Test Peugeotu 308 SW e-GT HYBRID 225 e-EAT8 – rodinné kombi nejen atraktivního vzhledu

0

Model 308 je stran prodejnosti jedním z nejdůležitějších vozů v rámci portfolia automobilky Peugeot. Na nové, již třetí generaci, si tak automobilka dala opravdu záležet. Nová 308 tak přijíždí s velmi atraktivním vnějším vzhledem, značně futuristickým interiérem a širokou paletou nabízených pohonných ústrojích včetně těch elektrifikovaných.

Redakčním testem nám v poslední době prošly už dva Peugeoty 308 a v obou případech se jednalo o provedení hatchback, aktuálně tu však máme provedení SW (tedy kombi), a to ve vrcholné výbavě GT PACK s plug-in hybridním pohonným ústrojím HYBRID 225.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Vnější tvary nové generace Peugeotu 308 povedeně navazují na směr, kterým se v minulosti úspěšně vydal již model 508. Vůz tedy disponuje velmi nápaditým tvarováním, které mu přináší značně elegantní a sportovně střižené proporce.

Přední partii pak nechybí natolik typické kly denního svícení, hlavní světlomety (s funkcí LED MATRIX) navíc disponují velmi úzkými proporcemi a nabídnou tak výrazný a až uhrančivý pohled. Avizované světlomety pak vychází z objemné bezrámové přední masky, které dominuje nové, příjemně decentní, logo automobilky. Zmínit se musím také o zajímavě tvarované kapotě, která této obvyklé nudné části vozu přináší jednoduše něco navíc.

Boční profil vozu je nejvíce inspirovaný sourozeneckou 508 SW, kdy na poměrně robustně tvarovanou spodní partii vozu navazuje sportovní silueta nízké střechy. Nevšimnout si nelze ani výrazně nadutých blatníků nad koly, které vozu opticky dodávají velmi jistý postoj. Zajímavě jsou také řešeny nástavce prahů, které prahy jednoduše nesledují v celé jejich délce, vtipné a ve výsledku překvapivě elegantní řešení.

Zadní partie je jakýmsi vyvrcholením celého příběhu, který se okolo vnějšího vzhledu nové 308 SW odehrává. Děje se toho tady opravdu hodně. Celé této partii dominují horizontálně orientované světlomety, které jsou celkem výrazně proříznuty do karoserie vozu. Světlomety nabídnou zajímavé vnitřní členění a originální světelný podpis. Opticky pak nejsou po vzoru modelu 508 propojeny do jedné kontinuální linie, ale propojuje je výrazná odtrhová hrana přímo pod prosklením pátých dveří.

Tvarovou bohatost této části vozu dotváří samotný nárazník, ten je ve své spodní části vybaven hned čtveřicí světel, své místo si v této části našla také výrazná dvojice chromovaných linek alternujících koncovky výfuku.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Ford Capri

Vnější vzhled nového Peugeotu 308 na mě tedy udělal opravdu velký dojem, v testovaném provedení SW pak obzvlášť.

Foto: Jan Horský

Interiér

Velmi pozitivní dojem z exteriéru vozu se v případě nové 308 přesouvá také do jeho interiéru. Zde se rozehrává přehlídka futuristického designu, který tvarově čerpá opět z většího modelu 508. V případě 308 je však pojetí interiéru zase o výrazný krok dále, a to nejen díky novému infotainmentu nebo 3D přístrojovému štítu, chválím také jeho kvalitní zpracování a volbu použitých materiálů.

Interiér je v případě nové 308 i nadále věrný principu i-Cockpitu, tedy rozložení s malým volantem a kapličkou přístrojů, která je umístěná nad ním. Rozložení palubní desky je tak striktně horizontální, výborně vypadá, a navíc je i přehledné a ergonomicky dobře uspořádané.

Avizovaný přístrojový štít je u nové generace pouze digitální. Vrcholné verze jsou pak vybaveny digitálním přístrojovým štítem s trojrozměrnou grafikou. Zobrazovaných údajů je opravdu hodně, naštěstí jsou logicky uspořádány a graficky velmi dobře pojednány. Množství a rozložení jednotlivých informací pak lze do značné míry upravovat.

Za přehlednost a grafické pojednání chválím také nový infotainment, který je navíc doplněn o virtuální ovladače tzv. i-TOGGLES. Jedná se o pětici malých plně digitálních ovladačů sloužící jako dodatečný ovládací panel pod centrálním displejem infotainmentu. Obsazení těchto pozic je libovolné, dle vašich aktuálních priorit. Pod avizovanými i-TOGGLES jsou navíc umístěny další klasické ovladače rychlé volby.

Středový tunel nám vedle nápaditě tvarované vrchní části nabídne startovací tlačítko (které konečně není potřeba držet tak dlouho k aktivaci vozu), volič automatické převodovky, ovladač jízdních režimů, ovladač parkovací brzdy a mnoho odkládacích prostorů. Nový volič automatické převodovky je prostorově nenáročný, bohužel aktivace rekuperační brzdy tlačítkem není pro mě úplně ideální, zde mi více vyhovovalo původní ovládání převodovky a rekuperace „pákou“.

Kvalitní zpracování a nápaditost, to jsou přednosti interiéru nové 308, k jeho slabším stránkám bohužel patří o něco horší vnitřní prostornost, kterou nejvíce pocítíte na zadních pozicích, konkrétně pak v místech pro kolena.

Zavazadlový prostor plug-in hybridního provedení je o něco menší, než je tomu u klasické verze (608 l), konkrétně pak nabídne 548 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Při pohledu do aktuálně platného ceníku je zřejmé, že pod kapotou nové 308 jsou osazeny známé pohonné jednotky, benzín je zde zastoupený přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech, který je naladěný na 96 kW (130 koní) výkonu a spolupracuje buď s šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. Z nabídky nám bohužel vypadla čistokrevná 1.6 PureTech motorizace, která bez elektrifikovaného pohonu umí vozům dodat dostatek jízdní dynamiky a výrazně tak podpořit jeho sportovní charakter.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Superb 2.0 TDi 4x4 – český křišťál s pohonem všech kol

Naftová motorizace je zastoupena přeplňovaným čtyřválcem 1.5 BlueHDi o výkonu 96 kW (130 koní) výkonu, který se v případě 308 pojí pouze s osmistupňovým automatem.

Další variantou jsou dvě elektrifikované verze, v obou případech se jedná o plug-in hybrid jehož základem je benzínová šestnáctistovka PureTech a elektromotor. Benzínová motorizace nabídne dvě výkonové varianty, 110 a 132 kW, výsledkem jsou tedy verze HYBRID 180 e-EAT8 a HYBRID 225 e-EAT8. Již brzy se navíc dočkáme také čistě elektrického Peugeotu 308.

Nám se do testu dostala vrcholná verze, tedy HYBRID 225. Benzínovou šestnáctistovku naladěnou na 132 kW zde tedy doplňuje elektromotor o výkonu 81 kW, celkový kombinovaný výkon této hybridní soustavy nabídne slušných 165 kW (225 koní) výkonu a 360 Nm točivého momentu. Při nemalé váze 1,7 tuny zrychluje HYBRID 225 z 0 na 100 km/h za slušných 7,6 vteřiny. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 235 km/h (v případě čistě elektrického režimu pak 135 km/h).

Výrazný a značně pozitivní posun v rámci jízdních vlastností jsem zaznamenal v případě kooperace mezi benzínovou motorizací a elektromotorem, v kontextu s dříve testovanou plug-in hybridní 508 dochází k daleko komfortnější spolupráci obou pohonů, zejména pak při připojování spalovací motorizace. K dokonalosti pak chybí jen odladit chod brzdového pedálu, kdy mezi sebou zápolí brzdy rekuperace a klasické mechanické brzdy.

Jízdní projev vozu je do jisté míry již tradičně odvislý od zvoleného jízdního režimu. Zde nová generace nabízí jisté zjednodušení a přichází „jen“ s trojicí jízdních režimů. Jedná se o režim Electric, Sport a Hybrid.

V čistě elektrickém režimu se 308 chová jako velmi schopný elektromobil s udávaným dojezdem 60 km (v reálu cca 50 km), který je při kapacitě baterie 12,4 kWh (využitelných 9,9 kWh) velmi slušný. Dobíjení vozu je možné řešit domácím WallBoxem, s palubní nabíječkou 7,4 kW dobijete vůz za necelé dvě hodiny. Dále klasickou domovní 2,3 kW zásuvkou, zde dobití vozu potrvá rovných šest hodin.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW řada 3 GT

Volba sportovního režimu výrazně zmobilizuje benzínovou šestnáctistovku a všechny aktuálně dostupné síly elektromotoru. Vůz tedy znatelně ožije, zrychlí se jeho odezva na plynový pedál, sníží se účinnost posilovače řízení a převodovka začne s benzínovou motorizací adekvátně „cvičit“.

Režim Hybrid pak veškeré toky energií řídí automaticky, jednoduše rozhoduje za vás, jestli bude zrovna využívat elektromotor nebo klasický spalovák. Nová generace je pak v této činnosti opravdu velmi dobrá. V případě nulového dojezdu čistě na elektrickou energii si vůz ponechává dostatečné množství elektrické energie a chová se tak jako klasický hybrid. Samozřejmostí je pak možnost jistého uspoření elektrické energie pomocí funkce e-Save.

S novou generací Peugeotu 308 se jezdí opravdu příjemně, vůz vám umí dopřát tichý a komfortní jízdní projev elektromobilu, ve sportovním režimu pak nabídne dostatek výkonu a příjemně jistý a tuhý podvozek, chválit musím také samotné řízení, které je celkem přesné a dostatečně strmé.

 

Foto: Jan Horský

Závěrem

Peugeot 308 SW je aktuálně v nabídce v těchto výbavových stupních: ACTIVE PACK, ALLURE, ALLURE PACK, GT a GT PACK. Základní 308 SW pak pořídíte od 650 000 Kč včetně DPH, jedná se vůz s motorizací 1.2 PureTech a manuální šestistupňovou převodovkou. Základní výbava nabídne také naftovou motorizaci 1.5 BlueHDi (od 760 000 Kč) a slabší z dvojice plug-in hybridů HYBRID 180 (od 950 000 Kč).

Při pohledu na samotný vrchol nabídky, tedy na výbavový stupeň GT PACK zjistíme, že vrcholný tříválec 1.2 PureTech s osmistupňovým automatem startuje na 930 000 Kč včetně DPH, vrcholná nafta 1.5 BlueHDi opět s automatem přijde minimálně na 980 000 Kč a námi testovaný plug-in HYBRID 225 e-EAT pořídíte od nemalých 1 200 000 Kč včetně daně.

Nová generace Peugeotu 308 se jednoznačně povedla, jedná se o velmi komplexní vůz, který vám nabídne pohledný a nápaditý exteriér, kvalitně zpracovaný, ergonomicky dobře fungující a nadčasový interiér. V případě aktuálně testovaného vozu se pak můžete spolehnout také na značně odladěné plug-in hybridní pohonné ústrojí. K jeho slabším stránkám bohužel patří méně prostoru na zadních pozicích a vyšší pořizovací ceny.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora