Vespa Elettrica vás proveze městem elegantně a díky elektřině zcela neslyšně

Btr

Vespa je ve světě skútrů pojem, a jenom těžko by se našel někdo, kdo by známou legendu neznal. A i ta inovuje. Naštěstí ne designem, jelikož ten charakteristický a typický zůstává zachován. Mění se pohon, a tak se elektrifikace dotkla i tohoto povedeného městského dopravního prostředku. Jaká je Vespa Elettrica, čím nadchne a co se nám tak úplně nelíbilo? Vše odhalí náš test.

Stále elegantně

Když se řekne Vespa, každý si hned představí stylový skútr, se kterým se Italové začali proplétat úzkými uličkami již roku 1946 – na jaře v této době byla značka založena. Od té doby už to není jenom Apeninský poloostrov, kde nabrala na popularitě, i proto, že si i nadále zachovala svou typickou tvář, co do designu. Ani elektrická verze se od něj nijak neodklání. Mnozí by řekli povedené retro, ale proč ne.

Vespa Elettrica zaujme hlavně svými tvary, které v kombinaci s povedenou stříbrnou působí velice elegantním dojmem. Aby nešlo o úplnou nudu, je design doplněný zajímavými liniemi ve výraznějších žluto-zelených barvách, a dále pár chromovými prvky.

Foto: David Hampl

Velmi prakticky

Vespa Elettrica ukazuje, že není jenom elegantním skútrem do města pro toho, kdo cestuje na lehko. Kdo má obavy, že praktičnost bude muset ustoupit použitým akumulátorům, jako je tomu často v zavazadlových prostorech elektromobilů, ten je na omylu. První přihrádku najdete ve sloupku před koleny. Ta je opravdu malá a hodí se spíše na doklady, klíče od bytu a mobil.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot Rifter Long GT LINE 1.5 BlueHDI EAT 8 – univerzálností a praktičností nešetří

Kdo nebude přejíždět město úplně na lehko, ten najde druhý odkládací prostor pod sedlem skútru. Ten už je o poznání větší a bez problémů pojme i menší batůžek, který sice můžete mít na zádech, ale zbytečně vám bude kazit ten celkový dojem stylu, který z vás bude po usednutí na Vespu vyzařovat. V případě nutnosti můžete pod sedadlem převážet klidně i druhou helmu, třeba při cestě ke své partnerce, kterou pozvete na stylovou vyjížďku. Alternativně však lze helmu, ale i cokoliv jiného pověsit i na praktický háček ve sloupku mezi koleny.

Pod sedadlem však najdete ještě jednu věc. Nabíjecí kabel. Zapomeňte na složité kabeláže z elektromobilů. Vespa Elettrica má pod sedadlem připravený do spirály smotaný nabíjecí kabel, který pouze vytáhnete a připravenou vidlici zapojíte do standardní zásuvky. Nic složitého. I s vytaženým kabelem lze sedlo znovu zavřít, a tak mohou být vaše uložené věci v bezpečí i při nabíjení na veřejných místech, kdy se od své Vespy vzdálíte. Pozornost v tu chvíli možná bude budit hlukem, který souvisí se spuštěním ochlazovacího systému, který rozhodně není nijak tichý. Po 4 hodinách však uslyšíte konečně ticho, jelikož právě tak dlouho trvá, než se akumulátor z nuly na 100 procent nabije. Jak už to v segmentu elektromobility bývá, i zde je ideální vzhledem k rychlostem nabíjet na zhruba 80 procent, jelikož poslední desítky a jednotky procent trvají v přepočtu na množství energie nejdéle.

Foto: David Hampl

Tiše, rychle a klidně i pozpátku

Zapomeňte na jakýkoliv zvuk motoru po „nastartování“. Zda je elektromotor připraven tak zjistíte v podstatě jenom pohledem na displej s jednoduchou, ale přehlednou grafikou. Podstatnou část možná zbytečně zabírá nápis Elettrica, a tak na některé prvky už zbylo jenom tak málo místa, že jsou vyvedeny v podobě drobných ikonek. Přesto se z displeje jedním pohledem snadno dozvíte údaje o rychlosti, o ekologičnosti vaší jízdy, o aktuálním výkonu a rekuperaci, stejně jako o stavu baterie či dojezdu. Nechybí ani hodiny, informace o teplotě vzduchu a samozřejmě i zvolený jízdný režim. Na malý displej se toho vešlo opravdu hodně.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda Prelude

Vespa Elettrica nabídne tři jízdní režimy. Pokud nijak výrazně nespěcháte, je ideální režim Eco, který vás v rychlosti omezí lehce nad čtyřicítkou. Možná se vám to zdá málo, ale po chvíli zjistíte, že při průjezdu klikatými městskými uličkami tahle rychlost bohatě stačí a díky ní i rekuperaci není problém dosáhnout celkového dojezdu sta kilometrů.

Pokud se s elektrickou Vespou rozhodnete vydat i mimo město, hodí se aktivovat režim Power, který vám umožní atakovat sedmdesátku na tachometru. V tu chvíli se také sníží deklarovaný dojezd, na hodnotu kolem 70 kilometrů. Tento údaj berte v potaz skutečně spíše v situaci, kdy pojedete na plný plyn na městském okruhu, nebo mimo město. V klasickém městském provozu, kde budete nuceni jet pomaleji, dojíždět na světla a rekuperovat, vám chvílemi přijde, že na režim Power údaj o dojezdu nijak výrazně neubývá.

Foto: David Hampl

Když je řeč o rekuperaci, Vespa Elettrica umožní výběr ze dvou možností. Nutno říci, že po povolení plynu se chvíli nic tak výrazného neděje ani u jednoho a až po chvíli začnete cítit mírnou brzdnou sílu. Rozdíl v intenzitě obou režimů však není až tak výrazně znatelný a oba vás nutí spíše pouštět plyn s dostatečným předstihem, než k tomu, abyste mohli na pár metrech zastavit bez páčky brzdy.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Jazz 1.5 i-VTEC DYNAMIC – zase o něco výkonnější a pohlednější

Abych nezapomněl, Vespa Elettrica má dokonce i zpátečku. V tu chvíli jsem si vzpomněl test Harley-Davidson Road Glide Limited, kdy u tohoto monstra chyběla. A tenhle stylový malý městský skútr, se kterým zvládne manipulaci i křehká žena, ji má. Ale využívat ji moc nebudete, tím si můžete být jisti. Po její aktivaci se spustí výstražné pípání, které je natolik intenzivní, že veškeré pohledy kolemjdoucích zamíří přímo k vám. A to v danou chvíli opravdu nechcete.

Skvělá stylovka do města

Pokud se o elektromobilech mluví jako o skvělé volbě do městského provozu, tak o Vespa Elettrica to platí dvojnásob. Snadno se svižně, komfortně a bezpečně dostanete, kam potřebujete. A pokud to podmínky umožní, zpod sedadla jednoduše vytáhnete kabel, zapojíte do zásuvky a doplníte šťávu. S každou další jízdou budete mít tenhle elektrický skútr radši a s úsměvem na rtech si budete užívat pohledy chodců kolem vás. A v tu chvíli začnete přemýšlet, zda je to designem té motorky, nebo tím že se diví, že jediným hlukem který při jízdě vydáváte je odvalování pneumatik.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora

 

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora