Kia vloni prodala v Evropě 542 423 vozů, tj. o 7,9 % více než v roce 2021. Celoroční podíl na evropském trhu vzrostl z rekordní hodnoty 4,3 %, které značka dosáhla v roce 2021. Už tahle čísla jasně ukazují a naznačují, že korejská automobilka se jasně začíná řadit mezi ty, se kterými se v Evropě, a tedy i v České republice musí počítat. Jedním ze zástupců v portfoliu je i Kia Sportage. Jak dopadl test tohoto SUV?
Buď se vám líbí, nebo ne
Jestli Kia poslední roky něčím jasně vyčnívá, nejsou to jenom technologické inovace a uvedení elektrifikovaných modelů. Je to také design. Na první pohled nejde o žádnou tuctovku a Sportage jasně řadím mezi ty modely, které vám buď padnou do oka, nebo se k nim otočíte zády. Za sebe se řadím do skupiny první – Kia Sportage se mi hodně líbí.
Elegantní a současně svalnaté plochy inspirované organickými tvary, s nimiž se setkáváme v přírodě, se zde snoubí se složitými grafickými prvky a nádhernými detaily. Výsledkem je SUV s prémiovým charakterem, které na silnici zaujme svým dynamickým a asertivním vzezřením. Nový design se sebevědomějším, dynamičtějším a všestrannějším charakterem ohromí ostrými a napnutými liniemi, které člení povrch uhlazené karoserie a umocňují intenzivní stylistické napětí.
Ikonický design tvoří integrovaná černá maska chladiče s pozoruhodnými detaily a voštinovou mřížkou, která zabírá celou šířku přídě a kontrastuje s osobitými světly LED pro denní svícení ve futuristickém tvaru bumerangu a s okouzlujícími světlomety Matrix LED. Zatímco ikonická maska chladiče s motivem tygřího nosu značky Kia tvoří vizuální dominantu, jemná rovnováha mezi složitostí technického designu přední části a jednoduchostí hlavních povrchů je tím, co propůjčuje designu přídě tak silný vizuální efekt.
Boční profil připomíná na silnici sportovně užitkové kořeny tohoto modelu svalnatým a současně uhlazeným vzezřením s napnutými liniemi. Nové chromované a černé okenní lišty ještě více umocňují sportovní pojetí, a to společně s černou střechou, která také zvýrazňuje dynamicky tvarovaný střešní sloupek C. Výrazné propojení zadních svítilen LED ve tvaru čepele vytváří při pohledu zezadu dojem ohromující šířky. Zadní stěrač je ukrytý ve střešním spoileru, což zádi dodává čistý a moderní vzhled a zlepšuje řidiči výhled z vozu. Spodní část zadního nárazníku v barvě vozu se rovněž vyznačuje čistými a moderními tvary, které doplňují odrazová skla a mlhové světlomety uvnitř leskle černých nebo pololeskle chromovaných rámečků společně s pololeskle chromovaným difuzorem.
Interiér zaměřený na řidiče
Není to jenom design exteriéru, kterým Kia Sportage zaujme a kterým budí emoce. Je to také interiér, kde se na první pohled jasně hraje na moderní, řekl bych až nadčasovou notu. Prémiový interiér se špičkovou výbavou a přehledným uspořádáním je zřetelně zaměřený na řidiče – od nejmodernějšího integrovaného zakřiveného displeje až po středovou konzolu s otočným voličem převodovky.
Ušlechtilý interiér poskytuje veškerý prostor, který potřebujete. Dokonce i cestující ve druhé řadě si mohou užívat velkorysého místa pro nohy. Řidič a všichni cestující mají navíc k dispozici mnoho důmyslných odkládacích prostorů. Tento ušlechtilý vnitřní prostor stanovuje v segmentu SUV nová měřítka díky všudypřítomným sofistikovaným designovým vylepšením, mezi něž patří například luxusní hliníková ozdobná obložení přístrojové desky a dveří, jemně zpracované sportovní výdechy ventilační soustavy s pololeskle chromovaným rámečkem a dekorační osvětlení.
Ergonomické uspořádání interiéru zahrnuje nejnovější, průkopnické technické inovace – například multirežimový dotykový displej, u něhož můžete jedním dotykem přepínat mezi ovládacími prvky informačního a zábavního systému a klimatizace. Všechna sedadla se vyznačují znamenitým řemeslným zpracováním, příjemně měkkými materiály, sofistikovanými detaily a nabídkou dynamických barev. Sedadla řidiče a spolujezdce vpředu nabízejí další inovaci v podobě mimořádně komfortního a sportovně štíhlého designu.
Vždy s elektřinou
Kia Sportage je dostupná ve třech variantách pohonu, které jsou vždy elektrifikovány. Ale nelekejte se. Elektřiny zde může být opravdu jen trošku, nebo i tolik, že s autem ujedete bez spalovacího motoru i několik desítek kilometrů. Spalovák přitom nechybí ani v jedné variantě. K dispozici tak může být mild-hybridní pohon 1.6 T-GDi MHEV DCT, plug-in hybridní pohon 1.6 T-GDi PHEV anebo ten co jsem měl v testu já. Hybridní pohon 1.6 T-GDi HEV. Tedy varianta, která vás dokáže pár stovek metrů až nižších kilometrů povozit čistě na elektřinu, zároveň využívá spalovací motor a nemusí se dobíjet.
Elektromotor má výkon 44 kW a točivý moment 264 Nm. Spalovák nabízí 132 kW a 265 Nm. Nejvyšší celkový výkon této hybridní specifikace činí 169 kW, 350 Nm. Kia Sportage auto využívá akumulátory o kapacitě 1,49 kW, má pohon všech kol a hybridní ústrojí je provázáno s šestistupňovým automatem.
Už velikost auta, nebo jeho vnitřní prostor dává tušit, že je Kia Sportage primárně zaměřena na rodiny. A ty pochopitelně nechtějí až tak závodit, chtějí spíše komfortní jízdu, ale zároveň čas od času potřebují trochu výkonu na zdolání kopců, nebo pro předjetí. A to vše musí být provázáno také se slušnou spotřebou. Po tom týdnu, co jsem Kia Sportage testoval musím říci, že se tohle provázání všech potřebných aspektů opravdu povedlo.
Pro rodinné cestování
V roli otce od rodiny, který nastartuje Kia Sportage a vyrazí se svou rodinkou na výlet, musím říct, že tohle auto jezdí skvěle. Je příjemně komfortní a pohodlné, naladění podvozku dokáže dobře absorbovat větší či menší nerovnosti. Přitom když jedu sám a trochu na to do zatáčky šlápnu, nebojím se nadměrného naklánění a vůz působí slušně tuhým, stabilním, stále dobře předvídatelným a skvěle reagujícím dojmem.
Jako řidič mám možnost navolit si nejenom jízdní režim, ale můžu si zvolit třeba i jízdu čistě na elektřinu – byť bude krátká. Po chvíli ale zjišťuji, že je něco podobného zcela zbytečné. Kia Sportage je v tomto ohledu nastavena tak, že funguje přímo ukázkově. Při pomalé, konstantní jízdě je využívána energie z akumulátorů, při potřebě prudké akcelerace se ochotně přidává spalovací motor. Ten si v optimálních otáčkách vrní při rovnoměrném tempu mimo obec, při zpomalování se díky rekuperaci vzniklá energie vrací ochotně do akumulátorů, aby byla k dispozici třeba právě v obci, nebo na jejím výjezdu. Takhle přesně si představuji funkční hybrid.
To hlavní nastavení, co je nutné řešit během jízdy – tedy například adaptivní tempomat, systémy hlídání pruhů, jízdní režimy, ale třeba i zapínání vyhřívání volantu či chlazení/větrání sedadel, má Kia Sportage stále řešeno mechanickými tlačítky. I klimatizace je částečně řešena otočným knoflíkem, kterým nastavíte teplotu. Dotykem tak v podstatě nastavujete jen věci, na které většinou není nutné za jízdy sahat – rádio, navigace a nějaké to specifičtější nastavení, které stejně definujete jednou a potom na něj týdny nesáhnete.
Volba z rozumu
Design, který pokud vám sedne, budete ho chtít. Cena, která vzhledem k benefitům auta rozhodně není přehnaná. Technologie, které směřují spíše do budoucnosti, než zpět. Motorizace, která ví kdy nabídnout výkon a kdy úsporu. Tohle všechno dohromady tvoří mix, který má název Kia Sportage. Za mě, po týdenním testu, je tohle auto jasnou rodinnou volbou z rozumu. Jediné, co by snad mohlo odradit, je progresivnější design interiéru i exteriéru, který nemusí sednout každému. Komu se ale provedení líbí, v ostatních aspektech auta rozhodně nemůže být zklamán. Naopak.
Zdroj: Autorský text Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl