Baterie z elektromobilů nemusí skončit na skládce. Inovativní řešení dalšího využití jim umí dát druhý život

Jlr Secondlifebattery I Pace Foto 3

Automobilka Jaguar Land Rover zahájila spolupráci se společností Pramac, vedoucí světovou firmou v energetickém sektoru. V rámci tohoto partnerství vyvine přenosné bezemisní úložiště energie využívající repasované baterie Jaguaru I-PACE.

Technologie společnosti Pramac pojmenovaná jako Off Grid Battery Energy Storage System (ESS) pracuje s lithium-iontovými články původem z baterií modelu Jaguar I-PACE, které využívaly prototypy tohoto modelu a zkušební automobily. Systém dodává bezemisní elektrickou energii v místech, kde je přístup k elektrické síti omezený, případně kde je elektřina zcela nedostupná.

Toto partnerství představuje první část plánu na vytvoření nových obchodních modelů cirkulární ekonomiky pro baterie modelů Jaguar Land Rover. Coby součást závazku na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2039 bude automobilka spouštět programy, které dají bateriím původně vyrobeným pro elektromobily druhý život a zajistí tak jejich další využití.

Aplikace použitých článků je možná díky tomu, že baterie Jaguar Land Rover jsou konstruovány podle nejvyšších standardů. Tím pádem je lze bezpečně využít v nejrůznějších systémech nevyžadujících vysoké odběry elektrické energie i poté, co jejich stav přestane odpovídat nejpřísnějším požadavkům pro provoz v elektrických automobilech. Dodávky použitých baterií pro stacionární zdroje, jako jsou různá úložiště energie z obnovitelných zdrojů, by mohly do roku 2030 překročit 200 GWh ročně, což by vytvořilo globální hodnotu přesahující 30 miliard dolarů*.

Mohlo by vás zajímat:  Noční můra jménem filtr pevných částic pod větší kontrolou

Nejvyšší verze systému nabízí kapacitu až 125 kWh. Ta je více než dostatečná pro plné nabití sportovního elektromobilu Jaguar I-PACE. Stejný zdroj může také například celý týden napájet běžný rodinný dům **.  Pramac pro svá úložiště přímo využívá až 85 % automobilové baterie dodané společností Jaguar Land Rover, a to včetně modulů baterie a kabeláže. Ostatní materiály jsou recyklovány a navráceny do dodavatelského řetězce.

Celá jednotka je napájena solárními panely a představuje samostatné řešení obsahující baterie propojené s obousměrným měničem a řídícími systémy. Jednotky, které je možné pronajmout, jsou vybaveny konektory Type 2 s dynamickým řízením. Jejich prostřednictvím lze dobíjet elektrické automobily střídavým proudem. Maximální dobíjecí výkon je 22 kW.

V rámci demonstrace schopností nového systému byla tato jednotka využita týmem Jaguar TCS Racing během testů před zahájením dalšího ročníku seriálu ABB FIA Formula E World Championship. Tým tuto jednotku použil během testů ve Spojeném království a ve Španělsku pro napájení svého špičkového zařízení určeného pro diagnostiku závodních automobilů a také pro podpůrné napájení boxu závodního týmu Jaguar.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen a jeho plány na elektromobil pro každého

Systém Off Grid Battery ESS bude rovněž nasazen ve světově největším centru Jaguar Land Rover Experience nacházejícím se v jihoafrickém Johannesburgu. Pomáhat tam bude s vyrovnáváním nestálých dodávek energie z elektrické sítě.

„Toto oznámení je skvělým příkladem toho, jak budeme spolupracovat s průmyslovými firmami, abychom zajistili naší udržitelnou budoucnost a dosáhli skutečné cirkulární ekonomiky. Jsme rádi za to, že můžeme spolupracovat se společností Pramac na dalším využívání baterií Jaguaru I-PACE v podobě přenosného zdroje elektřiny z obnovitelných zdrojů. Podpora týmu Jaguar TCS Racing byla skvělou příležitostí ukázat, čeho jsou tyto jednotky schopné,“ řekl Andrew Whitworth, Battery Manager, Circular Economy Team Jaguar Land Rover

 „Vstup do elektrické budoucnosti, kdy se Jaguar stane plně elektrickou značkou od roku 2025 a kdy je pro rok 2024 očekáván první plně elektrický model Land Rover, je nedílnou součástí naší strategie udržitelnosti vývoj komplexního elektrického ekosystému zahrnujícího vše od baterií po nabíjení. To zahrnuje také naši snahu využívat prostřednictvím technických a obchodních inovací baterie elektromobilů i pro další aplikace. Naše spolupráce se společností Pramac v tomto směru dokazuje, jak lze dodávat bezemisní elektrickou energii prostřednictvím obnovitelných zdrojů a repasovaných baterií. Závodní tým Jaguar TCS Racing svým testováním ve Valencii ukázal, jak můžeme inspirovat celý ekosystém v pokračování hledání synergií a ověřování životaschopných řešení pro čistou energii,“ dodal François Dossa, Executive Director for Strategy & Sustainability Jaguar Land Rover.

Mohlo by vás zajímat:  Hlavní klady a zápory zimního provozu elektromobilu

„Společnost Jaguar Land Rover pro nás představuje velmi důležitého partnera na naší cestě vedoucí k úspěšnému dokončení životaschopného produktu využívajícího moduly baterií vyřazené z elektromobilů. To přináší do příběhu výrobce úsporných technologií a systémů snižujících emise uhlíku nový prvek. Těšíme se na pokračování naší cesty společně s automobilkou Jaguar Land Rover a na poskytování inovativních řešení v oblasti nabíjecí infrastruktury tak, abychom podpořili elektrifikaci těchto špičkových automobilů,“ okomentoval Danny Jones, Director Pramac.

Zdroj: TZ Jaguar Land Rover