Novodobý import automobilů BMW do České republiky (do konce roku 1992 ještě také společně na Slovensko, které tehdy bylo součástí společné České a Slovenské federativní republiky) začal právě před třiceti lety. O zahájení systematického importu vozů BMW sice začalo jednat více subjektů už v roce 1990, ale tento rok byl v mnoha ohledech nejen přelomový, ale také značně nepřehledný. V té době se k nám začaly ze západních zemí, ale především ze Západního Německa, dovážet ve větších počtech převážně ojeté vozy, ale skutečný a systémový import nových vozů byl zahájen až v roce 1991.
V té době oficiálně zajišťoval „individuální“ dovoz ještě tehdejší podnik zahraničního obchodu Tuzex, který ale neměl ani žádný automobilový showroom. Ten suplovaly jen výdejní „kůlny“ v Čistovické ulici v Praze 6. Zpočátku mu začínala konkurovat (také bez jakékoli prodejny) společnost Pragent v čele s Ing. Ladislavem Zajícem, který využíval své zkušenosti i kontakty z dřívějšího působení v zahraničním obchodu. Jeho zásluhou se o něco později dostalo první BMW také do flotily prezidenta Václava Havla.
Až rok 1991 tedy přinesl první překotné kroky v budování obchodních zastoupení některých západních značek a BMW byla mezi nimi jednou z nejagilnějších. Nastal přechod od individuálních dovozů k oficiálnímu importu, což se projevilo mimo jiné i tím, že se u nás v tomto roce prodalo celkem – na tu dobu až neuvěřitelných – 439 kusů nových vozů BMW. Ty představovaly začátek úspěšné třicetileté cesty. Jen pro ilustraci stojí také za uvedení, že v roce 1991 patřilo BMW třetí místo mezi nejprodávanějšími dováženými značkami. Více tehdy prodal jen Fiat (569 kusů) a Opel (473), zatímco Mazda, Ford a Mercedes-Benz výrazně méně.
V období let 1990 až 1992 začínali s opravami a následně i s dovozem automobilů BMW také někteří automobiloví závodníci, jako např. Miloš Bychl, Václav Bervid, ale i další podnikatelé v Brně, Plzni či Liberci i jinde. Ke konci tohoto období také docházelo k budování prvních poměrně skromných prodejen, ještě na hony vzdálených dnešním moderním prodejním a servisním centrům. Ty vznikaly stále ještě pod soukromými subjekty, ale již zajišťujícími přímý import od výrobce. Netrvalo ale dlouho a ruku v ruce s rostoucími prodeji se zvyšovala i kvalita prodeje a úroveň showroomů.
Kvalitativní zlom přinesl přechod na jednu importérskou společnost s navázanými Autorizovanými Dealery a následně vznik samostatné české pobočky, BMW Group Czech Republic, spadající pod křídla automobilky. Přímo výrobce tedy automobily BMW a motocykly BMW Motorrad do České republiky dováží a jejich servisní služby zajišťuje od léta 2006.
Úspěšné působení na našem trhu v číslech.
Nová etapa pro automobily BMW v České republice tedy nastala až od roku 1991, od kdy měly prodeje stoupající tendenci. I proto bylo za uplynulých třicet let v České republice registrováno přes 77 tisíc nových osobních vozů a na 8 tisíc nových motocyklů BMW Motorrad. Za zmínku také stojí, že v roce 2017 bylo v České republice registrováno rekordních 7393 nových osobních automobilů BMW. Nejúspěšnějšími v registracích nových motocyklů BMW Motorrad byl rok 2019, kdy u nás přibylo 889 kusů, a rok 2020 s 883 kusy.
Z aktuálních statistik také například vyplývá, že u nás má v současné době české registrační značky celkem už více než 150 tisíc osobních automobilů značky BMW. A značku BMW má také na téměř 30 tisíc u nás registrovaných motocyklů.
Oblibu značky BMW umocňuje i skutečnost, že jí dlouhodobě patří čtvrté místo mezi u nás poprvé registrovanými, tedy nejčastěji dováženými ojetými osobními automobily. Řadu let bylo BMW také nejprodávanější prémiovou značkou na českém trhu. Opomenout nelze ani skutečnost, že Autem roku v České republice pro rok 2020 se stalo BMW řady 3.
Samostatnou kapitolou přítomnosti BMW na českém trhu je také aktuálně probíhající výstavba Vývojového centra BMW Group severně od Sokolova, které se po plánovaném zprovoznění v roce 2022 stane nedílnou součástí vývoje autonomních jízdních systémů.
BMW má v České republice a v Československu pevné kořeny.
Třicet let je nejen úctyhodné výročí, ale také vhodný moment pro malé ohlédnutí, včetně pohledu do nedávné nebo i vzdálenější historie. Už na konci dvacátých let minulého století se do tehdejšího Československa začaly dovážet nejprve motocykly BMW a v třicátých letech následovaly také automobily, z nichž neznámější byl malý model Dixi a později dodnes krásná a velice oceňovaná sportovní kupé a roadstery BMW 327 a 328.
V období krátce po druhé světové válce u nás zůstalo nemnoho ojetých „trofejních“ vozů BMW, jež zde skončily většinou porouchané při ústupu německých vojsk. Určitou kuriozitou byl v té době také vůz Bristol, který byl v podstatě předválečné kupé BMW, s nímž jezdil a za Československo se zúčastnil i Rallye Monte-Carlo tehdy známý závodník Zdeněk Treybal se spolujezdcem Ing. Františkem Dobrým.
Od roku 1948 do začátku šedesátých let byly u nás automobily BMW prakticky „zapomenuté“. Známou značku mohla připomínat jen vozům BMW nápadně podobná a v podstatě identická limuzína EMW 340, vyráběná do roku 1955 v bývalém, ale už znárodněném závodě BMW v Eisenachu. V názvu vozu bylo B (jako Bayerische) nahrazeno písmenem E (jako Eisenach), čímž vzniklo EMW. Následně se zde vyráběly u nás známější vozy IFA F9 na bázi západních DKW F9, na které navázaly ve své době oblíbené Wartburgy. Jen opravdu výjimečně se u nás v šedesátých letech objevilo pár těžko pochopitelně dovezených malých sportovních kupé BMW 700. S jedním takovým u nás krátce jezdila i motocyklová legenda František Šťastný.
Mezi roky 1970 až 1989 se k nám nové automobily BMW dovážely prostřednictví Tuzexu jen výjimečně na objednávku, a to pouze některým valutově silným, nebo režimně prominentním či zasloužilým jedincům. S individuálně dovezenými BMW 2000 CS u nás tehdy proháněl mimo jiné také Karel Gott a pár automobilových jezdců, kteří se s předchůdci dnešního BMW řady 3, dovezenými kulantně řečeno spíše nestandardním způsobem, zúčastňovali tuzemských automobilových soutěží a závodů.
Historický přehled počtů registrací nových osobních* automobilů BMW od roku 1991 do konce roku 2020.
Rok | Počet vozů | Rok | Počet vozů | Rok | Počet vozů |
1991 | 439 | 2001 | 982 | 2011 | 3377 |
1992 | 782 | 2002 | 1115 | 2012 | 3901 |
1993 | 331 | 2003 | 1164 | 2013 | 3735 |
1994 | 524 | 2004 | 1526 | 2014 | 4532 |
1995 | 341 | 2005 | 1809 | 2015 | 5892 |
1996 | 550 | 2006 | 1912 | 2016 | 6453 |
1997 | 617 | 2007 | 2678 | 2017 | 7393 |
1998 | 596 | 2008 | 3137 | 2018 | 5803 |
1999 | 623 | 2009 | 2938 | 2019 | 5387 |
2000 | 803 | 2010 | 3061 | 2020 | 4909 |
* Zejména v letech 2004 až 2010 bylo poměrně hodně osobních vozů (celkem 4845) registrováno, z důvodů možnosti odpisu DPH, s „přepážkou“ jako lehké užitkové, i tyto jsou všechny započteny v této tabulce.
Zdroj: BMW