Saab 96 V4 v rally stylu vyvolá vzpomínky z mládí

Jako většina lidí se zajímavým autem, i Øystein Engen se zajímá o auta od dětství. Říkáte si asi, že má zvláštní jméno, ale v Norsku je úplně normální. A Øystein je z HamaruNorsku. Jako první auto si koupil v červnu 1979 tehdy deset let starý Saab 96 V4, ale prodal jej už na podzim téhož roku, když se vrátil na vysokou školu. Po promoci si pak koupil druhý Saab. Stejný typ v zelené barvě z roku 1974, se kterým denně jezdil po celých 37 let bez jakýchkoliv problémů.

Mohlo by vás zajímat:  Praga Piccolo na prodej

V roce 2002 ale začal hledat další 96 V4, protože Saaby se mu zaryly pod kůži a on chtěl doma mít kousek v prvotřídním stavu. Dlouho pátral a dával si i inzeráty ve švédských magazínech, ale stále se mu nedařilo najít kus dle svých představ. Zlom nastal až v září 2004 a od listopadu mu stál vysněný kousek v garáži. Tentokrát je to Saab 96 V4 z roku 1971. První majitel ho měl do roku 1989 a poté bylo vozidlo patnáct let v Trollhättanu u sběratele vozů, který jej nikdy nerenovoval. V tak výborném stavu auto bylo. Jedinými úpravami byla dobová originální příplatková výbava jako americká přední část nebo kola Ronal. Díky těmto dílům a také unikátní barvě Silvermink, která byla používána jen v roce 1971, jde o naprosto unikátní vůz.

Mohlo by vás zajímat:  Koenigsegg představil neuvěřitelný model Regera

Saaby 96 V4 byly navíc velmi úspěšné v rally. Aby automobilka využila tento potenciál, nabízela v sedmdesátých letech balíčky pro úpravu vašeho vozu. Øysteinovi se povedlo balíček těchto úprav sehnat a v roce 2006 jej namontoval na svůj vůz. Má za sebou stavbu zcela nového motoru o objemu 1,7 litru s originálním tuning kitem, který byl inzerován v Sport & Rally katalogu v roce 1971. Aktuální výkon jeho Saabu je sto koní, zatímco sériové vozy s motory 1.5 L produkovaly jen 65 koní. Po motoru následovala stavba zcela nové převodovky s komponenty z typu Sonett III. První a druhý stupeň jsou však ze závodní převodovky. Upraveny byly i brzdy a tlumiče jsou nově od firmy Koni.

Mohlo by vás zajímat:  Audi e-tron začíná na americkém trhu ztrácet. Po dvouměsíčním úspěchu přišel pokles o celých 16 %

S autem je teď mnohem větší zábava ale také je mnohem ovladatelnější. Nejlépe to poznáte na malých okreskách, kde se projeví perfektní řízení. V souladu se solidnosti vozu a kvalitou švédské oceli jde o výborný a zábavný vůz. A s původním majitelem je Øystein stále v kontaktu.

Zdroj: Petrolicious