Honda Jazz se nám aktuálně představila v nové generaci. A i nadále se jedná o vůz, který klade velký důraz na vnitřní prostornost s velmi dobře fungující ergonomií.
Nově však vůz přichází s promyšlenou hybridní motorizací, která umí být velice efektní v rámci svého provozu a samotnou spotřebu vozu úspěšně tlačí pod 4 l/100km.
Exteriér – jednoduché a ryze praktické linie
Nová generace Hondy Jazz přichází s velmi umírněným vnějším vzhledem. „Rošťácký“ výraz a ostřejší linie předchozí generace jsou jednoduše pryč a nový Jazz nyní disponuje o poznání uhlazenějšími a praktičtějšími tvary.
Prostornost samotného interiéru se velmi čitelně propsala do jeho vnějších proporcí. Vůz tak efektně kombinuje prvky karoserie hatchback a MPV, toto spojení je pak nejvíce patrné v rámci boční siluety vozu, konkrétně ve vyšších proporcích samotné střechy.
Boční profil je oživen praktickým „rozdvojením“ áčkového sloupku, jehož přední část nabídne velice subtilní proporce. Díky tomuto řešení je pak z vozu výborný výhled, který je navíc podpořen bohatě dimenzovaným čelním sklem.
V rámci přední partie se nová generace Jazzu bohužel vrací k lehce „vykulenému“ výrazu, který známe z dřívějších generací. Vůz tak disponuje poměrně objemnými předními lampami, které jsou alespoň oživeny a zjemněny elegantní linkou denního svícení.
Zadní partie je pak v duchu celého vozu velice klidná, za zmínku zde stojí poměrně velké víko zavazadlového prostoru, které zabíhá poměrně hluboko do zadního nárazníku. Zavazadlový prostor je tak dobře přístupný a má nízko orientovanou nakládací hranu.
Interiér – důraz na vnitřní prostornost a dobrou ergonomii
Jak jsem již avizoval v rámci hodnocení exteriéru, nový Jazz díky svým proporcím nabídne velmi prostorný interiér. Jeho prostornost je navíc doplněna kvalitním zpracováním a díky nápaditému pojetí čelního prosklení je také hodně prosvětlený.
Po usednutí do vozu je vám k dispozici, díky vyšší pozici za volantem a velkému prosklení, výborný rozhled. Chválím také samotné sedáky, které jsou bohatě dimenzované a pohodlné. Samozřejmostí zadních pozic byla sedadla Magic Seats, které jsou velmi prakticky polohovatelné. V první sklopené poloze nabídnou ideální rovinu se zavazadlovým prostorem, v druhé poloze lze samotné sedáky vyklopit až k opěradlům a ve voze tak převézt i objemnější předmět. Zavazadlový prostor nabídne v základu 304 litrů a po sklopení sedaček až 1205 litrů. O praktické nízké nakládací hraně jsem se již zmiňoval.
Mrkněme se na palubní desku, ta nabídne jednoduché linie a jasné horizontální členění, ve výsledku však z jejího pojednání nikterak nadšený nejsem. Ergonomicky funguje velmi dobře, její kypré tvary mě ale upřímně moc neoslovily.
Pochválit musím 9“ dotykový displej palubního infotainmentu, který nabídne přehledné prostřední a velmi intuitivní ovládání, zde udělala Honda obrovský posun. Samozřejmostí je pak možnost použití systému Android Auto nebo Apple Car Play.
Kaplička přístrojů před řidičem je osazena plně digitálním displejem, který vám přináší mnoho jízdních informací, po jeho stranách jsou navíc umístěny ukazatele stavu paliva a stavu nabití akumulátoru.
Za zmínku stojí také multifunkční dvouramenný volant, který známe z nedávno testované Hondy e. Volant disponuje příjemnými dimenzemi a kvalitním zpracováním.
Poměrně subtilnímu středovému panelu dominuje volič automatické převodovky, který je vybaven také polohou B (sloužící k rekuperaci). Chod samotného voliče automatu by pak mohl být jemnější a tišší.
Interiér nové generace tedy přichází s prostorností a dobrým zpracováním, chválit pak musím také velmi dobrý výhled z vozu.
Pohonné ústrojí a jízdní dojmy
Hybridní Honda Jazz přichází s velmi chytrým a provozně úsporným pohonným ústrojím. Základ tohoto pohonného ústrojí tvoří atmosférický benzínový čtyřválec i-VTEC o objemu 1,5 l, který pracuje v Atkinsonově cyklu a disponuje výkonem 72 kW a 131 Nm točivého momentu. Vůz je dále vybaven dvojicí elektromotorů a baterií s kapacitou cca 0,8 kWh.
Hlavní pracovní náplní benzínové pohonné jednotky je především roztáčet generátor, který vyrábí elektrickou energii pro druhý elektromotor (ten disponuje výkonem 80 kW, 253 Nm točivého momentu). Tento elektromotor se pak po většinu času stará o pohon přední nápravy. Elektrickou energii mu tedy dodává již zmiňovaný generátor a baterie, do které se energie ukládá z přebytků elektrické energie, nebo z rekuperace.
Při potřebě rychlé akcelerace nebo ve vyšších rychlostech se benzínová pohonná jednotka umí přímo propojit s přední nápravou.
Nová Honda Jazz tedy pracuje ve třech základních režimech, elektrickém, hybridním a čistě spalovacím, mezi těmito režimy pak vůz přepíná zcela automaticky.
Zní to celkem složitě, ale v reálu je fungování pohonného ústrojí celkem dobře patrné. V případě nejasností vám může pomoci indikátor toku energií, kterými je většina hybridních vozů obvykle vybavena.
Po nastartování Jazzu zpravidla urazíte prvních pár kilometrů čistě na „elektriku“, vzdálenost je pak odvislá od vašeho jízdního stylu a od množství elektrické energie, kterou měl vůz uložený z předchozí jízdy. Následně se při nízkém stavu nabití akumulátoru aktivuje benzínová patnáctistovka, která ovšem slouží pouze k výrobě elektrické energie, která následně vůz pohání.
Pohonná jednotka naskakuje velmi tiše a její chod je výborně odhlučněný směrem do samotné kabiny vozu. Zvláštností tohoto režimu je situace, kdy benzínový motor tak vehementně dobíjí baterii, že jeho otáčky a s nimi spojený „hluk“ ve voze je vyšší, než je aktuální tempo vozu. Nastává tak poněkud netradiční situace v rámci řízení vozu.
Avizovaný elektrický a hybridní režim pak skvěle funguje v rámci města, kdy jakoukoliv kolonu nebo stání na křižovatce zvládnete pouze za pomoci elektrické energie. Hodnota průměrné spotřeby pak v tomto prostředí padá pod 4 litry na 100 km.
V rychlostech nad cca 80 km/h přebírá spalovací motor hlavní roli a dochází k jeho přímému propojení s předními koly. Elektromotor se pak v tomto režimu chová pouze jako pomocník, který napomáhá vozu v rámci zrychlení. Chování vozu ve vyšších dálničních rychlostech vykazuje vlastnosti vozů s klasickým spalovacím motorem. Jazz se tedy v těchto rychlostech nikterak netrápí a jeho jízdní projev je i v této poloze velmi dobrý. V rámci dálničního tempa si řekne o necelých 5 litrů na 100 km.
Jazz je osazen automatickou převodovkou e-CVT, která umí simulovat „řazení“ a eliminuje tak nepříjemný monotónní zvuk benzínové motorizace.
Nové Hondě Jazz je jednoduše nejlépe v městském prostředí, kde se nejvíce projeví její úsporné hybridní pohonné ústrojí, dále pak její jistá hbitost díky poměrně výkonnému elektromotoru a také obratnost.
Závěrem
Nová Honda Jazz je v nabídce pouze v testované specifikaci, tedy s hybridní benzínovou patnáctistovkou a automatem e-CVT. Výbavové stupně jsou pak v nabídce tři, Comfort, Elegance a Executive.
Aktuální akční ceník nabízí vůz v základní výbavě Comfort již od velmi slušných 449 900 Kč včetně DPH (díky 40 000 Kč bonusu + bonusu 10 000 Kč při výkupu vozu na protiúčet). Vyšší výbavu Elegance pak pořídíte od 524 900 Kč a nejvyšší výbavu Executive s bonusem 15 000 Kč od 554 900 Kč včetně DPH.
Nový Jazz je tedy v rámci své kategorie prostorným a kvalitně zpracovaným vozem. Dále nabídne promyšlené a úsporné hybridní pohonné ústrojí, které výborně funguje v městském prostředí, pro které je vůz primárně určen.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora