Test Citroën ë-Berlingo XTR – oblíbený rodinný vůz a elektrické pohonné ústrojí

0

Citroën Berlingo aktuální třetí generace je na trhu již delší dobu, my jsme ho měli možnost vyzkoušet jak s klasickou naftovou motorizací a šestistupňovým manuálem, tak i s tříválcovým benzínem kombinovaným s osmistupňovým automatem. V obou případech nás pak tento vůz ujistil o svých kvalitách v podobě nebývalé praktičnosti a příjemné vnitřní prostornosti.

Nyní tu však máme novinku, pod „kapotu“ Berlinga se totiž nastěhovalo plně elektrické pohonné ústrojí. Testovaný vůz klasické velikosti M dále disponoval nejvyšší výbavou SHINE a slušivým příplatkovým paketem XTR.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Plně elektrické Berlingo je i nadále věrné svému dobře čitelnému rukopisu. Přední partii tedy stále tvoří typická „dvojitá tvář“, která ve své horní části disponuje dvojicí chromovaných linek s integrovaným znakem a světly pro denní svícení. Spodní část přední partie je vybavena klasickými světlomety a maskou chladiče, které opticky spojuje jejich podobný obrysový tvar.

V rámci bočního profilu vůz oživují, v reálu velmi praktické, prvky airbump. Berlingo dále efektně potlačuje áčkové a céčkové sloupky pomocí černé folie, díky které dochází k optickému propojení jednotlivých prosklených částí vozu.

Zadní partie pak bohužel moc zábavy nepřináší. Z důvodu maximalizace zavazadlového prostoru nabídne tato část vozu striktně svislou orientaci a ryze praktické výklopné dveře.

Vůz byl dále vybaven příplatkovým paketem XTR, který ho obohatil o deflektor předního a zadního nárazníku v barvě vozu, dále o oranžové doplňky kolem mlhových světel a bočního Airbumpu nebo o 17“ hliníková kola SPIN.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundaie Tucson 1,6 T-GDI MHEV – vybroušený diamant s kvalitně zpracovaným a prostorným interiérem

 

Foto: Jan Horský

Interiér 

V interiéru vozu elektrické provedení žádné výrazné změny nepřináší. I nadále zde dominuje poměrně objemná palubní deska s celkem výrazně vystupujícím displejem palubního infotainmentu. Jeho vyvýšená pozice má však za následek velmi dobrou přístupnost. Po stránce vnitřní ergonomie funguje tedy palubní deska velmi dobře, ocenil bych snad jen větší odkládací plochu pro mobilní telefon.

S elektrickou verzí přichází alespoň plně digitální displej palubky přístrojů před řidičem, který je stran zobrazovaných údajů celkem prostý, o to více však přehledný. Jiný je také „volič směru jízdy“, který poměrně dobře známe například z nové elektrické C4, kde nám však moc radosti nenadělal.

V rámci značky Citroën však tradičně chválím multifunkční volant pro jeho ideální tvarování a příjemnou tloušťku obvodového věnce.

Svou ideální pozici za volantem si pak, díky vysoké stavbě karoserie, najde určitě každý. Druhá řada, to je trojice samostatných sedadel, které disponují mechanismem, který umožní sedačky lépe sklopit k podlaze a s rovinou kufru tak vytvořit skoro ideální rovinu.

Zavazadlový prostor menší verze M nabídne nemalých 775 l objemu po plato, po strop pak 1355 l. Po sklopení sedadel druhé řady dostáváte prostor o objemu 3000 l. Kufr je za ohromnými vraty výborně přístupný, a to i díky nízké nakládací hraně.

Foto: Jan Horský

Elektrické pohonné ústrojí 

Citroën ë-Berlingo je osazen synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu rovných 100 kW (136 koní). Potřebnou elektrickou energii si elektromotor bere z baterie o kapacitě rovných 50 kWh (využitelných 45 kWh). Oficiálně udávaný dojezd tohoto pohonného ústrojí je 281 km. V reálu však počítejte spíše s dojezdem v rozmezí mezi 200 – 250 kilometry.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Jeep Compass 1.6 MultiJet II – dobře cílená modernizace

Na dnešní poměry celkem nízkou hodnotu dojezdu vyvažuje elektrické Berlingo architekturou (zásuvka CCS – Type 2), která dokáže nabíjet výkonem až 100 kW, tedy z 0 na 80 % kapacity dobijete vůz za cca 30 minut. Samotná palubní nabíječka vozu pak disponuje výkonem 11 kW, nabití vozu například domácím wallboxem si tedy vyžádá cca 5 hodin času.

Plně elektrické Berlingo se nejlépe cítí v rámci městského provozu. Zde samozřejmě dosahuje nejlepších hodnot spotřeby (lehce nad 16 kWh/100 km), také ale dokazuje svoji obratnost díky výbornému rejdu a značnou živost, kterou mu dodává právě elektrický pohon. K dalším výhodám v rámci městského provozu patří jistá komfortnost, tichost a příjemná plynulost jízdního projevu elektromobilu.

Jakmile však ë-Berlingo vezmete mimo město začíná celkem rapidně stoupat jeho spotřeba elektrické energie. Vůz toho samozřejmě hodně pojme a jeho vnější proporce pak nejsou úplně aerodynamické. Tyto aspekty elektrickému pohonnému ústrojí tedy rozhodně neprospívají, spotřeba se pak v tomto prostředí vyšplhá vysoko nad hodnotu 20 kWh/100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Astra 1.6 Turbo PHEV: Trochu Francouz, stále Němec

Celková spotřeba elektrické energie bude tedy odvislá od prostředí, ve kterém se budete pohybovat. Osobně jsem s elektrickým Berlingem více najezdil ve městě, celková týdenní spotřeba se tady pohybovala okolo 17 kWh/100 km. 

Vůz je dále vybaven volbou jízdních režimů, v nabídce jsou tedy režimy Eco, Normal a Sport. Volba jízdního režimu má přesah do dostupného výkonu, v režimu Eco tako do funkce  klimatizace vozu.  

Foto: Jan Horský

Závěrem

Pořizovací ceny elektromobilů nejsou alespoň v našich končinách úplně lidové. A stejně tak tomu je i u elektrického Berlinga, tento nejen rodinný speciál, který se v minulosti pyšnil také rozumnou pořizovací cenou aktuálně nekoupíte za méně než 915 000 Kč (velikost M a základní varianta Live Pack). Testovaná vrcholná varianta SHINE (ve velikosti M) startuje na nemalé částce 1 030 000 Kč a za slušivý paket XTR si připlatíte ještě 18 000 Kč.

Citroën Berlingo byl vždy vozem neodmyslitelných kvalit, jeho aktuální elektrifikace ho však připravila o zajímavou pořizovací cenu a poměrně výrazně zkrátila jeho akční rádius. Soužití s ním tedy aktuálně podléhá novým pravidlům, která vám jednoduše budou, nebo nebudou vyhovovat. I nadále se ale jedná o velmi prostorný a praktický vůz, který díky elektrickému pohonu umí nabídnout dostatečně tichý a komfortní jízdní projev. Ideálně pak v městském provozu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora