Test Kia Sorento: Prostorný obývák na kolech, ke kterému připojíte i nabíjecí kabel

Img 20210615 144239

Hodně vozů spadajících do kategorie SUV jsou spíše přifouknutými malými vozy, kdy o celkové praktičnosti nemůže být řeč. To se naštěstí netýká na první pohled nepřehlédnutelného modelu Kia Sorento, jehož velikost jde ruku v ruce i s praktičností. V našem případě v provedení plug-in hybrid, kdy elektřina přináší především klady a na celkových dispozicích autu naštěstí nijak neubrala.

Působivý, nepřehlédnutelný design

Kia Sorento zaujme na první pohled. Jak by také ne, když na délku má 481 cm, na šířku 190 a na výšku 170 cm. Přesto všechno ale nepůsobí jako neohrabaný mastodont, ani nemá nepříliš povedený „krabicoidní“ design. Na první pohled totiž lahodí oku. Vpředu pozornost upoutá výrazná mřížka chladiče s chromovaným a leskle černým rámečkem. Určitý dojem ostrosti dopomáhá tvořit sportovněji tvarovaný nárazník s otvorem pro přívod vzduchu. Styl auto dávají také dvojité projekční světlomety, jejichž nová moderní osvětlovací technika zajistí naprosto špičkovou viditelnost za všech podmínek.

Přední část auta působí velmi robustním dojmem a tato charakteristika je patrná i z bočního pohledu. Přesto má vcelku vyváženou siluetu s řadou přitažlivých linií, které dávají autu originální náboj. Štíhlejší střešní sloupky, chromové linie a ozdobné prvky, nebo černé lemy podběhů kol působí velice efektním dojmem. Celkový wow efekt nelze upřít ani zádi vozu, kde dominují především svislé zadní svítilny či spodní ochranný panel s velmi působivou sportovní ozdobnou lištou. Nechybí ani střešní spojler, který taktéž pomáhá vozu mírně vykročit ze zažitého standardu a názoru, že velká sedmimístná SUV nemohou vypadat dobře. Mohou, a to sakra dobře.

Stylový, dokonale prostorný interiér

Robustnost auta dává tušit, že uvnitř se stísněně rozhodně cítit nebudete. A první usednutí za volant Kia Sorento to jenom potvrdí. A nejenom za volant. Jakékoliv místo v autě je předurčeno pro pohodlnou jízdu, při které člověka nikde nic netlačí ani se nikam nemlátí. Interiér působí celkově velmi vzdušným dojmem a řada především designových prvků zde navozuje především luxusní a stylový dojem. Za zmínku stojí třeba dekorační osvětlení, kožené čalounění Nappa, ozdobné obložení na přístrojové desce, či reliéfní nebo chromované prvky.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazda CX-5 Skyactiv-G: Připravena na každou cestu, kterou si zvolíte

První usednutí však vyvolá ještě jiné pocity. V první chvíli vám jistě přijde, že se v množství různých tlačítek a ovládacích prvků začnete ztrácet. Jsou téměř všude a každý prvek má svou funkci. Po pár hodinách v autě si však zvyknete a přesně víte, kam směřovat svou ruku pro aktivaci nebo deaktivaci konkrétní funkce. Celková prvotní nepřehlednost je tak daní za to, že zůstala ponechána řada mechanických tlačítek a různá nastavení není nutné složitě hledat v infotainmentu.

Ten, spolu s ovládáním klimatizace dominuje středovému panelu. Dotykový 10,25 palcový displej je doplněn sérií bočních tlačítek pro jednoduchý přístup ke konkrétním funkcím. Nejde však o jediný displej v interiéru. Infotainment doplňuje přístrojová deska Supervision o velikosti 12,3 palců. V jakýchkoliv světelných podmínkách jsme neměli problém s její čitelností, a ač se najdou odpůrci daného řečení, minimálně po stránce designové a ze strany možností různých nastavení zobrazovaných informací jde o trend, který má v moderním autě své místo.

Pro ty nejnáročnější

Nejenom designově, ale i technologicky je Kia Sorento na výši a nestydíme se říci, že se může právem řadit mezi vlajkové modely automobilky. Zvláště v případě námi testované verze s výbavou TOP, paketem Nappa, v sedmimístném provedení. Vše, čím byla Kia prošpikována, měnilo auto v prostorný, luxusní a moderní obývák na kolech. Nechyběl bezklíčový vstup Smart Key, vyhřívaná přední a zadní sedadla, ventilovaná přední sedadla, záclonky, adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, aktivní systém pro jízdu v pruzích, 360 stupňový monitorovací systém či asistent pro bezpečné vystupování.

Pozornost si jistě zaslouží specifický systém hlídání mrtvých úhlů a toho, co se děje vedle vozu. Se zapnutím blinkru se z otáčkoměru nebo ukazatele rychlosti stane displej, který ukazuje aktuální data z kamery. Ideální možnost jak bez zvednutí očí z přístrojovky monitorovat dění kolem vozu a lehce za ním, nebo jak při parkování hlídat obrubníky. Vždy je však nutné aktivovat znamení o změně směru jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota CAMRY 2.5 Hybrid Executive VIP – lehkou modernizací zase o krok dále

Druhým velmi praktickým prvkem je elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním. Otevření po stisknutí tlačítka, nebo pohyby nohou pod nárazníkem už nikoho nepřekvapí. Kia Sorento však přichází s technologií SPTG se skutečně automatickým otvíráním. Stačí se přiblížit k vozu s klíčkem v kapse. Ten je detekován a po několika zvukových signálech se víko začne otevírat. Teď už nemusíte chodit nadvakrát, jelikož do rukou lze nabrat, co se do nich vejde.

S elektřinou, která má jenom klady

Častým negativem plug-in hybridních modelů je to, že baterie ukousne kus prakticky využitelného prostoru. V případě Kia Sorento PHEV to však až tak úplně neplatí. Zavazadlový prostor nabídne slušných 693 litrů objemu. Nebo také 175 litrů v případě, kdy vyklopíte dvojici sedadel, díky kterým je vůz plnohodnotně sedmimístným autem. Je pravdou, že jízda ve třetí řadě je vhodná spíše pro „kapesní“ pasažéry, ale o žádné výrazné trápení rozhodně nejde ani u jedince běžného vzrůstu.

Hybridní pohonné ústrojí kombinuje řadový zážehový čtyřválec 1,6 T-GDi se synchronním motorem s permanentním magnetem. Celkově tak Kia Sorento nabídne 195 kW výkonu a 350 Nm točivého momentu. Nejde sice o papírově závratné hodnoty, ale vlastnosti elektromotoru k celkové svižnosti a dobrému odpichu nejenom na světlech, ale i při předjížděcím manévru.

Kia Sorento ukrývá lithium-iont polymerový akumulátor s kapacitou 13,8 kWh, který umožní ujet čistě na elektřinu i pár desítek kilometrů. Takzvaně okolo komína není problém jezdit téměř zdarma. V kombinované spotřebě, tedy papírové za 1,6 litrů. Vše ale záleží na stylu jízdy, trase a vzdálenosti. Nízké emise poté vedou k možnosti využít značku s EL, což přináší další zajímavé benefity, třeba na dálnicích nebo parkování v Praze.

Na silnici, ale i do terénu

Kia Sorento PHEV disponuje pohonem všech čtyř kol a také voličem jízdních a terénních režimů. Lze si tak dle potřeby snadno přizpůsobit chování vozu, od jeho reakcí na plynový pedál, až po chování v terénu. Ke všemu samozřejmě nutno přistupovat s určitou rezervou. Vzhledem k velikosti, délce a váze vozu nelze čekat dokonalou sportovní jízdu po okreskách. Na druhou stranu pro běžné cestování je auto velmi příjemné, ať už jde o absorbování nerovností, nebo celkové odhlučnění jak případně sepnutého benzinového motoru, tak svištění vzduchu okolo.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Crafter 35 4MOTION SEIKEL – třístranný sklápěč s terénními ambicemi

Podobně je nutné přistupovat také k terénnímu režimu. Pro jízdu na polních nebo lesních cestách, či k cestě na samotu se není třeba bát toho, že by Kia nepodržela. Náročnější terénní úseky pro ni ale už nejsou, i když mnohdy dokáže překvapit, kam se dokáže dostat.

Pohodlí pro náročné

Pokud bude někdo říkat, že Kia Sorento je současnou vlajkovou lodí automobilky, dáváme mu za pravdu. Dokáže zaujmout nejenom vzhledem, ale i prostorností, komfortem i moderními technologiemi. Smysl dává i na krátké cestování, při kterém dokáže auto bez problémů rozpohybovat i samotný elektromotor s víceméně dostatečnou kapacitou baterie. Tu lze nabíjet nejenom v domácích podmínkách, ale i na nabíjecích stanicích. Že to Kia myslí do budoucna s elektřinou vážně dokládá i služba Kia EV Power Card. Systém jedné plastové karty, která funguje u dobíjecí infrastruktury ČEZ, E.ON a PRE. Není tak třeba řešit jednotlivé registrace a různé čipy, což by mělo dobíjení na cestách podstatně zjednodušit.

A jak je na tom Kia Sorento cenově? Vzhledem k tomu, co dostáváte, to není žádná velká raketa. Základní plug-in hybridní model lze mít za 1 319 980 Kč. V případě námi testované verze se dostáváme na 1,5 milionu, plus dalších 70 tisíc za příplatkovou výbavu v podobě paketu Nappa (25 tis), metalického laku (20 tis) a 7místného provedení (25 tis).

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora