V dobách, kdy automobilka DS uvádí na český trh model DS 4, já dopisuji recenzi na její, dnes již předposlední novinku, model DS 9. „Devítka“ ke svým zákazníkům přichází se všemi přednostmi, na které jsme u této francouzské prémiové značky již zvyklí.
Portfolio vozů značky DS, které doposud cílilo jen na kategorii SUV, se tak rozrůstá o vůz, který se bude snažit rozčeřit klidné vody v segmentu prémiových sedanů. DS 9 je tedy vozem s lehce prodlouženým rozvorem, který svoji základní platformu sdílí s Peugeotem 508 a jeho exteriér i interiér hojně čerpá ze sourozenecké DS 7.
Exteriér
Oficiální prezentace nové DS 9 v České republice mi bohužel z časových důvodů utekla a prvotní seznámení s tímto vozem jsem si nechal až na podrobný týdenní redakční test. Již při přebírání vozu, které je zaparkované mezi ostatními automobily, zjišťuji o jaký pořádný kus umění se v případě nové DS 9 jedná.
První pohled ihned prozradí, že „devítka“ hojně čerpá ze známého rukopisu sourozeneckých modelů, převážně pak z modelu DS 7. Její základní proporce jsou velmi elegantní a krásně vyvážené. Její „prodloužený“ rozvor je samozřejmě nejen praktický, ale také velice pohledně „natahuje“ zadní dveře a vozu tak propůjčuje proporce reprezentativní limuzíny.
Avizovaná podobnost s DS 7 se pak nejvíce projevuje v rámci přední partie. Té dominuje objemná maska s velmi jemným členěním a výrazným chromováním po jejím obvodu, které navíc efektně přechází i pod přední světlomety. Ty jsou i u DS 9 opět vybaveny pověstnými rotačními moduly, které umí rozehrát velmi efektní představení. Dále tu máme linku denního svícení, která svým typickým světelným podpisem jasně naznačuje, z jaké stáje vůz pochází.
V rámci exteriéru se pak musíme ještě zmínit o automaticky výsuvných klikách, nebo o „pozičkách“ na céčkových sloupcích (odkaz na ikonickou DS 19), další zajímavostí je také zadní brzdové světlo, které je nápaditě integrované do víka zavazadelníku.
DS 9 je také zajímavá svým půdorysem, který se směrem vzad lehce zužuje (zřejmě další inspirace v historii). Tedy od robustní a široce rozkročené přední části přechází karoserie v celkem decentní zadní partii, která disponuje světly s dnes již ikonickým pojednáním. A nebylo by to „déeso“, kdyby jeho zadní lampy nedisponovaly jemným chromovaným podtržením, v případě DS 9 mizejícím v boční partii vozu. Zadní partii pak rozhodně nesmí chybět dvojice výrazných a poctivých chromovaných koncovek výfuku.
Vnější pojetí „devítky“ hodnotím jednoznačně pozitivně. Vůz nabídne elegantní a vyvážené základní proporce, které jsou doplněny nápaditými detaily.
Interiér
V případě interiéru DS 9 se opět nevyhneme inspiraci z modelu DS 7. I zde vás tedy interiér zaujme svojí bohatostí a dobrým zpracováním. Kontinuální palubní deska je efektně slitá s mohutným středovým panelem, který je vybaven voličem automatické převodovky a jednotlivými ovladači elektrického stahování oken, parkovací brzdou nebo voličem jízdních režimů.
Elegantní kontinuálnost palubní desky pak přerušuje pouze displej palubního infotainmentu. Ten se svými dvanácti palci vytváří poměrně značnou dominantu celé palubní desky. Navíc disponuje ohromně příjemnou grafikou a díky spodní liště s rychlou volbou také zcela logickým ovládáním.
Stinnou stránkou interiéru vozů DS (tedy i nové DS 9) se pro mě i nadále stává grafika plně digitálního displeje v kapličce přístrojů před řidičem. Všudypřítomný motiv diamantu se propisuje i do jeho pojednání a činí ho bohužel celkem nepřehledným a na můj vkus až zbytečně hravým.
Interiéru DS 9 pak nechybí ani analogové hodiny B.R.M. R180, které jsou ukryty v palubní desce a po každém nastartování vozu se po vzoru rotačních modulů světlometů otáčí do prostoru kabiny. Samotné startovací tlačítko je pak celkem netradičně umístěno právě pod těmito hodinami, tedy uprostřed palubní desky.
Tradičně nápaditý a originální interiér je v případě DS 9 také prostorově bohatě dimenzovaný. Nízký posed, kontinuální palubní deska, mohutný středový tunel a v případě testovaného kousku i černá stropnice (čalouněná také alcantarou) vás velmi příjemně obklopují. Prostornost interiéru tedy rozhodně nechybí, stejně tak jako jednotlivým sedadlům, která jsou příjemně tvarovaná a komfortní. Prodloužený rozvor pak zcela logicky nejvíce dopřává posádce na zadních sedadlech.
Zavazadlový prostor nabídne slušné půdorysné rozměry, vzhledem k tvarování karoserie je však celkem nízký a celkově nabídne průměrných 520 litrů objemu.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Nabídka motorizací nové DS 9 je bohužel poměrně strohá. Základ pohonného ústrojí ve všech případech tvoří přeplňovaná benzínová šestnáctistovka PureTech. Ta je v základním provedení kombinovaná s osmistupňovým automatem a pohonem pouze přední nápravy.
Dalšími možnostmi jsou její elektrifikované verze, které jsou k dispozici hned ve třech variantách. E-TENSE 225 a E-TENSE 250 jsou plug-in hybridy nabízející čistě elektrický dojezd 46 – 50 km a lehce odlišné výkony. Vrcholnou verzí se pak stává E-TENSE 360 4×4, která je navíc vybavena druhým elektromotorem na zadní nápravě. Tato specifikace pak nabídne 265 kW (360 koní) výkonu a 520 Nm točivého momentu, hodnota čistě elektrického dojezdu je 47 km.
Námi testovaný vůz byl osazen výše uvedeným „základem“, tedy 1.6 PureTech (225 koní výkonu) kombinovanou s osmistupňovým automatem a pohonem pouze přední nápravy.
Upřímně, po zkušenostech s exteriérem a interiérem vozu byste pod kapotou DS 9 očekávali něco adekvátnějšího, bohužel však musíme čerpat z aktuálního sortimentu koncernu PSA.
Jak už ale z našich testů víte, přeplňovaná šestnáctistovka Pure Tech je rozhodně zajímavou motorizací a po ujetí pár kilometrů vám ani pod kapotou nové DS 9 nebude nikterak vadit. Tato motorizace je totiž velmi tichá, s kultivovaným chodem a dostatkem výkonu. To vše při průměrné spotřebě okolo 8 litrů na 100km.
Ve spojitosti se skvělým osmistupňovým automatem pak poskytuje i velmi lineární zátah. Spolupráce motorizace a automatu byla po většinu času příkladná, výjimku občas tvořil pouze rozjezd, který byl při prudkém sešlápnutí plynu doprovázen lehkým „zaškubnutím“.
Ohromnou pochvalu si pak zaslouží podvozek, který díky adaptivním tlumičům a systému DS ACTIVE SCAN SUSPENSION přináší na palubu ohromnou dávku komfortu. V rámci tohoto systému dochází k jisté kooperaci přední kamery a adaptivního podvozku. Kamera snímá povrch před vozem a adaptivní podvozek je díky dostupným informacím schopen reagovat na aktuální povrch. Celý systém pak funguje do rychlosti 130 km/h a značně přispívá k jízdnímu komfortu.
Závěrem
Základní DS 9 je v nabídce od 1 325 000 Kč včetně DPH, a to v testované verzi s přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou PureTech, osmistupňovým automatem a výbavou PERFORMANCE Line. Stejná specifikace je pak dostupná ve vyšším výbavovém stupni RIVOLI od 1 425 000 včetně daně.
Dále jsou v nabídce už jen avizované plug-in hybridní verze, jedná se tedy o E-TENSE 225 (od 1 525 000 Kč, PERFORMANCE Line), E-TENSE 250 (od 1 575 000 Kč, PERFORMANCE Line) a vrcholný E-TENSE 360 4×4 (od 1 775 000 Kč, PERFORMANCE Line). Všechny verze jsou opět dostupné ve vyšším výbavovém stupni RIVOLI (vždy o 100 000 Kč dražší).
Již tradičně je v ceně vozu obsažena záruka na 5 let / 100 000 km a také servisní smlouva FreeDrive na stejný rozsah. Ta obsahuje veškerý povinný servis, včetně práce servisu a také výměnu opotřebovaných dílů.
Automobilka DS tak rozšířila své portfolio o vůz, který plně zapadá do jejího konceptu výrazných a nápaditých vozů. DS 9 se tak nestává přímou konkurencí, ale jistou alternativou, která nabízí originální a osobitý přístup k tvorbě automobilů.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora