Audi představuje Q8 s externě nabíjitelným hybridním pohonem, který nabízí dojezd v elektrickém režimu až 59 kilometrů podle metodiky EU (49 kilometrů v jízdním cyklu WLTP), sportovní charakter a vysokou úroveň praktičnosti pro každodenní provoz. Nový model vyplňuje poslední mezery v nabídce modelové řady Q8 a nevšedním způsobem kombinuje hospodárnost s výkonností. SUV ve stylu kupé je k dispozici ve dvou výkonových stupních. Q8 55 TFSI e quattro poskytuje celkový nejvyšší výkon 280 kW (381 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 2,8 – 2,6; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 22,9 – 21,7; kombinované emise CO2 v g/km*: 63 – 59). Celkový nejvyšší výkon modelu Q8 60 TFSI e quattro je dokonce 340 kW (462 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 2,8 – 2,7; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 22,9 – 22,6; kombinované emise CO2 v g/km*: 63 – 62).
Audi pokračuje s modelem Q8 TFSI e quattro ve své elektrifikační ofenzivě. SUV inspirované sportovními kupé je již sedmým modelem s externě nabíjitelným hybridním pohonem, uvedeným od poloviny roku 2019 nově na trh. Značka Audi koncipovala tuto vyspělou techniku pohonu tak, aby po všech stránkách sloužila zákazníkům. Proto poskytuje mimořádné zážitky i při jízdě s elektrickým pohonem, umožňuje snadné nabíjení a nabízí vysokou úroveň praktičnosti v každodenním provozu.
To nejlepší z obou světů: dynamický motor TFSI a výkonný elektromotor
Stejně jako všechny verze „Plug-in-Hybrid“ kombinuje i Audi Q8 TFSI e quattro to nejlepší z obou světů. Spalovací motor 3.0 TFSI poskytuje nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 450 N.m (Q8 55 TFSI e quattro: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 2,8 – 2,6; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 22,9 – 21,7; kombinované emise CO2 v g/km*: 63 – 59. Q8 60 TFSI e quattro: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 2,8 – 2,7; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 22,9 – 22,6; kombinované emise CO2 v g/km*: 63 – 62). V6 splňuje nejaktuálnější emisní normu Euro 6 AP. Synchronní elektromotor s trvalým magnetem dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW. Kompaktní elektromotor je integrován do skříně osmistupňové převodovky tiptronic a společně se spojkou, která propojuje motor 3.0 TFSI s ostatními částmi poháněcího ústrojí, tvoří tzv. hybridní modul.
Pod podlahou zavazadlového prostoru je uložena sada lithium-iontových akumulátorů. Sada je složena ze 104 článků v tenkém fóliovém pouzdru nejnovější generace, rozdělených po osmi do 3 modulů. Vnější pouzdra akumulátorových článků jsou flexibilní. Sada akumulátorů pojme 17,8 kWh elektrické energie, přičemž každý článek má kapacitu 48 Ah. V porovnání se sadou akumulátorů, s níž byl model Q7 TFSI e quattro** uveden v roce 2019 na trh, vzrostla kapacita o 0,5 kWh. Nyní má i Q7 nejnovější generaci akumulátorů s vyšší kapacitou. Nová sada akumulátorů je navíc kompaktnější a o cca 40 kilogramů lehčí.
Důležitým faktorem, ovlivňujícím kapacitu a výkonnost akumulátorů, je kapalinové chlazení, které je zajišťováno samostatným nízkoteplotním okruhem. V případě potřeby jej lze připojit k okruhu s chladivem klimatizace, nebo zapojit dohromady s druhým nízkoteplotním okruhem, který náleží elektromotoru a výkonové elektronice. Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťové sady akumulátorů na střídavý proud pro elektromotor. Při rekuperaci nabíjí stejnosměrným proudem lithium-iontové akumulátory.
Hnací sílu elektromotoru a motoru 3.0 TFSI přenáší rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Její elektrické olejové čerpadlo zajišťuje mazání i při deaktivovaném zážehovém motoru V6. Trvalý pohon všech kol quattro používá mezinápravový diferenciál s výhradně mechanickou regulací, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu při normální jízdě v poměru 40:60 %. V případě potřeby přenáší většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí. Až 85 procent hnací síly může směřovat k předním kolům, až 70 procent může přenášet zadní náprava.
Dva výkonové stupně: 340 kW (462 k) a 280 kW (381 k)
Audi nabízí SUV ve stylu kupé ve dvou výkonových stupních, které se odlišují mimo jiné strategií podpory spalovacího motoru elektromotorem. Výkonnější varianta, Q8 60 TFSI e quattro, dosahuje s výhradně elektrickým pohonem dojezdu až 56 kilometrů v kombinovaném cyklu EU, resp. až 48 kilometrů podle metodiky WLTP, která v některých zemích rozhoduje o míře zdanění vozidla. Q8 55 TFSI e quattro má ve zkušebním cyklu EU „elektrický“ dojezd až 59 kilometrů, podle WLTP to je až 49 kilometrů. Elektromotory mohou zajišťovat pohon ve vlastní režii až do rychlosti 135 km/h.
Q8 60 TFSI e quattro dosahuje celkového nejvyššího výkonu 340 kW (462 k) a maximálního točivého momentu 700 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 2,8 – 2,7; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 22,9 – 22,6; kombinované emise CO2 v g/km*: 63 – 62). Pokud podávají oba pohony svůj maximální výkon, zrychlí SUV z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 240 km/h. Q8 55 TFSI e quattro poskytuje celkový nejvyšší výkon 280 kW (381 k) a maximální točivý moment 600 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 2,8 – 2,6; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km*: 22,9 – 21,7; kombinované emise CO2 v g/km*: 63 – 59). Sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 5,8 sekundy, nejvyšší rychlost je rovněž 240 km/h.
Inteligentně a hospodárně: řízení hybridní soustavy a předvídavá provozní strategie
Systém řízení hybridního systému modelu Audi Q8 TFSI e quattro** automaticky zvolí pro každou jízdu optimální provozní strategii. SUV s prvky kupé se vždy rozjíždí v režimu „EV“, tedy pouze s elektrickým pohonem. Při nízké rychlosti jízdy vytvářejí reproduktory v podběhu kola na pravé straně legislativou vyžadovaný výstražný zvuk (AVAS, Acoustic Vehicle Alerting System). Zážehový motor je spuštěn až poté, co řidič sešlápne „aktivní pedál plynu“ za bod většího odporu. Pokud chce řidič jet s maximálním využitím elektrického pohonu, může si na centrálním displeji MMI vybrat režim „EV“.
Režim „Hybrid“, hlavní provozní strategie modelu Audi Q8 TFSI e quattro, zahrnuje tři provozní módy: „Auto“, „Hold“ a „Charge“. V módu „Auto“ volí hybridní systém automaticky optimální druh pohonu – výhradně elektrický v nízkých rychlostech, motor TFSI ve vyšších rychlostech a často oba zdroje hnací síly současně. Informace o blízkém okolí z MMI jsou zohledňovány dokonce i při deaktivované navigační funkci. Prediktivní provozní strategie se aktivuje, jakmile řidič spustí funkci navigace do cíle, poskytovanou sériově dodávaným systémem MMI Navigation plus. Úkolem této funkce je inteligentně a efektivně optimalizovat nabíjení akumulátorů na stanovené trase. Prediktivní provozní strategie může navíc nabíjet akumulátory ve fázích, kdy spalovací motor běží s vysokou účinností. Vozidlo pak může jet v pozdějších fázích neefektivního provozu, například v dopravní koloně nebo městských ulicích, výhradně elektricky. Z mnoha dostupných dat je sestavován plán dálkové jízdy, který se nepřetržitě aktualizuje pomocí navigačních informací, údajů o okolí a internetového dopravního zpravodajství.
V módu „Hold“ má provozní strategie jiný cíl – s drobnými odchylkami udržet aktuální stav nabití akumulátorů. V módu „Charge“ jde o zajištění pokud možno maximálního nabití akumulátorů za jízdy. Tento mód je smysluplný, pokud jízda končí v aglomeraci a poslední kilometry mají být absolvovány výhradně elektricky. S uvedením modelu Q8 TFSI e quattro na trh přebírá tento mód rovněž sesterský model Q7 TFSI e quattro**.
Kdo brzdí, ten zvítězí: rekuperace s výkonem až 80 kW
Důležitým systémem modelu Q8 ve verzi „Plug-in-Hybrid“ je předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu. Tato funkce rozhoduje o tom, zda vozidlo po uvolnění pedálu plynu přejde do režimu setrvačné jízdy s vypnutým motorem TFSI, nebo bude zpomalovat elektromotorem, a získávat tak zpět kinetickou energii – výkonem až 25 kW. Elektromotor navíc zajišťuje všechna zpomalování (až 0,3 g), která tvoří naprostou většinu všech brzdných manévrů v každodenním silničním provozu. Teprve při požadavku intenzivnějšího zpomalování dochází k zapojení hydraulické brzdové soustavy. Přechody jsou téměř neznatelné, ovládání brzdné síly pedálem je vždy precizní, s dobrou zpětnou vazbou. Při brzdění dosahuje Audi Q8 TFSI e quattro** rekuperačního výkonu až 80 kW.
Při zapnutém adaptivním asistentovi řízení (výbava na přání) je předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu aktivní nejen při zpomalování, ale také při akceleraci. Pokud je adaptivní asistent řízení vypnutý, dostává řidič pokyny, kdy je smysluplné „dát nohu z plynu“. Řidič přitom cítí impulz v aktivním pedálu plynu a vidí příslušná zobrazení na průhledovém displeji (výbava na přání) a digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit (sériová výbava).
Model Q8 TFSI e quattro může být vybaven mnoha nejmodernějšími asistenčními systémy. Jedním z nejdůležitějších je adaptivní asistent řízení, který na mnoha úsecích zbaví řidiče z velké části nutnosti ovládat zrychlování, zpomalování a udržování vozu v jízdním pruhu. Řidiči však stále zůstává odpovědnost za řízení. Konsorcium Euro NCAP, nejdůležitější organizace v Evropě testující bezpečnost automobilů, se zaměřilo na asistenční systémy pro autonomní jízdu úrovně 2 a model Q8 obdržel při těchto praktických testech nejvyšší hodnocení.
Až sedm jízdních režimů: systém Audi drive select
Audi Q8 TFSI e quattro** je sériově vybaveno také systémem Audi drive select. Řidič má na výběr až sedm jízdních režimů: comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad a allroad (ve spojení s adaptivním pneumatickým podvozkem Sport, standardně se dodává pro vrcholnou verzi). Audi drive select mění mimo jiné charakteristiku modelu 3.0 TFSI, převodovky tiptronic, vzduchového odpružení (výbava na přání u modelu Q8 55 TFSI e quattro**) a posilovače řízení. V závislosti na nastavení se odlišuje také vzájemná souhra různých systémů podvozku. Pokud je například aktivován režim „dynamic“ a páka voliče převodovky tiptronic se nachází v poloze „S“, je spalovací motor intenzivně podporován elektromotorem, jakmile řidič přidá plyn. Při uvolnění pedálu plynu je u tohoto nastavení deaktivována možnost setrvačné jízdy s vypnutým spalovacím motorem – pohon tak vždy přejde do módu rekuperace.
Stejně jako všechny modely „Plug-in Hybrid“ značky Audi přesvědči i nové verze Audi Q8 55 TFSI e quattro** a Q8 60 TFSI e quattro** vysokou úrovní praktičnosti pro každodenní provoz. V interiéru nalezne velkorysý prostor pět osob. Zavazadlový prostor s rovnou podlahou, usnadňující nakládání, má již v základní konfiguraci objem 505 litrů a po sklopení zadních sedadel to může být dokonce 1625 litrů. V závislosti na výbavě může řidič připojit za vůz přívěs s hmotností až 3,5 tuny (brzděný, při 12% stoupání). Pohon všech kol quattro poskytuje rozhodující přednosti v oblasti trakce.
S nejvyšším komfortem: nabíjení doma i na cestách
Nové externě nabíjitelné hybridní modely jsou sériově vybaveny nabíjecím kabelem pro domácí a průmyslové zásuvky. Vybitá sada akumulátorů se díky maximálnímu nabíjecímu výkonu až 7,4 kW zcela nabije za cca dvě a půl hodiny. Zákazníci mohou na přání odebírat elektrickou energii „Volkswagen Naturstrom“, která pochází 100% z obnovitelných zdrojů.
Individualizované služby Audi connect přináší do chytrého telefonu aplikace myAudi. Jejich prostřednictvím je například možné zjišťovat stav nabití akumulátorů a dojezd, spouštět nabíjecí procesy, programovat časovač pro nabíjení nebo nahlížet do statických přehledů o nabíjení a spotřebě elektrické energie. Jak v aplikaci, tak i v systému MMI Navigation plus jsou uvedeny nabíjecí stanice. Další funkcí aplikace myAudi je klimatizování interiéru již před jízdou. V závislosti na výbavě lze aktivovat také vyhřívání volantu a sedadel, jakož i odvětrávání sedadel.
Kromě kabelu pro garáž je model Audi Q8 TFSI e quattro** vybaven rovněž kabelem Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice. Nabíjecí služba Audi e-tron Charging Service poskytuje na přání přístup k více než 150 000 nabíjecím přípojkám se střídavým proudem v celé Evropě. K tomu postačuje jedna jediná karta.
Předprodej v ČR do konce roku
V České republice začíná předprodej těchto nových velkých modelů s externě nabíjitelným hybridním pohonem v nejbližších týdnech. Stejně jako u všech modelů Audi na našem trhu jsou standardně dodávány s prodlouženou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 kilometr. Výchozí verze bude mít označení Audi Q8 55TFSIe quattro.
Výkonnější model Audi Q8 60 TFSI e quattro se odlišuje od verze 55 TFSIe na první pohled. Vzhledu propůjčuje ostřejší rysy sériově dodávaný vnější paket S line výraznými stylistickými detaily na přídi, bocích a zádi. Černý stylistický paket kontrastuje s vnějšími díly karoserie S line v barvě vozu. Sériová výbava zahrnuje mimo jiné i světlomety Matrix LED a adaptivní pneumatický podvozek Sport. Kola s průměrem ráfku 21 palců používají pneumatiky rozměru 285/45. Brzdové třmeny jsou lakovány červenou barvou. Interiér se sportovním paketem S line je černý nebo z části oživen odstínem šedá Rotor (na sedadlech). Součástí vnitřní výbavy jsou například sportovní sedadla s reliéfními logy S, pedály a opěrka pro nohu z ušlechtilé oceli i ozdobná obložení z matného kartáčovaného hliníku.
Zdroj: Audi