Historie Saab 900

Švédského krasavce jsme sice měli šanci otestovat naživo, rovnou v té nejatraktivnější verzi 900 Turbo Aero. Ale i tak si zaslouží několik slov v rubrice z historie. Saaby z konce 70. a z 80. let miluje spousta petrolheadů, včetně mojí maličkosti. Točivý moment, prodleva při nástupu turbodmychadla, elektrická výbava a úžasná sedadla, to všechno jsou typické prvky těchto švédských elegánů. A právě model 900 Turbo bude navždy asi nejvíce vzpomínaným modelem.

Na trh přišel typ 900 v roce 1978 a nafradil typ 99. Ten byl ve své době označován za první moderní Saab. Nová 900 byla ve všech ohledech ještě lepší. Tedy, také byla těžší, což není vždy úplně dobře. Větší rozměry a sofistikovanost byly určitě krokem vpřed. Na výběr byly dvou- a čtyřdveřový sedan nebo tří- a pětidveřový hatchback. Chybět nemohlo ani dvoudveřové kabrio, které sklidilo největší úspěch v USA.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 405

Spousta předokolek z té doby je jako veganské hamburgery. Jenže Saab 900 měl mnohem víc stylu, než několik italských supersportů té doby dohromady. spoustě lidí vůbec nevadil pohon té „špatné“ přední nápravy. Koneckonců, na tu si už museli zvyknout v typu 99. Ale tady byl motor instalovaný pod úhlem 45° umístěn co nejvíce vzadu. A ani kouzelné slůvko Transaxle nelze u popisu Saabu 900 vynechat.

Devítistovka byla výborně ergonomická. Ať už myslíme na zakřivené čelní sklo usnadňující výhed z vozu nebo umístění všech spínačů a ovladačů podle frekvence jejich používání, vše bylo podřízeno tomu nejlepšímu řidičskému zážitku. Saab se také stále oháněl designem dle letadel, doslova jste v prospektech mohli najít frázi „zrozen ze stíhaček“. U typu 900 toto heslo nepůsobilo tak křečovitě, jako u pozdějších kreací vzniklých pod křídly koncernu GM.

Mohlo by vás zajímat:  Laurin a Klement vítězem světového šampionátu v Dourdanu 1905

Po modernizaci v roce 1985 byly trochu líné osmiventilové jednotky (pro verzi Turbo to ovšem neplatilo) nahrazeny modernějšími šestnáctiventilovými agregáty. Turbo mělo nově 175 koní a na stovku se dostalo za 8 vteřin. Maximální rychlost byla přes 200 km/h. Dnes to nezní jako kdovíjak vysoká čísla, ale na svou dobu se jednalo o rychlý vůz.

Devítistovka se právě dostává do kurzu, stává se z ní chtěný veterán (vyjma verze Turbo, ta už na cenové křivce stoupá několik let), který úspěšně plní i funkci běžného dopravního prostředku. Je stále steně univerzální a použitelný jako v době svého vzniku.

Mohlo by vás zajímat:  Průlet historií automobilky AvtoVAZ

Foto: AutoWP