Plánujete-li v současné době koupi ostrého hatchbacku, rozhodně bych nechtěl být ve Vaší kůži. Na výběr přitom nemáte pouze ze skomírajích modelů, které horoucně čekají na facelift. Na našem trhu se to totiž právě teď hemží samými novinkami.
Po nedávném představení Renaultu Clio R.S. a Fordu Fiesta ST přispívá svou trochou do mlýna i Peugeot. Ten se snaží zcela novým modelem 208 GTi navázat na úspěchy ikonické 205 GTI, která je i nyní stále vyhledávaným artiklem. České zastoupení Peugeotu si pro prezentaci malého ďábla vybralo nový okruh CzechRing v Hradci Králové. V jeden den jsem tak přišel ke dvěma velkým poznáním.
Design
Peugeot 208 mi po stránce designu učaroval asi pikosekundu po odhalení oficiálních fotek někdy v loňském roce. Někomu se mohou zdát přední a zadní partie (především světla) poněkud rozporuplné. Já bych se mile rád obešel bez vlnky na spodní linii bočních oken, usměvavá tvář a složitě tvarovaná zadní světla mi však nevadí.
Oproti standardní verzi dostalo GTi nové nárazníky, dvojitou koncovku výfuku a zadní aerodynamické křídlo. I tak se ale tváří docela nenápadně. Platetku s magickým označením GTi totiž naleznete pouze u zadních oken a na víku zavazadelníku. Nechybí ani pořádná 17“ kola Carbone. Ta jsou pro ostré lvíče nabízena ve třech barevných provedeních. Škála s pouhými pěti odstíny laku karoserie nebrání individualizaci. Své vysněné GTi totiž můžete doplnit o rozmanitou řadu originálních polepů.
Interiér
Na sportovní notu je naladěn i interiér. Přístrojové desce dominuje nekulatý sportovní volant s ideální tloušťkou věnce. Stejně jako u klasické 208 jsem se však ani zde nesetkal s logickou polohou volantu vůči přístrojovému štítu. Horní polovina elipsy volantu totiž dokonale lícuje s osou otáčkoměru a rychloměru. V konečném důsledku to znamená, že nevidíte, jakou rychlostí jedete a otáčky motoru odhadujete pouze podle jeho zvuku.
Peugeot se u nových modelů vydal cestou digitalizace středové konzoly. Veškeré důležité prvky a nastavení ovládáte skrze dotykový displej multimediálního centra, ve spodní části konzoly najdete pouze ovládání klimatizace. Designéři si neodpustili výstřelek v podobě černočerveného ztvárnění plastů a nechybí ani rudé prošívání přístrojové desky a loketní opěrky. Řadicí páka padne skvěle do dlaně a ve své kulise se pohybuje se značnou přesností.
Velkou pochvalu zasluhují sedačky. Pohodně se do nich usadí i vyšší postavy a nabídnou skvělou oporu těla v zatáčkách. Míru pohodlí na delších cestách však ukáže až klasický týdenní test.
Motor, převodovka
Pod kapotou Peugeotu 208 GTi je snad nejlepší benzínový turbomotor, který lze v současnosti pořídit. Šestnáctistovku THP o výkonu 200 koní jsme již vyzkoušeli v Citroënu DS4, slabší variantu o výkonu 156 koní zase nedávno v Peugeotu RCZ. Motor má síly na rozdávání, což je při každém rozjezdu avizováno silným zatlačením těla do sedačky.
Výkon 147 kW vrcholí v 5800 ot/min, což je u malého turbomotoru stabilní hodnota. Příval síly však začínáte pociťovat již od 1750 ot/min, kdy se ozývá točivý moment 275 Nm. 1265 kilogramů vážící GTi nečiní agregátu žádný problém, což dokládá hodnota zrychlení z 0-100 km/h za 6,8 vteřiny. Solidně splašený Peugeot, nemyslíte? Spotřebu paliva jsem během krátkého testování na okruhu změřit nedokázal. Výrobce však uvádí 5,9 l v kombinovaném cyklu, což nebude vzhledem k dosavadním zkušenostem s motory THP daleko od reálné hodnoty.
Motor pohání přední kola skrze manuální šestistupňovou převodovku. Číst si tuto větu před nějakými pěti lety, usoudil bych, že se může jednat o problém. Ne tak ale v případě Peugeotu 208 GTi. Převodovka je totiž s pohonnou jednotkou výborně sladěna, má kratší převody než klasická 208 a páka se v kulise pohybuje s příjemně sportovním odporem. Dle mého gusta by mohly být převody ještě o malinko kratší. Dle Peugeotu se však jedná o ideální stav z hlediska využití sportovního potenciálu motoru a podvozku.
Jízda na CzechRingu
V úvodu jsem avizoval, že se prezentace Peugeotu 208 GTi konala na autodromu v Hradci Králové. Nový východočeský okruh nabízí tři typy tratí, přičemž pro testování byla vyhrazena varianta A s rychlými i technickými pasážemi. Zde se měl naplno projevit sportovní charakter GTi. Pouhá čtyři kola na dráze, z toho tři ostrá, jsou však šíleně málo a to hlavně v případě, pokud jste na CzechRingu dosud nejeli. I tak jsem si ale odnesl řadu cenných poznatků.
V prvé řadě hlavně to, že 208 GTi je docela kompromis. Má všechny předpoklady, aby se stala jedním z nejžádanějších hothatchů na našem trhu, ale trochu si ubírá měkkým podvozkem. Když řídím sportovní auto, chci ho cítit. Chci dostávat rány do zad, mít bolavé ruce od zápolení s přívalem točivého momentu na přední kola a zadek sevřený stejně silně jako tenkrát, když jsem se coby malý kluk připravoval na výprask. 208 GTi taková není. Je to však špatně?
Není. Přestože rychlé hatchbacky v poslední době dost změkly, 208 GTi se drží statečně. Podvozek funguje na dráze dobře a vzhledem k houpavějšímu charakteru patrně neurazí ani na D1. Řízení není tak přesné jako u dříve testovaného kupé RCZ, ale nestalo se mi, že bych v zatáčce nevěděl, v jaké poloze se nachází přední kola. Pokaždé jsem však měl docela jasno o zadním vnitřním kole, které čiperná 208 GTi v zatáčkách neustále zvedala. V nájezdu do zákruty je vůz docela nervózní, ovšem takovým tím šibalským způsobem. Rozevlátou zádí neustále pobízí k jízdnímu stylu „dveřmi napřed“ a pokud se necháte zlákat, nezaútočí nepředvídatelnými kroky. Pochvalu si nakonec zaslouží i brzdy, které s vypětím všech sil na okruhu odváděly solidní práci.
Závěr
Peugeot 208 GTi je mnohými považován za nástupce legendární 205 GTi, ale opatrně s těmito slovy před pravověrnými fanoušky značky. Novodobé rychlé hatchbacky většinou nelze se svými předchůdci srovnávat jízdně a už vůbec ne z hlediska řidičské radosti či ovládání.
Automobilka si však za 208 GTi zaslouží pochvalu. Čiperný prcek dovede i přes některé nedostatky zazářit na okruhu a díky měkčímu podvozku z Vás nevyklepe duši ani na rozbité okresce. Libí se mi sladění silné turbobenzínové šestnáctistovky s manuální šestistupňovou převodovkou. Uši sportovně založených řidičů navíc potěší příjemný zvuk, který se line z výfuku. Bez výjimky všechny ale potěší základní cena 510 000 Kč. Ta se usadila mezi hlavní rivaly v podobě Fordu Fiesta ST a Renaultu Clio R.S. Po nahlédnutí do ceníku příplatkové výbavy již citelněji nevzroste.
Klady:
– design
– zajímavá základní cena
– silný motor THP 200
– převodovka
– opora sedadel v zatáčkách
– hezký zvuk
– zpracování interiéru
Zápory:
– špatná viditelnost otáčkoměru a rychloměru
– zbytečně měkký podvozek