Dalo by se říct, že japonská automobilka Nissan představením první generace modelu Qashqai v roce 2006 začala crossoverovou revoluci. Almera, hatchback C segmentu, byla nahrazena vozem, který svým stylem připomínal sportovně užitkový automobil a přitom nabídl téměř stejný jízdní komfort a kvality běžného osobního vozu. Dnes již v podobném segmentu operuje většina automobilek, a tak si Nissan na druhé generaci Qashqaie dal o to více záležet, aby mu zajistil stejně úspěšný život, jaký měl předchůdce. My jsme si byli jeden předsériový exemplář prohlédnout.
V době, kdy jsme navštívili libereckého prodejce Nissanu, KP PLUS s.r.o., v České republice se pohybovaly pouhé dva kusy druhé generace Qashqaie a ani jeden ještě nebyl schválen k provozu na našich komunikacích. Seznámení s vozem proto proběhlo pouze staticky, což ovšem nebylo vůbec na škodu. O to více jsme se mohli zaměřit na mezigenerační skok, kterým Qashqai prošel po stránce vzhledu, výbavy a zpracování.
Vystavený kousek byl přirozeně v nejvyšší výbavě, kterou automobilka nazývá Tekna. Z vnějšku to znamenalo nový odstín laku s názvem Bronze, standardně dodávané Bi-LED světlomety, efektní devatenáctipalcová kola, chromové lišty kolem zatmavených oken, stříbrné střešní ližiny a další luxusně vyhlížející prvky. Celek vypadá mnohem lépe, než na propagačních fotografiích, jak už to tak většinou bývá. Nový Qashqai navíc působí mohutnějším dojmem, což bylo nejen záměrem designérů, ale vůz také mezigeneračně narostl. Konkrétně si na délku polepšil o 50 milimetrů na výsledných 4 380 mm, šířka nabrala 26 mm na výsledných 1 806 mm a rozvor se natáhl o 16 mm na 2 646 mm. Narostl také prostor nad hlavami celé posádky, navzdory tomu, že celková výška naopak klesla o 25 mm na 1 590 mm.
Pod kapotou vystaveného kousku se nacházel turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1.2 litru, který v době uvedení na trh bude jedinou benzinovou variantou. Nabídne 85 kW (115 k) a 190 Nm ve spojení s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol, což má ve výsledku znamenat průměrný úbytek 5,6 litru benzínu na 100 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h bude s touto jednotkou otázkou 11,3 sekund a maximální rychlost se udává hodnotou 185 km/h. Nejedná se tedy o žádného trhače asfaltu, ale na běžný provoz bude motor bohatě stačit. Naftová paleta čítá o jeden motor víc, kde je základní jednotkou čtyřválec dCi o objemu 1.5 litru, poskytující 81 kW (110 koní) a 260 Nm. Jako u zážehové jednotky, i zde je dostupný pouze šestistupňový manuál a pohon předních kol. Razantně však klesla udávaná kombinovaná spotřeba a to konkrétně na 3,8 litru nafty na 100 km. Qashqai si však s tímto motorem mírně pohoršil ve zrychlení (12,4 sekundy) i maximální rychlosti (182 km/h).
Mnohem více možností má pak zájemce v případě druhé vznětové jednotky, kterou je čtyřválec 1.6 dCi, poskytující 96 kW (130 k) a 320 Nm. Základem je opět šestistupňová přímo řazená převodovka a pohon předních kol, kdy je kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km, zrychlení 10,5 sekundy a maximální rychlost 190 km/h. Druhou možností je výměna manuálu za automat Xtronic se stejným počtem převodových stupňů. S ním pak Qashqai zkonzumuje 4.6 l/100 km, zrychlí za 10,7 sekundy a rozjede se na 183 km/h. Pravděpodobně nejzajímavější variantou je pak kombinace manuálu s pohonem všech čtyř kol, kdy motor vyžaduje 4,9 l nafty na 100 km, vůz z klidu na 100 km/h rozhýbe za 10,9 sekundy a zrychlování se zastaví na 190 km/h.
Stejně jako zvenčí, i v interiéru nový Qashqai působí robustně, moderně a umírněně luxusně. V příplatkových kožených sedačkách se sedí přímo královsky a všude je dostatek místa. Jednotlivé povrchy působí na omak dobře, jedinou výtku mám k dekoru palubní desky. Osobně nemám rád lesklý černý plast, protože jsou na něm vidět veškeré otisky prstů a smítka prachu. Je ovšem pravda, že čistý působí opravdu dobře. Rozložení ovládacích prvků ničím nepříjemným nepřekvapilo, naopak potěšila poloha řadicí páky, její hlavice a zajímavý volant. Nový Qashqai je v nejvyšší verzi Tekna vybaven takovými prvky, jako dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, volitelný účinek posilovače řízení, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče ve všech směrech, vyhřívané přední sedačky, multimediální systém NissanConnect se sedmipalcovou dotykovou LCD obrazovkou a další. O luxusní pocit při jízdě se tady automobilka postarala na výbornou.
Dostatek místa je i na zadních sedačkách, kde k celkově dobrému pocitu výrazně přispívá i obrovské panoramatické střešní okno. To, navzdory robustnosti vozu, dodává interiéru vzdušnost a člověk se necítí ani trochu stísněně. Objem zavazadlového prostoru se 439 litry je dostatečný a chytrým detailem je možnost jeho rozpůlení pomocí rozdělené podlážky kufru. Tento prvek převzal Qashqai od modelu Note.
Celkově působí druhá generace Qashqaie velice dobře a nepostrádá nádech luxusu, což jistě zákazníci ocení. Pokud se podobně dobře projeví i při týdenním testu na silnici, bude mít konkurence zase o něco horší spaní. Vystavená verze sice cenovkou velmi výrazně přesáhla 600 000,- korun, ale momentální základ se dá pořídit již za necelých 445 000,- korun, aniž byste přišli o podstatné prvky. Už se těším, až se Qashqai dostaví k redakčnímu testu!
Za možnost prohlédnout si Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna 2014 děkujeme libereckému KP PLUS s.r.o., které se stará o autorizovaný prodej a servis.