Italská automobilka Alfa Romeo je jednou z mála, která to nemá u velké části fanoušků vůbec lehké. V rubrice Historie chci proto představit model od této značky, který na koncem 80 let a začátkem 90.let znamenal zásadní změnu koncepce vozů Alfa Romeo a zároveň ji povznesl na důležitou vyšší úroveň mezi konkurencí.
Úvodní informace
Vůz, který mám na mysli, se jmenuje Alfa Romeo 164. Objevil se v roce 1987 jako nástupce dnes velmi vzácné Alfy Romeo 90. 164ka je auto vyšší střední třídy s nadčasovým designem, který ještě dnes spoustu lidí na ulici okouzlí. Při navrhování karoserie se totiž používal ve velké míře vývoj skrz počítačové programy, aby vůz dosahoval co nejlepší aerodynamiky a zároveň vzhledově sedl pro tehdejší dobu. 164 byla vyvíjena ve vývojovém programu Tipo 4, v jehož rámci koncern Fiat a Saab vyvinul podvozkovou platformu pro automobil vyšší střední třídy s pohonem všech kol. Dá se tak říci, že AR 164 je z rodiny „čtyřčat“, protože na stejném podvozku byly postaveny i „sourozenci“ Fiat Croma, Lancia Thema a Saab 9000. Zajímavostí je to, že Alfa Romeo 164 byla také na dlouhou dobu poslední model od AR, který byl prodávaný na trhu v USA, a to do roku 1995.
Design a historie
Alfa Romeo 164 patří mezi opravdu pěkná auta, což potvrzuje i fakt, že vůz navrhoval samotný Sergio Pininfarina a při svém představení na podzimním autosalonu ve Frankfurtu v roce 1987 zaujala svými tvary a liniemi karoserie. Ptáte se co dělá právě tuhle Alfu tak krásnou? No tak především pár prvků jako jsou boční žebrování či přechodové linie, které připomínají důležitou sportovní ikonu z 80.let, jakou je vůz Ferrari Testarossa.
Zdroj: Wikipedia.org
164ka byla vyráběna od roku 1987 až do roku 1998, přičemž rok co rok se automobil zdokonaloval po všech směrech. V roce 1993 přišla na trh výrazně omlazená verze s čirou optikou světel, jinou mřížkou chladiče a co je nejdůležitější, s ještě větší porcí výbavy, za kterou by se nemuseli stydět ani v té době velmi luxusní vozy Audi či Mercedes.
Výbava a verze
Jak jsem již naznačil, výbava ve vozech Alfa Romeo 164 od začátku své produkce dokázala nabídnout zákazníkům vše, co si doslova poručili. Už v roce 1990 přišel na trh luxusní model označovaný jako Quadrifoglio. Každý fanoušek tuhle verzi pozná podle symbolu ve tvaru zeleného čtyřlístku za názvem modelu 164.
Alfa Romeo 164 Quadrifoglio byla doslova „nabušena“ maximální výbavou. O příplatcích se v modelu 164 moc neuvažovalo, protože již v základu jste dostali elektricky ovládaná všechna okna, centrální zamykání, el. zrcátka, imobilizér, litá kola, nastavitelný volant a nebo systém ABS. Ale pozor! Stále mluvíme o první generaci, druhé vydání 164ky v roce 1992 totiž dost zásadně zamíchalo trhem s automobily. Facelift vozu znamenal významný příchod nových verzí jako jsou Q4 a QV. Verze QV a Q4 se vyznačovaly tím nejlepším, co jste mohli od modelu 164 očekávat.
Zdroj: Wikipedia.org
Facelift v roce 92“ přinesl pro model 164 důležité odstranění vad, jako jsou nepříliš silné brzdy, špatné táhlo klimatizace nebo chabou elektroinstalaci. Nový model je na ulici k rozeznání od staré verze třeba podle jiného exteriéru, kdy přední světlomety mají čirou optiku se silnějšími výbojkami nebo jinou, užší mřížku chladiče.
Q4
Systém Q4 byl v době 90.let minulého století tím nejpokrokovějším systémem pohonu všech kol s aktivním mezi nápravovým diferenciálem. Právě Alfa Romeo 164 Q4 byla jedním z prvních sériových automobilů na světě, který tento pohon nabízel. Řešení diferenciálu bylo převzato z vozu Lancia Delta Integrale a diferenciál typu Torsen byl zase převzat z sesterského modelu Alfa Romeo 155 Q4.
Zdroj: Flaviendachet.blogsport.com
Provedení Q4 se dodávalo pouze v nejvyšší výbavě a s motory 3.0 V6 12v (200 koní) anebo 3.0 V6 24v (232 koní), jež byly výhradně se šestistupňovou převodovku. Jelikož takto těžce vybavený vůz vážil plných 1650 kilo, museli inženýři dát Alfě odvětrávané brzdové kotouče.
Alfa Romeo 164 Q4 zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,8 s a maximální rychlost je 245 km/h. Tyhle údaje byly platné v roce 1992, ale dnes po 20 letech to už asi nebude tak úplně pravda, díky „péči“ některých majitelů.
QV
Tohle je vrcholná verze s tím nejlepším, co se v té době dalo do auta namontovat. I tato se vyráběla pouze s nejsilnějším motorem V6. Na výběr však byly hned 3 výkonové varianty V6ky, přičemž výkon byl mezi 200-232 koňmi.
Výbava je nekonečný seznam, takže zmíním jen pár věcí jako jsou : protipylový kabinový filtr, tempomat, airbag řidiče s FPS (Fire Protection System – centrální automatické odpojení elektroinstalace v případě nehody), zcela novou digitální klimatizaci nebo solárním řízením (dodáváno jen na vybrané trhy). I dnešní vozy by jí mohli ve výbavě a rychlosti leccos závidět.
Alfa Romeo 164 Pro Car V10
Alfa Romeo 164 Pro-Car z roku 1988 je specialitka a neskutečné motoristické dílo určené na závodní okruhy. Jedná se o závodní vůz kategorie „siluet“ se 600 koňovým motorem V10, ale karoserií běžné 164ky.
Zdroj: Wolfcars.blogsport.com
Maximální rychlost této bestie je 340 km/h a váha něco okolo 750 kg. Předpokládalo se její nasazení ve speciální závodní sérii „siluet“, což je něco jako dnešní před závody Porsche 911 Cup u Formule 1. Jenže než se stačil vůz rozběhnout do větší výroby, tyto závody byly zrušeny. Proto existuje jen jediný vyrobený exemplář této krásky s velkým výkonem.
Motorizace
Vznětové
čtyřválec 2,5 TD (117 a 125 koní)
Zážehové
verze před faceliftem:
2.0 T.Spark 8v (148 PS)
2.0 T.Spark 8v (Kat, 144 PS)
2.0 Turbo 8v (175 PS+overboost)
2.0 Turbo 12v (210 PS+overboost)
3.0 V6 12v (192 PS)
po faceliftu:
2.0 TS Super 8v (146 PS)
2.0 TS 8v (146 PS)
3.0 V6 12v (180 PS)
3.0 V6 QV 24v (232 PS)
3.0 V6 Q4 (232 PS)
Model 164 se mě osobně líbí a lze jí hodnotit jako velmi zdařilé automobilové dílo. Řada ocenění a titulů totiž mluví za vše…
Značka s modelem 164 dostala nový kvalitativní směr a bohužel její nadějný nástupce s označením 166 byl ve srovnání s 164 obrovským zklamáním. 164 tak zůstává prozatím na vrcholu nejlepších modelů, co kdy AR vyrobila..
Zajímavosti
– Po modelové řadě 156 byla 164ka druhým nejprodávanějším vozem v novodobé historii Alfy Romeo!
– V jižních částech Itálie se mezi lety 1991-1995 model 164 používal hojně jako vozidlo mafiánských klanů, kteří díky prostornosti kufru u modelu 164 vozili často v jeho prostorách sem tam nějakého neposlušného dlužníka