Hluk v autě může být nezdravý i nebezpečný

3

Asi každý řidič bude souhlasit s tím, že přílišný hluk v kabině auta je věcí nepříjemnou. Ne každý se ale odhodlá k tomu, aby tento stav změnil. Je to rozhodně škoda, neboť odhlučnění kabiny auta je krokem, který komfort jízdy pozvedne na novou úroveň. Kromě toho má ale i významný vliv na bezpečnost jízdy, a dokonce i na dlouhodobé zdraví člověka. Jak konkrétně je hluk v interiéru auta škodlivý a nebezpečný? A co s tím dělat?

Proč je úroveň hluku důležitá?

Sluch je nesmírně důležitý smyslový orgán, který nám poskytuje informace o tom, co se kolem nás děje. Úplné ticho přitom zažíváme jen velmi výjimečně, kolem nás vždy nějaké zvuky jsou. Jde ale o to jaké a v jaké intenzitě. V kabině auta na nás přitom často působí zvuky, které nám při jízdě doslova kazí náladu i požitek, stejně jako poškozují naše zdraví a představují pro nás a naše spolucestující nemalé riziko.

Hluk v interiéru vozu působí na několika „frontách“. Hlavní rizika jsou následující:

  • Snížená pozornost
  • Únava
  • Zhoršení psychického stavu
  • Nesoustředěnost
  • Nespavost
  • Poškození sluchu
  • Zvýšené riziko kardiovaskulárních chorob
Mohlo by vás zajímat:  Zaparkovat mezi dvě čáry je pro mnohé problém. Na vině je přitom pouze drobný detail

Z tohoto výčtu je patrné, že o odhlučnění auta je opravdu vhodné uvažovat, neboť jde o investici do vlastního zdraví.

Dlouhodobý hluk je pro člověka nesmírně zatěžující a velmi silně působí na jeho psychiku. Okamžitě se podepisuje na schopnosti soustředění i na psychickém stavu a náladě. Za volantem to může navíc znamenat bezpečnostní riziko.

Hluk a zdraví

Příliš velký hluk anebo jeho dlouhodobé působení jsou pro organismus velkou zátěží vedoucí často až ke zmíněným problémům. Člověk, který tráví v autě opravdu hodně času, potom pociťuje následky i doma, kdy nemůže spát, je podrážděný, nesoustředěný a zkrátka „bez nálady“.

Kromě toho má podle výsledků řady studií i zvýšenou pravděpodobnost, že se bude potýkat s některou z kardiovaskulárních chorob. Také jeho sluch bude trpět a není vyloučené, že se přidá ke stále se zvětšující skupině lidí trpící problémy se sluchem v důsledku všudypřítomného „hlukového smogu“.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní nafta zvládne jen -20 stupňů. A ne všichni ji v autě máme

Je třeba zmínit i to, že mnoho lidí bojuje proti nepříjemným zvukům v interiéru tím, že si pustí nahlas ty „příjemné“ zvuky, tedy hudbu nebo rádio. Aby ty druhé přehlušily ty první, je ale třeba, aby byly opravdu hlasité. Výsledkem je opět velký hluk, který ve skutečnosti všechna rizika jen zhoršuje.

Mluvíme-li o odhlučnění interiéru, je třeba si ujasnit, kudy vlastně hluk do vozu proniká. Auta se spalovacími motory mají samozřejmě hlučný pohon. Kromě toho jsou hlučné i pneumatiky a také vzduch, který „fičí“ při jízdě kolem auta. Pohyb auta také vede k vibracím plechů, které jsou samy o sobě pocitově nepříjemné a mohou dokonce způsobit i brnění či křeče v rukou. Odhlučnění znamená, že všechny zmíněné faktory jsou utlumené.

Na kvalitě záleží

Montáž prvků fungujících jako akustická izolace nebo tlumiče vibrací je práce pro zkušené profesionály, a to ve 2din.cz jsme. Stejně důležité jako kvalita provedení montáže je také použitý izolační materiál. Skvělou volbou je rozhodně značka StandartPlast, která splňuje vše, co od ní náročný majitel vozu čeká. Kromě toho, že významně snižuje úroveň hluku a vibrací v interiéru (nízké vibrace znamenají mimo jiné i nižší míru opotřebení řady dílů na vozidle, na které by se jinak přenášely), se jedná také o materiál ekologicky nezávadný a splňující všechny tuzemské i evropské normy.

Mohlo by vás zajímat:  Se zablokovaným autorádiem nemusíte do servisu, kód zjistíte i online

Pro odhlučnění svého vozu se rozhoduje čím dál více majitelů, kteří si díky tomu užívají větší pohodlí při jízdě, kdy mohou poslouchat svoji oblíbenou hudbu při mnohem přirozenější hlasitosti, konverzovat se spolucestujícími, anebo si prostě jen užívat ticha, které v autě do té doby neměli možnost zažít. Odhlučnění lze provést jak kompletní, tak ale i po částech – odhlučnění dveří, podlahy, kapoty nebo i podběhů.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora