Odpůrci elektromobility argumentují vodíkem a neuvědomují si stejné problémy při tankování

Toyota 1614065 1280

Problémem elektromobility může být delší doba nabíjení. I proto mnozí argumentují tím, že budoucnost je ve vodíku. Podle jejich teorie bude tankování vodíkem stejné, jako v případě čerpání nafty nebo benzínu. Tedy, že dojde k tomu, že se vůz natankuje vodíkem do plna v řádech několika mála minut, nikoliv v řádech desítek minut (někdy i hodin), jako v případě elektromobility. Realita je však trochu odlišná.

Roli hrají tlaky

To, co si mnozí zastánci vodíkového pohonu neuvědomují, jsou potřebné tlaky, o kterých v souvislosti s vodíkem mluvíme. A rozdíl v tlacích, při kterých se bude skladovat na čerpacích stanicích a který bude udržovaný v nádrži automobilu, je obrovský. A v tu chvíli může nastat nejenom stejný problém, jako u elektromobilů, ale i ještě jedna komplikace navíc.

Mohlo by vás zajímat:  Audi Q4 Sportback e-tron concept přichází s řadou technologií prodlužujících dojezd
Zdroj obrázku: Pixabay

Ne vždy půjde načerpat plnou

Načerpat plnou nádrž benzínu nebo nafty není žádný problém. Tankovací pistole se zasune do otvoru, a když je nádrž plná, stojan vypne přísun paliva. Takto jednoduše to ale s vodíkem půjde jenom těžko. Je třeba myslet právě na možný problém s rozdílnými tlaky. V případě vodíkových aut hovoříme o tom, že jejich systém je tlakován na 700 barů. Oproti tomu čerpací stanice může pracovat s tlakem klidně i o polovinu nižším. Co to v takovém případě znamená? Že nelze načerpat plnou nádrž vodíku, ale zhruba jenom polovinu. A to znamená také poloviční dojezd.

Mohlo by vás zajímat:  Výrobcem udávaná spotřeba paliva - Jak je to doopravdy?

Doba tankování nemusí být v minutách

V čem může být tankování vodíkových aut a dobíjení elektromobilů srovnatelné, je délka trvání. Načerpat plnou nádrž vodíku půjde jen za ideálních podmínek. I když bude na čerpací stanici dostupný tlak srovnatelný se systémem ve voze, neznamená to, že auto bude naplněno hned. Vodík je skladován při podstatně nižším tlaku a k dosažení toho potřebného dojde v mezičláncích v podobě zásobníků, ze kterých bude vodík mířit do aut. Nedostatečná kapacita daných zásobníků následně způsobí, že řidič vodíkového vozu bude muset čekat na to, než se dostatečný tlak vytvoří. A v tu chvíli můžeme hovořit klidně i o desítkách minut.

Zdroj: https://youmatter.world/en/hydrogen-electric-cars-sustainability-28156/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora