TEST Peugeot 2008 1.6 e-HDi STT 2-Tronic –

TEST Peugeot 2008 1.6 e-HDi STT 2-Tronic -

Francouzská značka Peugeot v segmentu malých aut představila v loňském roce model 208, který nahradil těžkopádnou a větší 207. Bohužel dnešní doba si žádá především městské crossovery, tudíž byla jen otázka času, kdy s něčím takovým přijde i Peugeot. Stalo se tak na letošním ženevském autosalonu, kde byl představen model 2008, který v daném segmentu konkuruje například Renaultu Captur, Nissanu Juke nebo Chevroletu Trax.

Po představení malé 208 automobilka prohlásila, že nemá v plánu uvést na trh odvozené kombi s označením SW, jako tomu bylo u modelů 206 a 207. Místo praktické varianty přijíždí na trh nový crossover na základech modelu 208, který má nabídnout mnohem více prostoru než oné kombi. Do naší redakční garáže zavítal Peugeot 2008 s dieselovým agregátem spojený s robotizovanou převodovkou a podrobili jsme jej týdennímu testu.

Design – Neokoukaný lvíček

Pokud máte zafixovaný vzhled starších Peugeotů, je potřeba vaší paměti udělat menší upgrade. Automobilka udělala tlustou čáru za minulostí a přichází s novým neokoukaným designem, za jehož průkopníka můžeme označit již několikrát zmíněnou „dvěstěosmičku“. Není překvapením, že i větší 2008 vychází právě z malého modelu, jelikož mají stejnou platformu.

Přední část městské 2008 již nemá typický úsměv s otevřenou „pusou“, ale přísnější a pohlednější výraz. A to zásluhou především chromované lichoběžníkové masky a nových světlometů s tzv. výkrojky. Spodní partie mají samo sebou určité plastové kryty, což u crossoverů nemůže chybět. Při zhlédnutí vozu z větší dáli vám vykouzlí úsměv na rtech, jelikož vypadá velmi vkusně a charakterně.

Boční partie zdobí především 16“ litá kola s typickým francouzským designem, chromované lišty ve spodní části dveří, i zrcátka pochytila trochu toho chromu. Na střeše si nešlo nevšimnout praktických ližin, které na oko dělaly automobil vyšší, avšak střed střechy byl již zase na svém místě. Exteriér tím není nějak postihnut, projeví se to ale na zadních sedadlech.

Zadní část karoserie, při pohledu do historie automobilky, napoví, že jsme prozatím nic podobného neviděli. Stylové zadní lampy dotvářejí zádi elegantnost a sahají až do zadních blatníků. Nakládací hranu prodlužuje praktický plast, ve kterém se uchovávají také mlhová světla. Při otevírání zavazadlového prostoru narazíte na první chybičku jinak sympatického francouzského crossoveru. Chcete-li zvednout víko, může se stát, že vám vyklouzne ruka z místa pro držení, poněvadž tu chybí delší hrana plechu.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Kona 1.0 T-GDI - Korejský pašák do města

Interiér – 208 trochu jinak

Po otevření poměrně těžkých dveří zamíří zvídavé oči hlavně na přístrojový štít, který byl poprvé k vidění již ve výchozí 208 a jde doslova o revoluci v automobilové sféře. Jaké má plusy a mínusy, to si povíme později. Sedadla jsou pohodlná, což se dalo u Peugeotu očekávat, protože společně s dalšími francouzskými značkami dbá hlavně na pohodlí cestujících. Ergonomie je bez připomínek, jen tlačítko pro stahování clony panoramatické střechy (příplatek 11 000 Kč) bych ale možná uvítal na jiném místě.

Palubní deska disponuje kvalitními materiály, jež mají na dotek měkčený povrch a také centrálním pruhem v hnědém odstínu protahující se skrz konzoly a madla dveří, což bylo hezky sladěné s venkovním lakem. Středový panel neměl překvapivě tlačítek „jako hub po dešti“, avšak lesklý dekor na sobě zanechával prach i otisky prstů. Mezi sedačkami místo klasického madla ruční brzdy najdete páku, která působí dojmem, jako by se do vozu dostala z nějakého vrtulníku. Dominantou středové konzole je multifunkční sedmipalcový dotykový displej se slušnou grafikou. Zamrzelo nás však, že automobil s námi nemluvil v českém jazyce a nedisponoval ani parkovací kamerou. Před spolujezdcem nemůže chybět typický kastlík, ve kterém však byl umístěn CD měnič a ten značně limitoval prostor pro odkládání.

Základem řidičova působiště je přístrojový štít s názvem i-cocpit, který se poprvé představil v malém pohledném Peugeotu 208, o kterém se zmiňuji v úvodu. Onen i-cocpit se nenachází tradičně v průřezu volantu, ale o pár centimetrů blíže k čelnímu sklu. Peugeot to obhajuje tím, že řidič nadále zůstane v kontaktu s vozovkou. Revoluční přístrojový štít rozdělil fanoušky francouzské automobilky na dva tábory – jeden se s tím smířil, ten druhý tomu nemůže přijít na chuť. Mně osobně to celkem vyhovovalo, vypomohl jsem si nastavením polohy volantu. Kaplička se skládá především ze dvou analogových ukazatelů, mezi nimiž se nachází displej palubního počítače, který zobrazuje údaje o rychlosti, spotřebě paliva, aktuální poloze vozidla a přehrávané hudbě. Štít je orámován modrým LED diodovým páskem, který se nachází také na obou stranách stropu a při noční jízdě je to příjemné na pohled.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Rapid 1,6 TDI - Svižný šetřílek

Co se týká sezení na zadních sedadlech, tady je to pouze pro trpaslíky. Prostor pro kolena je dostačující, ale s kolegou Filipem jsme se nemohli pořádně posadit a to z důvodu svažující se střechy a omezení kvůli panaromatické střeše i ližinám, o nichž jsem psal na začátku. Zavazadlový prostor je dle mého názoru průměrný – disponuje základním objemem 360 litrů, po sklopení sedadel 1194 litry a mezi bonusy řadíme rovnou podlahu.

Jízda – Raději manuál…

V motorovém prostoru francouzského městského crossoveru se nachází přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.6 e-HDi o výkonu 92 koní při 4000 otáčkách za minutu a krouticím momentu 230 Nm při 1750 otáčkách za minutu. Po nastartování uslyšíte kultivovaný projev motoru, jenž není tolik „klapavý“ jako jiné dieselové agregáty. Rozjezdy jsou téměř plynulé, ale kvůli robotizované převodovce se dočkáme i typického drobného cukání. Městský provoz je doslova domovinou Peugeotu 2008, poněvadž je obratný, dominantní nad menšími vozy a navíc s menším volantem se manipuluje opravdu výtečně. Parkování také není žádná věda, avšak pokud si nebudete vědět rady, využijte služeb parkovacího asistenta. Ten za vás převezme řízení, ale přidávání plynu či volení jednotlivých stupňů zůstává ve vaší kompetenci. Upozorňuji, že onen parkovací asistent umí zaparkovat pouze podélně. Ve více lomených zatáčkách i křižovatkách je výhled z vozu limitován mohutnými A-sloupky, ale to nemění nic na tom, že se spotřeba paliva v městském cyklu pohybovala kolem 6,3 l/100 km.

Při rychlosti 90 km/h točí dieselový čtyřválec příjemných 1800 otáček za minutu a poznáváte neduhy naladění podvozku. Na kvalitní vozovce se auto projevovalo komfortně, ale klasicky mizerné české silnice nutily zadní nápravu odskakovat. Zadní náprava se snaží utlumit každou nerovnost, ale daní za to je skákavý efekt, který se při vyšších rychlostech stupňuje. Motor má síly na rozdávání a rozhodně bych ho nezařadil mezi ty „líné“ pohonné jednotky. Hlavním problémem u této zvolené konfigurace je šestistupňová robotizovaná převodovka 2-Tronic. Řazení rychlostí je ideální kolem 2000 otáček za minutu, ale zmíněný 2-Tronic není dobře sehraný s motorem. Automobil je podtáčen a někdy máte pocit, že zapomněl přeřadit na vyšší stupeň a tím pádem míří do větších otáček, přičemž Peugeot 2008 ztrácí sílu (pocítíte to především při předjíždění a na dálnici). Při dodržování předpisů a zachování chladné hlavy se můžete se spotřebou paliva dostat i pod hranici 6 litrů nafty na sto kilometrů, což není vůbec špatné. Nechci tu však vypadat jako nepříznivec značky Peugeot, jen bych ke zvolené motorizaci si vybral raději šestistupňový manuál. Celkově je to dobré auto, ale je nutné vychytat ten správný grif. Výsledkem je poté hezké sladění s motorem i robotizovanou převodovkou.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i30 Fastback N Performance – další skvělá kapitola

Závěr – Proč ne!

Pokud Vás zaujala „malá“ 208, ale raději byste prostornější a větší derivát od stejné automobilky, 2008 je tou správnou volbou. Proto ji také francouzští vrchní inženýři navrhli a následně poslali do výroby, aby vyplnila mezeru v portfoliu. Osobně by mi doma Peugeot 2008 nevadil, ale spíše jako druhý vůz do rodiny, který by užívala zejména manželka s dětmi a to kvůli vyššímu posedu za volantem a větší bezpečnosti. Co se týče motorizace, měli jsme možnost otestovat pouze tento dieselový agregát, ve volbě převodové skříně máme ale jasno.
 

Základní cena vozu (2008 1.2 VTi 82k): 300.000,- Kč

Základní cena testovaného vozu (2008 1.6 e-HDI STT 2 – Tronic): 461.000,- Kč

 

Klady

– neokoukaný design

– spolupráce s volantem

– příjemné materiály v interiéru

– přehledný středový panel

– spotřeba paliva

Zápory

– robotizovaná převodovka

– informační systém v angličtině

– přihrádka limitována CD měničem

– vzadu málo místa v oblasti hlavy

– obtížné zvedání pátých dveří