Poté, co z výrobní linky v roce 2016 sjel poslední exemplář léty prověřeného Defenderu, nechal na sebe jeho nástupce poměrně dlouho čekat. Nový Defender se totiž v aktuální podobě veřejnosti představil až na loňském frankfurtském autosalonu.
To, že se bude jednat o zcela odlišný vůz, bylo z logiky věci jasné již dlouho dopředu. Přesto se ale designérům nové generace povedl celkem mistrovský kousek, protože otisk původní generace se jim velmi úspěšně podařilo dostat i do vzhledu nového Defenderu.
Stran techniky a vnitřního komfortu je to ale zcela odlišný vůz. Nová generace už nestojí na klasické rámové konstrukci, ale na aktivním podvozku se vzduchovým odpružením. Samotná karoserie je pak díky hliníkové konstrukci údajně až třikrát tužší, než je tomu u modelů s klasickým rámem. Nový Defender je pak vybaven ověřenými motorizacemi z řady Ingenium a také výborným osmistupňovým automatem ZF.
My jsme v rámci redakčního testu vyzkoušeli „dlouhý“ Defender 110, který byl vybaven benzínovým přeplňovaným řadovým šestiválcem disponujícím výkonem rovných 400 koní. Tedy velmi kultivovanou a potentní motorizací, která byla osazena také v námi nedávno testovaném Range Roveru.
Exteriér, odkaz do historie za pomoci soudobého designu
Vnější vzhled nového Defenderu se hrdě hlásí k jeho předchozí generaci. Jeho původní „historické“ rysy jsou však prezentovány soudobým designem.
Zcela typická je pak boční silueta vozu, která nabídne jednoduché horizontální proporce a velmi prosté tvary. V rámci bočního profilu vozu jsou pak pro nový Defender velmi charakteristické minimální přesahy karoserie, které se opticky ještě více potlačí, když je Defender „zvednutý“ pro jízdu v terénu.
Zadní partie se také výrazně odkazuje na původní generaci, nechybí tedy striktně svisle orientované páté dveře, co do objemu velmi skromné zadní lampy, nebo přiznaná rezerva (už to ale není ona typická „galuska“, nýbrž pořádná „dvacítková jitrnice“).
Z přední partie mám pak největší radost, baví mě její celkem pohrdavý a až arogantní výraz. Utopené přední lampy s krásným světelným podpisem jsou částečně trvale ve stínu, který po většinu času vytváří značně zamračený výraz vozu.
Interiér, plně v duchu komfortního SUV
Interiér nového Defenderu je díky svým úctyhodným vnějším rozměrům opravdu prostorný, převážně pak po jeho šířce. Dále je interiér kvalitně zpracovaný, ergonomicky funkční a hlavně ohromně komfortní. Zde již nová generace nesnese porovnání s tou původní a nový Defender se tak stran komfortu plně řadí ke svým sourozencům.
Optická fortelnost exteriéru se propsala i do samotného interiéru. Nejvíce patrná je pak v rámci palubní desky a v pojednání středového tunelu. Jeho mohutnost je dána možností umístění třetí prostřední sedačky. Středový tunel nabídne mnoho odkládacích prostorů a také chlazenou přihrádku pod širokou loketní opěrkou.
Palubní deska nabízí výrazné lemování, které vytváří kontinuální odkládací a elegantně podsvícený prostor. Avizovaný odkládací prostor je pak přerušen pouze plně digitální kapličkou přístrojů před řidičem a „vloženým“ displejem palubního infotainmentu. Avizované lemování nabízí také velmi praktická madla na pozici spolujezdce.
Pod touto partií, která dává palubní desce základní tvar, je v rámci její střední části umístěn volič automatické převodovky a většina ovladačů týkající se nastavení vozu. Samozřejmostí je dvojice kruhových ovladačů nabízejících více funkcí (od nastavení teploty klimatizace, přes nastavení výhřevu či větrání sedáků, až po volbu jízdního režimu, nebo úroveň intenzity ventilátoru).
Zmínit se musím také o multifunkčním volantu, na který jsem si za celý týden bohužel nezvykl. Nevím, jestli se zde jedná o nějaký odkaz do historie, ale jeho poměrně velký obvod mi jednoduše nesedl. Jinak ale chválím jeho provedení i chod jednotlivých ovladačů. Samozřejmostí je pak možnost jeho vyhřívání.
Spartánsky původ Defenderu se propsal alespoň do detailů, jako jsou přiznané šrouby nejen v rámci bočních výplní dveří.
Zavazadlový prostor je velmi dobře přístupný díky objemným jednokřídlým dveřím. Díky vzduchovému podvozku a ovladačům, které jsou umístěny v rámci zavazadelníku, je možné s vozem výškově pohybovat a usnadnit si tak nakládaní.
Samotný zavazadlový prostor pak nabídne základních 743 litrů objemu. Testovaný kousek byl navíc vybaven příplatkovou dvojicí sedadel, které jsou ukryty v podlaze zavazadelníku. Navzdory tomu, jak je interiér nového Defenderu ohromně prostorný, je tato dvojice sedadel spíše nouzová.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Nový Defender je v nabídce hned v několika motorizacích, ty vznětové zde zastupují motorizace D200 (200 koní výkonu), D250 (250 koní výkonu) a D300 (300 koní výkonu), ve všech případech se pak jedná o třílitrovou přeplňovanou motorizaci.
V rámci benzínových motorizací je v nabídce základní dvoulitr P300 (300 koní výkonu), dále námi testovaná třílitrová mild-hybridní motorizace P400 (400 koní výkonu) a dvoulitrová plug-in hybridní motorizace P400e o výkonu 404 koní.
Aktuálně testovanou třílitrovou motorizací byl osazen i nedávno testovaný Range Rover. Tato motorizace plně vychází z používané platformy Ingenium, motorizace disponuje výkonem 294 kW (400 koní) a velmi slušným točivým momentem 550 Nm.
Jedná se o mild-hybrid, který pracuje se 48V startér-generátorem. V nízkých otáčkách je tak motor přeplňovaný elektrickým kompresorem, a to do chvíle, než přijde na řadu klasické turbodmychadlo.
Testovaný šestiválec musím tedy chválit i pod kapotou Defenderu, protože v klidovém režimu je velmi tichý a krásně kultivovaný, když mu pak začnete šlapat na krk, nabídne naprostý dostatek výkonu v celém svém spektru otáček. Vždyť na stovku to ohromný Defender zvládne za úctyhodných 6,1 sekundy, „maximálka“ je pak omezena na hodnotě 191 km/h.
Stran asfaltových komunikací je nový Defender díky vzduchovému podvozku velmi komfortní, nerovnosti žehlí s velkým přehledem a ostřejší tempo mu nečinní až takový problém, jaký by se u vozu s těmito terénními ambicemi dalo očekávat.
Dálniční tempo pak s osmistupňovým automatem zvládá na výbornou, při místním rychlostním limitu a zařazeném osmém převodovém stupni točí motor okolo dvou tisíc otáček. Poměrně výkonná, k vozu však velmi adekvátní, motorizace si pak v průměru řekne o celkem slušných 13 litrů na 100 km.
Terénní ambice
Stran podvozku pracuje nový Defender s permanentním pohonem všech čtyř kol s automaticky uzamykatelnými diferenciály a dvoustupňovou redukční převodovkou.
Vzduchový podvozek je schopný vozidlo zvednout až o 145 mm, případně snížit o 40 mm. Opravdu krátké přesahy karoserie a zvednutý podvozek pak nabídnou přední nájezdový úhel 38 stupňů, zadní pak stupňů 40, přechodový je na hodnotě 28 stupňů.
Chování vozu nejen v terénu je pak ovlivněno systémem Terrain Response 2, který v návaznosti na zvolený povrch funguje zcela automaticky. Vůz si tak nastavuje světlou výšku, uzamyká jednotlivé uzávěrky, případně mění reakce vozu na plynový pedál.
Defender díky ultrazvukovým senzorům umístěných ve zpětných zrcátkách umí sledovat hloubku vody a vám tuto informaci velmi schopně předat skrze grafiku displeje palubního infotainmentu. Brodit je vůz schopný až do hloubky 900 mm.
S velkou nadsázkou to tedy vypadá, že mimo zpevněné komunikace bude teď hodně plno, protože nový Defender a jeho sofistikovaný pohon umožní celkem snadnou průchodnost terénem i méně zkušeným „offroaďákům“, kteří si ho ovšem budou moci dovolit.
Jízdu v terénu nám však neusnadňuje jen systém Terrain Response 2, Defender nabídne také velmi propracovaný kamerový systém. „Průhledná kapota“ je již samozřejmostí, Defender jde však ještě o krok dále a z kamer umístěných okolo vozu dokáže složit obraz s 360-ti stupňovým zobrazením. Výsledkem je tedy možnost kontroly celého perimetru vozu.
Tažné ambice
Nový Defender je tedy výborným společníkem do terénu, život ale umí usnadnit i těm, kteří za sebou tahají přívěs. Jeho couvací kamera je vybavena červeným bodem (znázorňující samotný závěs), přes který vůz snadno nasměřujete přímo na oj přívěsu.
Defender pak navíc díky vzduchovému podvozku dokáže stanovit zatížení, které je kladeno na měchy vozu. Z těchto informací pak vyhodnotí, jaká zátěž je na tažném zařízení a vy si podle této informace můžete lépe rozložit váhu na samotném přívěsu. A aby toho nebylo málo, Defender vám umí spustit rychlý test kompletního osvětlení vozu pro kontrolu funkčnosti osvětlení přívěsu.
Závěrem
Nový Defender je již aktuálně v nabídce jak v testovaném „dlouhém“ (Defender 110), tak i „krátkém“ (Defender 90) provedení. Krátká varianta je v nabídce již od 1 345 399 Kč včetně DPH. Jedná se o základní verzi DEFENDER s vinutými pružinami, třílitrovou naftou D200 pod kapotou a automatickou převodovkou.
Základní dlouhé provedení pak pořídíte od 1 495 923 Kč včetně DPH, zde se opět jedná o základní verzi DEFENDER, zde již s elektronicky řízeným vzduchovým odpružením, třílitrovou naftou D200 pod kapotou a automatickou převodovkou.
Vůz naší specifikace, tedy Defender 110 s výkonnou benzínovou šestiválcovou motorizací P400, pak startuje na částce 1 856 140 Kč včetně DPH.
Nová generace Defenderu nám tedy nabízí robustní a jednoznačně soudobý design, který se velmi adekvátně a decentně odkazuje do historie. V interiéru pak od vozu očekávejte komfort hodný vozů kategorie SUV. Testovanou motorizaci pak musím chválit za její více než adekvátní výkonnost a kultivovaný chod. Osazené motorizace jsou pak doprovázené velmi dobrým výkonem osmistupňového automatu ZF.
A co v terénu ? Myslím, že jsme již všichni viděli spoustu videí, ve kterých nám bylo prezentováno, co vše nová generace dokáže. Já pak nemám nejmenší důvod o jeho schopnostech pochybovat, protože během týdenního testu jsem mu na limit jednoduše nesáhl.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora