Od modelu Celica k samostatné platformě a vlastní historii: Kultovní Toyota Supra slaví 35 let

Legendární Toyota Supra Ožila V Oranžovém Provedení 2

Šestiválcový motor vpředu, pohon zadních kol a karosérie typu kupé – to jsou charakteristické prvky jedné z největších ikon značky Toyota. Model Supra slaví v letošním roce 35 let od uvedení na trh. Jedná se o kultovní automobil, každá z jeho generací zrychluje vášnivým motoristům tep. V současné době je aktuální pátá verze modelu – GR Supra.

Supra má svůj původ v modelu Celica, roku 1986 však dostala samostatnou platformu a od té doby píše svůj vlastní příběh. Model s označením A70 si okamžitě získal okruh věrných fanoušků po celém světě.

Silné, šestiválcové motory, k tomu pohon zadních kol a atraktivní karosérie kupé se staly emblematickými vlastnostmi tohoto modelu. Autu nechyběly ani převratné technologie, například tříokruhová soustava ABS.

Ještě větší kult je spojen s jeho nástupcem, modelem A80, který debutoval roku 1993. Měl legendární motor s označením 2JZ, zrak kolemjdoucích pak upoutal zajímavý design a aspirace na skutečně sportovní model zdůrazňovalo použití lehkých materiálů v konstrukci auta, kupříkladu hliníku. Odborníci na tunning si tenhle vůz zamilovali a často se pouštěli do jeho modifikací, ještě dlouho poté, co byla výroba roku 2002 ukončena.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia RS Bonneville

Supra se na dlouhá léta stala základem pro sportovní automobily. Účastnila se rallye a závodů na dráhách celého světa, v letech 1995-1996 startovala ve 24hodinovém závodě Le Mans.

Supra A80  sklízela úspěchy rovněž v japonské sérii JGTC, kde se zasloužila o čtyři mistrovské tituly jezdců (1997, 2001, 2002, 2005) a dva v klasifikaci týmů (1997 i 1999). Po řadu let představovala jedno z oblíbených aut drifterů na celém světě.

Návrat legendy

Roku 2019, po přestávce trvající bezmála dvě dekády, se Toyota GR Supra vrátila do nabídky Toyoty. Vůz zůstal věrný kupé a klasickému uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Auto představovalo první globální model, který vznikl díky práci inženýrů z TOYOTA GAZOO Racing.

GR Supra se představila s třílitrovým, šestiválcovým, přeplňovaným motorem, který vyvine 340 koní a 500 Nm točivého momentu. Pohonná jednotka je spojena s osmistupňovou automatickou převodovkou. Auto s pohonem zadních kol s tímto motorem zrychlí z  0 na 100 km/h za 4,3 sekundy.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Aero Minor

V roce 2020 řadu rozšířila verze s dvoulitrovým motorem o výkonu 258 koní a 400 Nm, přičemž obě varianty udržovaly ideální rovnováhu mezi precizností řízení a nadprůměrnou stabilitou. Bylo to možné díky „zlatému řezu“, tedy poměru rozchodu kol vůči rozvoru náprav, který v případě GR Supry činí přesně 1,55. Právě těmto rozměrům se přizpůsobily ostatní prvky automobilu. A v tom spočívá tajemství jeho skvělých jízdních vlastností.

Automobil vyvolává emoce svým designem, o výjimečnosti GR Supry svědčí také četné limitované edice. V roce 2019 byly v Evropě v nabídce A90 Edition, která byla v počtu 90 kusů vyrobena pro první evropské zákazníky. Byla mimořádná díky laku Matt Storm Grey, matným,   19palcovým hliníkovým diskům a interiéru potaženému červenou kůží. Fuji Speedway Edition rozšířila řadu o verzi 2.0.

Těchto vozů se vyrobilo 200 a jejich exteriér se vyznačoval bílým lakem, černými disky a červenými zrcátky. Interiér zdobilo označení verze, jejíž název odkazuje na slavnou japonskou závodní dráhu, kde se GR Supra testovala. Roku 2021 bylo možné si GR Supru objednat v limitované edici pouhých 90 vozů pod názvem Jarama Racetrack Edition výjimečného odstínu Horizon Blue.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ford Taunus

GR Supra je vůz sportovního ražení, podobně jako její předchůdkyně. V Japonsku auto závodí v sérii SuperGT a v roce 2020 debutovala GR Supra GT4. Jedná se o automobil, který v podniku TOYOTA GAZOO Racing Europe v Kolíně nad Rýnem postavili pro řidiče soutěžící ve třídách GT. Rychle si získal renomé výkonného a spolehlivého vozu, který si například ve Francii dojel pro mistrovský titul.

S premiérou nejnovější generace modelu GR Supra Toyota nezapomněla ani na uživatele klasických verzí tohoto sportovního kupé. V rámci programu GR Heritage Parts Project se vytvářejí kopie původních náhradních dílů starších modelů a postupně je uvádějí na trh. Jsou v nabídce v Evropě, Japonsku, Jižní Americe i jinde, přičemž seznam náhradních dílů do Supry A70 a Supry A80 se stále rozrůstá.

Zdroj: TZ Toyota
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora