BMW řady 8 (E31)

Je tomu již 25 let, co se na frankfurtském autosalonu představil tehdejší vrchol technologií německého BMW. Luxusní a zároveň velmi rychlé kupé řady 8 tehdy úplně přepsalo pravidla luxusních kupé, když nabídlo prvky v tehdejší době takřka nevídané.

Více než technika však možná za nesmrtelnost tohoto automobilu může jeho design. Charakteristický je klínovitý profil karosérie, dlouhá kapota a výklopná světla. Spolu s legendárním supersportem M1 je řada 8 jediným BMW, které se výklopných světel dočkalo. 4,78 metru dlouhé kupé, nebo chcete-li gran turismo, se i díky výklopným světlometům pyšní vynikající aerodynamikou – koeficient odporu vzduchu cx je na hodnotě 0,29. Tak jako dalším velkým kupé mnichovského výrobce, i řadě 8 chyběl boční sloupek.

Jak už bylo řečeno, technika brala na konci osmdesátých let dech. Už v roce 1989 totiž disponovalo 2+2 místné kupé nastavitelným sloupkem řízení s pamětí, samozatmavovacím vnitřním zpětným zrcátkem, centrálním zamykáním nebo palubním počítačem s elektronickou sítí multiplex, která přenáší informace z několika různých zdrojů přes stejný kanál. To bylo ve své době unikátní. Bezpečnostní pásy byly, kvůli absenci sloupku, integrovány do předních sedadel, která byla stejně jako okna nebo zrcátka ovládána elektronicky. Po otevření dveří se boční okna sama stáhla, při zavření naopak zase zatáhla, což údajně zlepšovalo nebo lépe řečeno snižovalo aerodynamický hluk. Z elektronických asistentů se dá vyjmenovat elektronická kontrola stability a trakce (ASC+T), ABS nebo posilovač řízení reagující na rychlost. V roce 1990 do tohoto výčtu ještě přibyly příplatkové elektronicky řízené tlumiče EDC.

V době premiéry byla pod kapotou jediná verze zážehového dvanáctiválce s uspořádáním válců do V. Jednalo se o verzi 850i a bylo to teprve druhé poválečné BMW, které dostalo pod kapotu V12 (tím první byla limuzína 750i). Pětilitrový dvanáctiválec v luxusním kupé dával maximální výkon 300 koní a točivý moment 450 Nm, což 1790 kg těžkému stroji stačilo na zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. 850i se stala vůbec první autem na světě, které spojilo motor V12 a šestistupňovou manuální převodovku. Tu bylo možno nahradit čtyřstupňovým automatem, poháněna byla samozřejmě zadní kola.

Mohlo by vás zajímat:  Alfa Romeo v rally

Německá média byla z 850i nadšená. Auto, motor und sport napsal: „BMW dalo 850i všechny technologické zbraně proto, aby se dostalo na vrchol.“ Jiný německý magazín, Auto Bild, napsal: „Musíte si ho zkusit, abyste uvěřili. Především v rychlých dálničních zatáčkách, kde od hrbolů a nerovností pronikají do auta různé nárazy a nejistota, zůstává 850i zcela klidná.“

V roce 1993 přišel vrchol mnichovské inženýrství – verze 850 CSi, kde C značí kupé, S značí sport a i značí benzínový motor. Dvanáctiválec měl tentokrát objem 5.6 litru, výkon poskočil na 381 koní a točivý moment na 550 Nm. S šestistupňovým manuálem zrychluje 850 CSi pod šest sekund. Není bez zajímavosti, že 850 CSi suplovala v nabídce chybějící model M8. Na motoru se dokonce logo M objevilo, v oficiálním označení automobilu však nikoliv. Technologické inovace pokrčovaly i v případě vlajkové lodi celé řady. Zadní náprava disponovala aktivní kinematikou, zadní kola se uměla přizpůsobit aktuální rychlosti a směru volantu a dokázala se natočit ve stejném směru. To pomohlo především manévrování a stabilitě.

Mohlo by vás zajímat:  Suzuki slaví 100 let od vzniku společnosti

Téhož roku došlo k přejmenování 850i na 850 Ci a model dostal lepší základní výbavu, obsahující dva airbagy (doposud za příplatek), infračervené dálkové ovládání a polohovatelná zadní sedadla. Do seznamu příplatků se dostala dynamická kontrola stability DSC. A 850 Ci ještě jednou, tentokrát na podzim roku 1994, kdy se pod kapotu dostal posílený dvanáctiválec, nyní s objemem 5.4 litru, výkonem 326 koní a točivým momentem 490 Nm. Ten byl kombinovaný s novým pětistupňovým automatem (jediná volba), který přinesl zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximální rychlost 250 km/h.

Poprvé sáhlo BMW po motoru s menším počtem válců než 12 již v roce 1992. Tehdy inženýři koketovali s třílitrovým osmiválcem o výkonu 218 koní a točivým momentem 296 Nm u verze 830i, která ale skončila u 18 vyrobených experimentálních kusů. Až v červenci 1993 se do sériové výroby dostala verze 840 Ci se čtyřlitrovým osmiválcem, produkujícím 286 koní a 400 Nm. To stačilo na zrychlení na 100 km/h za 7 sekund a maximální rychlost 250 km/h. Po nějaké době nahradil čtyřlitrový osmiválec motor s objemem 4.4 litru, stejným výkonem a o 20 Nm vyšším točivým momentem.

Výroba BMW řady 8 skončila v roce 1999 a produkce se zastavila na čísle 30 621 vyrobených kusů. Z toho 1510 kousků bylo ve verzi 850 CSi, 2/3 byly s dvanáctiválcovým motorem, ale pouze 1 kus ze 6 disponoval manuální šestistupňovou převodovkou.

V mnichovském muzeu BMW, případně v depozitáři, byste našli několik dalších klenotů se základem v řadě 8. Především verzi neoficiálně označovanou jako M8, která se sice do výroby nedostala, ale navzdory pochybnostem skutečně existuje. Pod kapotou se nachází upravený dvanáctiválec z 850 CSi s výkonem kolem 550 koní a kromě upravené aerodynamiky a zářivé červené barvy měl model rovněž hodně karbonových dílů. Dvanáctiválec použitý v tomto modelu se stal zároveň základem pro motor v pozdějším McLarenu F1. Druhým raritním exemplářem je prototyp otevřené verze s motorem z modelu 850 Ci. Jediný vyrobený kus najdete v továrním muzeu BMW, avšak bez posvěcení BMW vzniklo ještě několik dalších exemplářů u několika úpravců. Existuje rovněž 850 CSi z kolekce BMW Art Cars, kterou má na svědomí britský umělec David Hockney. Ten namaloval na kapotu umělecky pojaté sací potrubí, při pohledu z boku najdeme siluetu řidiče a sloupku řízení a vzadu se objevuje autorův jezevčím Stanley.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škoda 1101 VO

A čím jiným zakončit historii tohoto slavného modelu než raritními verzemi od německého specialisty na BMW. Většina z Vás již ví, že se jedná o značku Alpina, která v průběhu let vyrobila dvě verze řady 8. Obě dvě nesou označení B12 a liší se modelem, ve kterém mají svůj základ. Slabší B12 5.0 vychází z BMW 850i, je poháněná pětilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 355 koní a spolupracuje pouze s čtyřstupňovým automatem, který dovoluje maximální rychlost 280 km/h. To B12 5.7 vychází z vrcholného provedení 850 CSi a jeho 5.7litrový dvanáctiválec produkuje 422 koní. Podobně jako v originálu je jedinou volbou šestistupňový manuál, se kterým B12 5.7 jako jediná verze řady 8 oficiálně atakuje 300 km/h. Slabších B12 bylo vyrobeno 97, silnějších pouze 57.

##bmw_rada8##

##bmw_m8##

Zdroj: BMW, Alpina