Čerokézové (angl. cherokee) jsou kmenem severoamerických indiánů. V dávných dobách divokého západu byli čerokézové odvážnými a tvrdými válečníky. Měli ale taky vyspělou kulturu s vlastním písmem a bohatými tradicemi. Přesně takový je i Jeep Grand Cherokee. Auto pro pravé chlapy. Ale také auto, které Vás zahrne luxusem a pohodlím. Auto, které ctí tradici rodiny Jeep a je jejím největším a nejluxusnějším zástupcem. Dříve jsem trpěl skepsí vůči americkým vozům. Po několika dnech v „Grandovi“ jsem vyléčen.
Design – na válečné stezce
Když se řekne americké auto, mnoho lidí si představí velkou neforemnou krabici. To už ale dávno není pravda. Nový Jeep Grand Cherokee je toho důkazem. Tvary karoserie jsou mnohem líbivější oku evropana, než tomu bylo u předchozí verze. To ale neznamená, že se Grand Cherokee zbavil svých typických rysů. Vepředu pořád dominuje pro Jeep tolik typická maska chladiče se sedmi otvory pro přívod čerstvého vzduchu. Na ně navazují světlomety s bi-xenonovými výbojkami. Jedna pro „ameriky“ typická věc ale zůstala – chrom, chrom, a ještě jednou chrom. Mně osobně se tyhle parádičky na autech nikdy příliš nelíbily, ale v kombinaci s černou barvou a majestátností „Granda“ vypadá chrom famózně.
Vzadu jsou nejvíce nápadné rozměrné lampy a chromová lišta předělující víko kufru s nápisem Jeep. Ve spodních partiích a na lemech blatníků pak najdeme bohaté oplastování, což oceníte při vyjížďce po místních „prériích“. Oplastování je kvalitně zpracované a snese bez poškození laku i větší rány od odletujících kamínků. Náš testovací model byl posazený na obřích 20“ kolech. Ty nekazí jízdní komfort a zároveň na autě fantasticky vypadají.
Co se Cherokee opravdu nedá upřít, je jeho mohutnost. Ano, existují i větší a těžší SUV, málokteré však vypadá tak robustně a svalnatě jako právě Grand Cherokee. Ať se na něj koukáte zepředu, zezadu, nebo zboku, vždy máte dojem, že stojíte před indiánským náčelníkem na válečné stezce.
Interiér – dýmka míru
Po usednutí do kožených sedaček s odvětráváním a vyhříváním poznáte druhou tvář indiánského válečníka. V období míru si každý indián rád odpočine v teple a pohodlí svého týpí.
Jako první vezmete do ruky tříramenný, ze 2/3 kůží obšitý volant. Zbylá třetina je z kvalitního dřeva. Nechybí na něm tlačítka ovládání adaptivního tempomatu, palubního počítače a multimédií. Během manévrování a častého přechytávání volantu mi trochu vadil přechod mezi kůží a dřevem. Při klasickém úchopu „tři čtvrtě na tři“ se ale ruce dotýkají pouze kůže, takže to v zásadě není až tak velký problém a dá se na to zvyknout.
Kvalitní kůží je obšitá také palubní deska. Kůži zde doplňuje decentní dřevěný dekor vyvedený v černé barvě. Stejný dekor najdeme i na dveřích. Kvalita zpracování interiéru je prvotřídní. Během testování jsem nezaznamenal jediný rušivý zvuk skřípajících či cvakajících plastů. Ty jsou příkladně slícované a měkčené.
Co mi na autech vyloženě vadí, jsou přetlačítkované a nepřehledné palubky. V Jeepu ale nic takového nenajdete. Vše je krásně „uklizeno“ a po čase nastavíte teplotu třízónové klimatizace pohmatem. Ergonomie je prostě výborná. To se dá říci i o sedačkách. Ty nepostrádají boční vedení a drží tělo pevně semknuté s vozem. A hlavně jsou odvětrávané, což kvituji s povděkem. Nemůžu se dočkat doby, kdy bude odvětrávání sedaček stejným standardem jako jejich vyhřívání. Palec nahoru „čerokézi“!
O zábavu se stará multimediální systém „uConnect“ s rozměrným dotykovým displejem a opravdu kvalitní audio soustavou. Ta dokáže pořádně promasírovat mohutnými basy, ale uspokojí i audiofily vyznávající klidnější muziku. Navigace by sice zasloužila lepší grafiku, ale pravý kovboj, který ještě nedávno nosil mapy po kapsách, to Jeepu jistě odpustí. Na navigaci je skvělá čeština, kterou Vám do vytouženého Granda ve zlínském zastoupení Jeepu (Samohýl MB a.s.) rádi nainstalují.
Pocitově je interiér velice příjemný a dokonce i prostorný ve všech směrech, což u velkých SUV ne vždy platí. Uznání si zaslouží i 916 l velký kufr. V něm odstěhujete polovinu indiánské vesnice a mustanga k tomu. Skvělé je elektricky ovládané víko kufru s možností otevřít pouze okno. To je praktické, zejména pokud chcete z útrob kufru rychle vylovit flintu na jelena. Kufr můžete otevřít i z místa řidiče. Stačí zmáčknout čudlík a než dojdete k zadní části vozu, kufr je otevřený. I takové „maličkosti“ dokáží během každodenního používání vykouzlit úsměv na tváři jinak tvrdého chlapa. Podobných maličkostí je ale více. Už při příchodu k autu oceníte, že nemusíte hledat klíčky po kapsách. Stačí sáhnout za kliku a auto se samo odemkne. Pozná, že máte klíček u sebe. Stejně tak při startování stačí jen zmáčknout tlačítko.
Motor a převodovka
Testovací model byl vybavený třílitrovým naftovým šestiválcem do V. Tato motorizace bude mít, na našich cestách, asi největší zastoupení. Jednotka poskytuje výkon 177 kW a kroutící moment má hodnotu 440 Nm. Po nastartování o motoru prakticky nevíte. Je výborně odhlučněný a má sametový chod. V běžném provozu otáčky málokdy přesáhnou 2 tisíce za minutu. Je to dáno tím, že kroutící moment je položen dost nízko a není tak nutnost motor vytáčet. Když ho však pobídnete a plyn se potká s podlahou, předvede vám, že i 2,4 tuny vážící auto umí být sakra rychlé. Hlavně při rozjezdu umí Grand Cherokee opravdu silně zatlačit do sedaček a na asfaltu v zatáčce dokonce rád protočí kola. Ve vyšších otáčkách jsem se několikrát přistihl, jak ztlumuji hudbu a kochám se zvukem, který se z motoru line. O přenos výkonu se stará na dnešní dobu již poněkud zastaralá, 5 rychlostní převodovka s hydrodynamickým měničem. Upřímně si však nedovedu představit jinou variantu, obzvláště v terénu kde by přemodernizovaná dvojspojka rychle zamávala sbohem a šáteček. Převodovka řadí hladce bez škubání, zcela logicky volí převodové stupně a rychle reaguje na povel kickdown. Pokud si otočným voličem Selec-Terrain navolíte režim „Sport“, nechá převodovka motor více vytáčet a neřadí hned o rychlost výše, když mírně pustíte plyn.
Na valašských klikatých okreskách jsem si ale často řadil sekvenčně sám. Přece jenom elektronika není všemocná a neví, jaká zatáčka či kopec bude následovat. Na dálnici by však kvalt navíc bodl. Motor by točil méně otáček a určitě by se to kladně projevilo na spotřebě, která se během testu pohybovala okolo 12 litrů nafty. Nutno však podotknout, že test zahrnoval i terénní vložku v Přerovské rokli v rámci Jeep Academy, kde auto dostalo hodně zabrat.
Jízda – volnost, svoboda
Ježdění s Grandem je jako prohánět se prérií s divokými koňmi. Naprostý pocit svobody a volnosti. Zapomenete na veškeré trápení okolního světa a necháte se hýčkat komfortní, plavnou jízdou a špičkovým interiérem. Inteligentní podvozek posazený na vzduchových měších spolyká veškeré nerovnosti a o tom, že jste právě přejeli přes železniční přejezd, se dozvíte pouze z dopravních značek. Nijak jsem taky nepociťoval nejistotu v zatáčkách, do kterých se Cherokee vrhá s chutí i ve velkých rychlostech. V praxi to vypadá tak, že „přiletíte“ před zatáčku, mírně přibrzdíte, zatočíte volantem a s plynem na podlaze z ní zase krásnou stopou vyjedete.
Přitom se však uvnitř neděje žádné drama. Z reproduktorů se line pohodové americké country, nad vámi skrz panoramatickou střechu prosvítají hvězdy. Usrkáváte z šálku čaje a o rychlosti vás nenápadně informuje tachometr. Náklony karoserie jsou díky inteligentnímu podvozku minimální. Ten do zatáčky „přifoukne“ měchy na vnější straně vozu a dodá tím potřebnou oporu.
Pravým požitkem je jízda v noci. Po setmění začne magická světelná show. Světla denního svícení se přepnou na potkávací. V interiéru se rozzáří ambientní osvětlení a automatika sama přepíná mezi potkávacími a dálkovými světly. Cherokee sám pozná, že v protisměru nic nejede a nesvítí ani pouliční osvětlení. Další vychytávkou je adaptivní tempomat, který sám hlídá vzdálenost od auta jedoucího před Vámi. Mimo město si tak Vaše pravá noha může dát pohov i několik desítek kilometrů.
O zásobování informacemi se stará palubní počítač, jehož displej je umístěný mezi dvěma tubusy rychloměru a otáčkoměru. Ovládá se z volantu a nabídne informace, jako je např. teplota převodového oleje, teplota chladící kapaliny, aktuální rychlost, spotřeba paliva či povely navigace. V krizových situacích umí počítač zobrazit výstrahu o možném střetu s autem či jiným předmětem před vozidlem. Tato funkce mě párkrát vystrašila, protože se z reproduktorů ozve celkem nepříjemný tón. Časem jsem si na to zvykl, takže jsem ani nezjišťoval, jestli jde tato výstraha vypnout.
Zvláštní kapitolou je jízda v terénu. Tam se Cherokee cítí jako ryba ve vodě, nebo spíš bizon na prérii. Jako účastník Jeep Academy 2012 se pod tohle tvrzení můžu v klidu podepsat. Vyloženě jsem si pochvaloval redukci s uzávěrou mezinápravového diferenciálu. V low range režimu totiž máte pocit, že byste autem pohnuli kontinenty. Opravdu, tolik síly auto má. Blíže o terénních schopnostech Cherokee si můžete přečíst v reportáži z Jeep Academy.
Shrnutí
Za cenu 1 159 00 bez DPH dostanete opravdu velký kus kvalitního auta napěchovaného bohatou výbavou. Navíc se Jeep Grand Cherokee neztratí i v opravdu těžkém terénu. A kdo tohle dneska může nabídnout? Jistě, můžete namítnout, že tohle všechno zvládá třeba Touareg. Cherokee má ale něco navíc. Má duši. Z auta cítíte vůni Ameriky, divokého západu, dobrodružství, nespoutanosti původních indiánů …
Prostě se do „Granda“ zamilujete. Jestli bych si ho koupil? Ano! Rozhodně za ty peníze stojí. A hlavně, když si kupujete Jeep, nepořizujete si jen obyčejné auto. Kupujete si také kus historie, která sahá až do druhé světové války, kdy univerzální vozidla Willys zachraňovala život vojákům. Tohle o svých autech může říct jenom Jeep, protože Jeep je jen jeden!
Základní cena vozu: 1 464 900 ,- Kč (Overland)
##gcher##
Klady:
– Cena a výbava
– Schopnosti v terénu
– Podvozek a motor
– Design
– Kvalitní audio
– audiosoustava
– Duše a atmosféra auta
Zápory:
– Vysoká nakládací hrana kufru
– Občas bezdůvodná výstraha před kolizí
Porovnejte parametry vozu Jeep Grand Cherokee s konkurencí na Autohled.cz
Autor: Martin Sedlář, Fotografie: Monika Špendlíková