Správná práce se spojkou je pro mnohé nadlidský úkol, pro ty by byl lepší automat

Brake Accelerator Pedal Automatic Transmission Car

Je lepší manuální, nebo automatická převodovka? To je otázka, nad kterou se mohou zastánci obou táborů hádat dlouhé hodiny. Fakt je ale takový, že mnozí zastánci manuálu by raději měli přesedlat do automatu. Proč? Může jim dělat problém nejenom řazení, ale také práce se spojkou. Jaké jsou nejčastější chyby nejenom u začínajících řidičů?

Málo sešlápnutá spojka

Pedál spojky by měl být při každé změně rychlostního stupně, stejně jako při jeho zařazení nebo vyřazení sešlápnut dostatečně. To mnoho lidí podceňuje a neuvědomuje si, že tím mohou výrazně ničit převodovku. Při nedostatečném sešlápnutí a snaze zařadit rychlost se ozve velmi nepříjemný skřípavý zvuk. Ten je mnohými označován za „přepočítávání zubů“ na převodovce.

Mohlo by vás zajímat:  Zjištění kódu k autorádiu není jednoduché, některé metody se pěkně prodraží

Stání na spojce

Řada lidí dělá tu chybu, že na spojce zbytečně stojí. Typickým příkladem je stání na semaforu. Lidé zastaví na červené, vyřadí na neutrál, ale spojku nechají delší dobu sešlápnutou. Někteří dokonce ani nevyřazují a se zařazenou rychlostí stojí na spojce. Obě dvě situace rozhodně vozu nijak nepřispívají. Nejčastější závadou je následně porucha setrvačníku, jehož výměna rozhodně není nic levného.

Zdroj obrázku: Freepik

Pouštění spojky

Spojku sešlápneme, zařadíme nebo přeřadíme rychlostní stupeň a spojku pouštíme. Důležitá je však rychlost daného uvolnění. Je třeba připomenout, že běžné auto není závodní speciál a není třeba spojku uvolnit co nejrychleji, pro jistotu okamžitého vyskočení motoru do otáček. Spojku je vhodné pouštět plynule, pozvolna. Ne pomalu, ani moc rychle. Zkrátka tak, aby motor do otáček najel průběžně.

Mohlo by vás zajímat:  Nafta natankovaná do zásoby může být problém. Chybné skladování z ní dělá nepoužitelnou tekutinu

Prokluz spojky

Kdy k němu typicky dochází? Je to ve chvíli, kdy ne úplně dokonale zvládáme rozjezdy do kopce, nebo ve chvíli, kdy se snad chceme rozjíždět na vyšší rychlostní stupeň, než je jednička. Občasný prokluz spojka samozřejmě vydrží, ale čím je dané jednání řidiče častější, tím větší problémy mohou v budoucnu nastat.

Zdroj: https://mr-mrsldrivingschool.com.au/correct-use-of-clutch/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora