic.

Vzhled

Hned na první pohled je jasné, že Hyundai se dostal do nevýhody, protože Fabie do redakčního testu dorazila s atraktivitou právě nalíčené modelky. Nádherná modrá metalíza s černou střechou a doplňky na sebe zprvu strhává všechnu pozornost. V „běžnější“ barvě vypadá Fabia důstojně a dospěle. Současný designový směr ji na rozdíl od předchozí generace propůjčil nepodbízivou přitažlivost, která díky hranám působí moderně. Auto se tváří mnohem dospěleji, než je v daném segmentu potřeba. Trochu ulítlosti a mladistvosti neškodí. Naštěstí se dá vzhledu trochu pomoci právě dobře zvolenou barvou a kontrastními doplňky. Automobil tak může oslovit starší, ale i mladší generaci.

Oproti tomu se Hyundai i20 snaží být líbivější. Namísto ostrých hran a zlomů sází na obliny. Také v jeho případě platí, že vypadá mnohem lépe, než prapodivná předchozí generace. Barva testovaného vozu mu v našem srovnání sice sráží body, ale sám o sobě vůz vypadá dobře. Ani Korejec nebude mít problém oslovit více věkových skupin, je však dobře, že si jde svou cestou. Co mne zaujalo (v pozitivním slova smyslu), to je černý překryv C-sloupku. Finální rozhodnutí, který vůz je hezčí, si nakonec bude muset udělat každý z vás sám, ale mě jako milovníka youngtimerů více oslovují ostré hrany Fabie.

Interiér

Přesuneme se do interiérů obou matadorů, kde přeci jen můžeme hodnotit trochu objektivněji. Na první pohled působí palubní desky obou vozů dobrým dojmem. V Hyundai najdeme částečně měkčené plasty, kterým stráží vizuální dojem vzorek připomínající trochu 80. léta. Fabie kontruje tvrdými materiály, které ale oživí hladký lesklý dekor. Díky němu působí palubka moderněji. Provedení ovládacích prvků obou vozů neurazí, solidnějším dojmem nicméně působí korejský vůz.. Pokud budeme pokračovat na výplně dveří, zde naopak ve vzhledu jasně vede Hyundai, opět je hezčí a s povedenými spínači. Body ale ztrácí za tvrdou opěrku na loket. Škoda nabízí jen černý plastový kryt nevábného vzhledu, loketní opora je ale měkká. Co se týká ovládacích prvků, u volantu preferuji Hyundai, má kulatý volant, který se příjemně drží. Ten škodovácký sice dost možná lépe vypadá, ale na můj vkus má až příliš tlustý věnec a vespod je zbytečně zploštělý. Výhodou Fabie je však možnost volant podélně nastavit, což i20 nemá. Lépe do ruky padne i řadící páka Hyundaie, která také lépe vypadá a je umístěná výše, což je příjemnější. Naopak Škoda nabízí na dotek příjemnější páku ruční brzdy. Oba vozy jsou též vybaveny šikovnými držáky parkovacích lístků, Fabia tradičně na A-sloupku, i20 zase na sluneční cloně řidiče. Grafika přístrojů je u obou značek velmi dobře čitelná, Škoda sází na moderní bílé podsvícení, naopak modrá u Hyundaie působí již poněkud rozpačitě. Zvláště modré diody na spínači výstražných světel a ovladačích klimatizace však svítí tak jasně, že vám v noci vypálí díru do hlavy. Při každé jízdě za tmy jsem měl chuť je přelepit.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Morris Minor 1000

Sedadla obou vozů jsou pohledná, ta korejská prosvětlují interiér, tmavá ze škodovky působí na pohled luxusněji, což dělá zejména kosočtvercový vzorek a vyšší bočnice. Na posez jednoznačně preferuji sedadla z Fabie, jsou pohodlná a poskytují výtečnou boční oporu. Mimochodem, na bocích najdete malé praktické kapsy. V těch korejských si připadám poněkud skřípnutý u pasu, jako kdyby u Hyundaie neměli zájem o plnoštíhlé řidiče. Nastavím sedadlo řidiče do optimální polohy a sedám si za sebe. Hyundai nabízí více místa v oblasti kolenou, ale sedačky řidiče se dotýkám, navíc cítím v kolenou jakousi železnou oporu z konstrukce sedadla. Hlava se dotýká stropu, což není příjemné. A také mi najednou začala vadit svažující se horní linie zadních oken, kvůli které koukám do stropnice, místo ven. Ve Fabii tyto problémy nehrozí, nad hlavou je místa dost a také okna mají lepší tvar, takže i vyšší cestující vidí ven bez nutnosti hýbat hlavou. Jen si nemohu zvyknout na tu efektní křivku spodní linie oken, protože zevnitř je linie rovná. Strop je také více vybraný, až teprve u konce se svažuje dolů, nicméně jeho dotyk s hlavou nehrozí. Bohužel problémem je prostor pro nohy, protože kolena mám doslova narvaná v řidičových zádech, ačkoliv mám nohy trochu šikmo, rovně se nevejdou. Zadní opěradlo ve Škodovce je také strmější než u i20. Pokud bych ale Škodovce mohl, nebo spíš měl, něco vytknout, tak asi tvar střechy a odvod vody z ní. Když jsme nastupovali do vozu mokrého po dešti, tak na všechny steklo poměrně dost vody zachycené zřejmě těsněním dveří.

U odkládacích prostor je to také velmi vyrovnaný souboj. Dveřní kapsy obou vozů pojmou 1,5 litrovou láhev a oba mají držáky kelímků uprostřed. Fabia nabízí větší a lépe přístupný kastlík před spolujezdcem, i20 má zase větší schránku pod loketní opěrkou uprostřed. Ta by ale mohla u korejského vozu být výše. Na první pohled působí kufr ve Fabii jako větší, ačkoliv Škoda vítězí jen o čtyři litry. V základních rozměrech je zavazadelník Fabie vyšší a delší, Hyundai nabízí více místa mezi podběhy kol na šířku. Skvělá je u Škody spousta odkládacích přihrádek, chytrá půlkruhová ohrádka nebo háčky na nákupní tašky. Hyundai ztrácí dech vyšší nákladovou hranou (o celých 8 centimetrů!) a menší výškou pod otevřenými dveřmi. Plusové body si ale opět získá dvojitou podlahou, která smazává schod mezi podlahou kufru a sklopenými opěradly. Ta jsou u obou vozů dělená v poměru 2:3. Možná právě kvůli dvojité podlaze pak kufr i20 vypadá pocitově menší, háčky na nákupní tašky tu však najdete také.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda: Škoda Octavia III

Jízda

První markantní rozdíl přichází při studeném startu obou vozů. Zatímco Hyundai naskočí celkem kultivovaně, byť samozřejmě akusticky vznětový agregát odhalíte, tříválec ve Fabii se rozrachtá jako stará dodávka. Ačkoliv se Fabie po stránce akustického odhlučnění rapidně zlepšila, zamezit přenosu klapotu z pod kapoty se jí zcela nepodařilo. Budiž Škodovce ke cti, že alespoň necítíte žádné vibrace, kterými staré diesely hodně trpěly. Oč horší je zvukový projev, o to lačnější je touha škodováckého motoru po vašem šlapání na plynový pedál. Oba vozy mají dlouhé převody, i20 navíc trumfuje šestikvaltem oproti pětirychlostní skříni ve Fabií, ale ta se zase ochotněji projevuje se zvyšujícími se otáčkami. Nečekejte žádné živé sportovní výkony, ale domácí matador působí o fous agilněji, byť vám za to vystaví účet formou více decibelů dieselového klapotu. Nejvyšší dva stupně v i20 slouží ale především k poklesu spotřeby, sílu motoru u nich nemáte šanci pocítit.

Nutno říct, že v ustáleném tempu, například na dálnici, domácí motor ztichne a rázem zapomenete, že pod kapotou Škodovky tepe tříválcový diesel. I tak tam ale za nízkou hlučnost získává body Hyundai, který díky vyššímu převodovému stupni točí jen 2400 otáček. Méně hluku si Korejec připíše také ve městě, rozjezdy na semaforech jsou takové klidnější, zatímco Škodovka opět působí hbitěji. Fabia má navíc ve městě nevhodné zpřevodování, kdy trojka točí moc, zatímco čtyřka málo. Tím hlavním argumentem pro výsledek srovnání je však jízda mimo město, která je pro zvolené motorizace nejoptimálnější. A tady jednoznačně, bez ohledu na zvukový projev, volím Fabii. Hyundai je poddajnější, mírnější a komfortnější. Při svižné jízdě v rozbitých zatáčkách na něm vidíte, jak by se rád zuby nehty držel vámi zvolené stopy, ale zcela se mu to nedaří. A ani zpětná odezva z řízení není nikterak příkladná, moc se toho od kol prostě nedozvíte, i když v komunikativnosti příliš nevyniká ani česká přebornice. Na nerovnostech plave a celkově působí velmi neklidně a při přejíždění rozbitých úseků se ozývají velké rány. Ani ve Fabii (na stejném úseku silnice) nebyly naše uši ušetřeny ran na nerovnostech, ale jízdně je nová Fabia mnohem jistější a stabilnější. Je rozhodně o něco tvrdší než korejský konkurent, ale díky tomu se mnohem lépe dokázala držet zvolené stopy. Také ze zatáček jí motor vytáhl s mnohem větší ochotou. Navíc pokud ufouknete z gum trochu vzduchu (testovaný vůz byl původně nahuštěň na ekologickou hodnotu), rázem je pohodlnost auta mnohem lepší a náskok Hyundaie je smazán. To byl ve finále jeden z hlavních argumentů pro konečné rozhodnutí. Fabia ale i na tvrdších gumách působila za jízdy tak nějak sebevědoměji, jako kdyby dobrá jízda s ní byla prostě samozřejmostí, což u minulé generace rozhodně neplatilo. K tomu nahuštění bych se ovšem rád vrátil, v řadě českých testů se totiž často píše, že je nová Fabia na českých cestách příliš tvrdá, ale po nastavení správného tlaku s tímto názorem nelze zcela souhlasit.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota HILUX 2.8 D-4D – s tradiční modernizací přichází více výkonu a stylu

Na dálnici se nám podařilo dostat Hyundai na průměrnou spotřebu 5,0 l/100 km, zatímco Fabia tachometrových 130 absolvovala s průměrem 4,8 l/100 km. Škoda si s průměrem 4,5 l/100 km vedla lépe i ve městě, kde i20 potřebovala 4,8 l/100km. U kombinované jsme pak čekali vítězství Hyundaie, protože nás Fabia neustále sváděla k vytáčení, i tak ale měla průměr 5,2 l/100 km, zatímco i20 si řekla o 5,6 l/100 km.

Závěr

Dost možná nejnapínavější srovnání letošního roku máme za sebou a hlavní dojem? Obrovská vyrovnanost. Hyundai se sice snaží tvrdit v reklamě, že je mnohem lepší, ale pravdou je, že oba boxeři to v ringu vydrželi až do posledního zazvonění a nedarovali si ani jeden úder. Kde jeden předvede hezčí palubku, tam druhý kontruje lepšími tlačítky, kde první nasadí více místa na hlavu, druhý poskytne lepší prostor pro nohy a kde první sází na pohodlí, tam druhý oplácí lepším řízením. Tvrdý a velmi vyrovnaný souboj tak musí rozhodnout nakonec hlavně vaše priority. Pokud vás řízení baví, je pro vás důležité a navíc ho chcete v střídmě, ale solidně vypadajícím autě a snesete více akustického hluku od motoru, patrně byste, stejně jako já, sáhli po Fabii. Pokud ale raději máte své pohodlí, své auto, které je tiché, pohodlné a navíc zajímavěji vypadá a řízení vás až tak nebere, protože stejně raději jezdíte pomaleji, bude pro vás naopak lepší volbou Hyundai. I přesto, že v mých očích korejský vůz prohrál, nemohu napsat, že je to špatný vůz. Naopak, s přehledem odpovídá standardům třídy, jen by u mě hrál svou roli i fakt, že bych si nechtěl koupit auto z televizní reklamy, která dělá tak mimořádně špatný dojem. Zmíněný spot totiž dobrému autu zcela zbytečně sráží body, ačkoliv vůz sám za reklamu nemůže. Automobilka prostě musí mít na paměti, že (stejně jako jakákoliv jiná firma) potřebuje, aby se s ní zákazník ztotožnil v jejích hodnotách a chtěl si daný výrobek koupit. A nepřijde mi, že velké množství zákazníků osloví nenávist ke konkurenci…

Základní cena (i20 1.2 Family) 239 990 Kč a (Fabia 1.0 MPI Active) 234 900 Kč

Základní cena testovaného motoru (i20 1.4 CRDi Comfort) 379 900 Kč a (Fabia 1.4 TDI Style) 356 900 Kč

Cena testovaného modelu i20: 424 900 Kč a Fabia: 440 700 Kč

Foto: rajdlstudio.com