Model DS 3 Crossback je druhým počinem automobilky DS, ta se od roku 2014 prezentuje jako samostatný subjekt, který svým zákazníků nabízí vozy prémiové kvality a nápaditého designu. DS 3 je pak menším z dvojice sourozenců, oba pak celkem věrně zastávají myšlenky kategorie SUV.
Aktuálně jsme však vyzkoušeli model DS 3 v provedení s elektrickým pohonným ústrojím, tedy variantu E-Tense. Toto originální kompaktní SUV nově dostalo celkem výkonný elektromotor a velmi slušný dojezd. Jaký tedy je, první plně elektrický vůz automobilky DS ?
Elektrické provedení nesebralo nic z nápaditého exteriéru vozu
Základní tvary DS 3 Crossback plně vychází z příslušnosti ke kategorii, ze které tento vůz vychází. Jeho spíše kratší a převýšené proporce s vyšší stavbou karoserie jasně přísluší vozům kategorie kompaktních SUV.
DS 3 je po stránce vnějšího designu obdobně jako její větší sourozenec DS 7 velmi nápaditým a hravým vozem. Vůz tak nabídne hned několik rozpoznávacích znamení, které ho snadno identifikují. Jednou z nich je například jakási ploutev, kterou disponují boční dveře, a které se odkazují na předchozí model DS 3. Dále zde máme linku denního svícení, kterou DS 3 podělila od větší DS 7, vůz tak disponuje velmi typickým světelným podpisem. No a v neposlední řadě tu máme kliky, které jsou po většinu času integrovány do karoserie vozu. Automaticky pak vyjíždějí při odemčení vozu, které obdobně jako samotné uzamčení probíhá zcela automaticky při vašem bližším kontaktu s vozem.
Zajímavé vizuální propojení, společný rukopis, aktuálně nabízených modelů (DS 3 a DS 7) je pak nejvíce patrné ze zadní partie. Ta u obou vozů disponuje velmi úzkými horizontálně orientovanými lampami, které jsou lemovány a zároveň propojeny velmi bohatým chromováním. O předním denním svícení a jeho světelném podpisu jsem se již zmiňoval.
Příslušnost k elektrickému pohonnému ústrojí dává DS 3 najevo pouze nápisem na víku zavazadelníku a plaketkou na přední kapotě. Absenci koncovek výfuku pak v rámci zadního nárazníku alternuje dvojice velmi decentních zalomených linek.
Interiér, i nadále protkán kosočtvercem
Hlavním motivem interiéru DS 3 je i po elektrifikaci stále motiv kosočtverce, který se v rámci palubní desky znatelně propisuje do jednotlivých ovladačů, výdechů klimatizace nebo do obrazců, které vytváří prošívání palubní desky či bočních výplní dveří.
Palubní deska DS 3 je stále velmi hravá a značně nápaditá. Jejím ústředním motivem je poměrně velký displej palubního infotainmentu, který nabídne již známé a intuitivní prostředí. Pod zmiňovaným displejem je palubní deska vybavena ovladači, ke kterým v rámci elektrického provedení E-Tense nově přibylo tlačítko pro vyvolání asistentu elektrického pohonu. Ten se samozřejmě zobrazuje v rámci palubního displeje infotainmentu.
Na můj vkus spíše menší displej kapličky přístrojů před řidičem nabídne více režimů zobrazení, které jsou v tomto voze již tradičně protkány kosočtverečným motivem.
Originálním a málo vídaným prvkem jsou pak boční výdechy klimatizace, které jsou kompletně integrovány do bočních výplní dveří, nikoliv do samotné palubní desky.
Mohutný středový tunel, který po vzoru svého většího sourozence nabídne, krom koncernového voliče automatické převodovky, také poněkud netradičně umístěné ovládání elektrického stahování všech oken. Dále je tu lehce upravený volič převodovky, který v případě testované elektrické verze nabídne navíc polohu („B“) rekuperační brzdy.
Vnitřní prostor je pak orientován spíše na posádku vpředu, kde najdete prostorná a pohodlná sedadla. Prostoru na zadních pozicích a v zavazadelníku pak DS 3 moc nenabízí. Zadní pozice jsou navíc opticky stísněné poměrně mohutnými opěradly předních sedadel a ona designová „ploutev“ navíc značně zasahuje do velikosti prosklení zadních dveří. Samotný zavazadlový prostor pak nabídne 350 l objemu.
DS 3 i v elektrickém provedení E-Tense nabízí originální interiér, který je kvalitně zpracovaný a s exteriérem dotváří velmi kompaktní celek.
Elektrické pohonné ústrojí
Elektrická DS 3 je vybavena elektromotorem, který pohání přední nápravu a nabídne rovných 100 kW výkonu, jeho točivý moment je pak na hodnotě 260 Nm. Elektrická energie je pak uložena v baterii o objemu 220 l a kapacitě 50 kWh (využitelných cca 45 kWh), která je velmi chytře rozložená po podlaze vozu, bez jakéhokoliv přesahu do velikosti kabiny vozu, nebo do zavazadlového prostoru.
Testovaný E-Tense je převážně městským elektromobilem s výkonností, která je tomuto prostředí více než adekvátní. Nečekejte tedy žádné „kopance“ při prudkém sešlápnuti plynu, ale plynulý příliv výkonu a kontinuální zrychlení vozu. Vůz pak zvládá stovku za 9 sekund a maximální rychlost je omezena na 150 km/h, tedy ani na dálnici vás stran výkonu nikterak nebude omezovat.
A když už jsme u těch „omezení“ mrkněme na samotný dojezd vozu, protože i tady je na tom elektrická „trojka“ velmi dobře. Dle WLTP je hodnota udávaného dojezdu na velmi slušných 320 – ti km. A ano, tato hodnota je značně proměnná, protože je jednoduše odvislé od mnoha různých parametrů, od aktuálního počasí, jízdního profilu až například po váš jízdní styl.
Já jsem vůz aktuálně testoval v poněkud sychravém a studeném počasí, tedy topení vozu bylo ve značné permanenci, stejně tak jako výhřev sedaček. Za tohoto počasí jsem se pak s elektrickou DS 3 během týdenního testu pohyboval se spotřebou okolo 18 kWh/100 km, což odpovídá dojezdu okolo 250 km. Dlouhodobá spotřeba palubního počítače však ukazovala hodnotu 16,6 kWh/100 km, což mi s vidinou v průměru lepšího, než aktuálního počasí, přijde jako velmi reálný údaj umožňující dojezd až 270 km. Zde si tedy DS 3 E-Tense zaslouží jednoznačně pochválit, protože rádius, který vám tento dojezd umožňuje je již velmi slušný.
Samotné nabíjení vozu pak probíhá následovně, z obyčejné domácí zásuvky trvá dle informací prodejce nabitý na cca 50 km dojezdu nějakých 5 h (úplné nabití pak více jak 24 hodin), přes Wallbox pomocí třífázového proudu (11 kW) vůz plně dobijete za 5 hodin a 15 minut, z klasického Wallboxu v případě jednofázového proudu (7,4 kW) je vůz nabitý za 8 hodin.
Vůz je dále vybaven teplotní regulací baterie, která umožňuje rychlodobíjení až 100 kW, nabití na 80 % pak u takové rychlodobíjecí stanice potrvá okolo 30 – ti minut. U nás nejrozšířenější 50 kW dobíjecí stanice vás pak zdrží na cca 1 hodinu.
Takže DS 3 Crossback E-Tense musíme pochválit nejen za její slušný dojezd, ale také za velmi obstojné dobíjecí parametry.
Stran jízdních dojmů vůz nabízí klasická pozitiva elektromobilu, tedy komfortní a tichou jízdu, která je v „déesce“ navíc podpořena uživatelsky příjemným a kvalitně zpracovaným interiérem.
K dispozici je také trojice jízdních režimů. Klasický režim NORMAL, doplňují režimy SPORT a ECO. Ve sportovním režimu vůz nabídne více výkonu, rychlejší reakce na plynový pedál, nebo tužší řízení. Režim ECO je pak naprostým opakem, vůz je znatelně vlažnější na povely plynového pedálu, je méně výkonný a sáhne vám i do samotné klimatizace.
K velmi slušnému dojezdu, rychlému dobíjení, nebo ke komfortu panujícímu v kabině přidejme navíc také jistou obratnost a mrštnost v rámci městského provozu. DS 3 Crossback E-Tense je tedy po stránce jízdních dojmů velmi schopným a nejen městským elektromobilem.
Závěrem
Zatímco za základní DS 3 Crossback s benzínovou dvanáctistovkou a šestistupňovým manuálem dáte 560 000 Kč včetně DPH, pak elektrická DS 3 Crossback E-Tense startuje na částce 995 000 Kč včetně DPH. Zde se pak jedná o vyšší výbavový stupeň PERFORMANCE LINE, nejvyšší výbavu GRAND CHIC s elektrickým pohonem pak pořídíte od 1 075 000 Kč včetně daně.
Vozy značky DS navíc do své pořizovací ceny již zahrnují záruku na 5 let / 60 000 km, stejně tak je v této ceně zahrnuta servisní smlouva FreeDrive, která obsahuje veškerý povinný servis, včetně práce servisu a taktéž i výměnu opotřebovaných dílů jako jsou například brzdové destičky nebo stírátka.
DS 3 Crossback je kompaktním SUV, kterému jednoduše nechybí velká dávka nápaditosti a značný šmrnc. Jeho elektrická varianta E-Tense mu pak dodává další, pro něj velmi adekvátní, rozměr. Protože jistý punc výjimečnosti, kterým právě vozy značky DS disponují, se k elektrickému pohonnému ústrojí velmi hodí.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora