Cizelace mnoha detailů: Audi Q2 v nové vrcholné formě

A205061 Full

Značka Audi uvedla před čtyřmi roky na trh s velkým úspěchem model Q2, který se stal průkopníkem nového trendu. Kompaktní SUV nyní dává svůj moderní charakter najevo ještě zřetelněji – zvenku ještě výraznějším profilem s novými světlomety, v interiéru rozšířenou nabídkou služeb Audi connect a asistenčních systémů. Audi Q2 přitahuje pozornost – a za jízdy poskytuje ještě větší potěšení než dosud.

Mnohoúhelníky jako princip: vnější design
Audi Q2 je robustním všestranným automobilem pro každodenní provoz i volný čas. Jeho charakter se odráží v tvarovém řešení karoserie. Ta je sportovně protažená a současně vyzařuje sílu. Její rohy a hrany propůjčují kompaktnímu SUV sebevědomé vzezření. Modernizované Q2 je s vnější délkou 4,21 metru o několik milimetrů delší. Vnější šířka 1,79 metru zůstala beze změny, což platí i pro vnější výšku 1,54 metru. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,31 (se sportovním podvozkem) je špičkovou hodnotou v tomto segmentu.

Designéři přenesli motiv mnohoúhelníku, který dosud utvářel příď a ramenní linii, také na záď. Do nárazníku je integrován difuzor s velkými pětiúhelníky. Změny se dočkala také příď. Plochy pod světlomety nyní výrazněji vystupují do popředí. Osmiúhelníková maska chladiče Singleframe je o trochu nižší, což přední partii vizuálně rozšiřuje. I maska chladiče je interpretací motivu mnohoúhelníku. Ve výbavových liniích advanced a S line jsou mezi maskou chladiče a kapotou motoru umístěny úzké otvory jako připomínka jedné z ikon značky, modelu Audi Sport quattro. Také naznačené velké otvory pro přívod vzduchu působí ještě expresivněji, především u verze S line.

Podle přání zákazníka: světlomety LED nebo Matrix LED
Světlomety LED jsou nyní součástí sériové výbavy modelu Audi Q2, na přání se dodávají světlomety Matrix LED. Sedm jednotlivých diod LED, uložených ve společném modulu, plní funkci dálkových světel s inteligentním řízením rozložení světla. Vozovka je přitom vždy osvětlována s maximální možnou intenzitou, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Světla pro denní svícení vytváří deset elektroluminiscenčních diod umístěných za optickými prvky kosočtvercového tvaru. Funkci dynamických ukazatelů směru zajišťuje dalších sedm diod LED.

V případě zadních svítilen mají zákazníci na přání na výběr dvě varianty s diodami LED, z nichž jedna disponuje dynamickými ukazateli směru. Dynamické ukazatele směru i na zádi se dodávají sériově v kombinaci se světlomety Matrix LED. Nový Q2 přitahuje k sobě pozornost také světelnými efekty, které při odemykání a zamykání vozu vytváří souhra předních světlometů a zadních svítilen.

Paleta barev laků karoserie pro kompaktní SUV zahrnuje pět nových odstínů. Zelená Apple slaví v nabídce Audi premiéru. Pro model Q2 jsou nově k dispozici také odstíny šedá Manhattan, modrá Navarra, šedá Arrow a modrá Turbo. Vnější panely na střešních sloupcích C jsou v barvě karoserie, nebo mohou být v závislosti na výbavové linii černé, šedé či stříbrné. Pro povrchové díly ve spodní části karoserie jsou k dispozici tři varianty: základní černá se zrnitou povrchovou úpravou, šedá Manhattan pro linii advanced nebo barva karoserie ve verzi S line.

Mohlo by vás zajímat:  Kuriózní dopravní nehoda ve Frenštátě pod Radhoštěm

Nová strategie paketů: interiér a výbava
V prostorném interiéru modelu Audi Q2 nalezne pohodlí pět cestujících. Vnitřní design navazuje na uhlazený design exteriéru. Novým vzhledem zaujmou výdechy ventilační soustavy a řadicí páka, resp. páka voliče převodovky S tronic. Místo základní varianty mohou zákazníci objednávat Q2 také s interiérem S line. Obě verze interiéru lze libovolně kombinovat se třemi variantami exteriéru. Na přání dodávaný paket dekoračního osvětlení plus zahrnuje elegantně zespodu osvětlené ozdobné lišty na přístrojové desce a čalouněné plochy pro ochranu kolen na středové konzole.

Novinkou v nabídce je tkanina Dinamica z mikrovlákna, která nahrazuje Alcantaru. Značka Audi sestavila ze všech druhů čalounění a barev osm paketů. Čtyři z nich jsou přiřazeny základnímu interiéru, zbývající čtyři příslušejí interiéru S line. Rovněž prvky výbavy na přání jsou sdruženy do paketů. Rozsáhlá nabídka je tak při konfiguraci přehlednější. Bez ohledu na to, zda se jedná o klimatizaci, komfort, funkční prvky, interiér, informační a zábavní či asistenční systémy, všechny pakety jsou sestaveny tak, aby vycházely vstříc požadavkům zákazníků. Audi postupně aplikuje tuto strategii ve všech modelových řadách, a to vždy v adaptované podobě podle preferencí zákazníků na důležitých globálních trzích.

Mezi prvky výbavy na přání pro model Q2 patří sportovní sedadla s výraznými bočními polštáři, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce vpředu, dvouzónová automatická klimatizace a nezávislé topení. Zavazadlový prostor kompaktního SUV má i nadále objem 405 litrů, resp. 1050 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel. Na přání se dodává elektrické ovládání zadního výklopného víka a tažné zařízení.

Digitální svět: ovládání, ukazatele, informační a zábavní systémy a Audi connect
Také v oblasti ovládání a zobrazování je nabídka rozdělena do několika stupňů a sahá od analogového panelu sdružených přístrojů a MMI Radio plus s DAB+ až po Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 12,3 palce a MMI Navigation plus s 8,3“ displejem. Tento multimediální systém se ovládá otočným tlačítkem na konzole středového tunelu (MMI touch) nebo hlasovým ovládáním s rozpoznáváním hovorové řeči. Sortiment hardwaru završují moduly, jakým je Audi phone box ve dvou verzích s funkcí nabíjení i bez ní. V segmentu malých SUV je jedinečný prémiový audiosystém Bang & Olufsen s výkonem 705 W a 14 reproduktory.

Součástí systému MMI navigation plus je modul LTE pro rychlý přenos dat a hotspot Wi-Fi, k němuž si cestující mohou připojit svá přenosná koncová zařízení. Vrcholný informační a zábavní systém poskytuje cestujícím v modelu Q2 služby Audi connect včetně dopravního zpravodajství online. Nově jsou nabízeny služby Audi connect emergency call & service a Audi connect remote & control. Majitelé mohou jejich prostřednictvím například na dálku uzamknout svůj vůz nebo zjistit množství paliva v nádrži a zbývající dojezd. Za tím účelem použijí bezplatnou aplikaci myAudi na svém chytrém telefonu. Zákazníci, kteří chtějí deaktivovat přenos dat, si mohou v systému MMI zapnout nový diskrétní režim pro ochranu soukromí.

Mohlo by vás zajímat:  Nová Moto Guzzi V7 přijíždí ve dvou zajímavých verzích Special a Stone

Pět výkonných pohonů: tři motory TFSI a dvě jednotky TDI
Audi Q2 vstoupí na český trh s výkonným zážehovým motorem 1.5 TFSI, který dosahuje nejvyššího výkonu 110 kW (150 k) a poskytuje maximální točivý moment 250 N.m. Kultivovaný čtyřválec spotřebuje v kombinovaném cyklu EU pouhých 5,1 až 5,4 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím 116 až 124 gramů CO2 na kilometr. K hospodárnosti přispívá systém deaktivace válců COD (cylinder on demand), který přechodně deaktivuje druhý a třetí válec v nízkých otáčkách při nízkém zatížení.

Do konce letošního roku bude nabídka rozšířena o další motory TDI a TFSI. Všechny agregáty splňují novou emisní normu Euro 6 AP. Technologie Twindosing minimalizuje u vznětových motorů emise NOx. V tomto případě spolupracují dva katalyzátory SCR. První je uložen bezprostředně za motorem, druhý pod podlahou vozidla. Tím jsou pokryty různé provozní situace, protože oba katalyzátory se svou činností vzájemně doplňují.

Q2 s motorem 1.5 TFSI sjíždí z montážní linky v sériové podobě s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou, na přání se sedmistupňovou převodovkou S tronic. Pro některé kombinace motorů a převodovek je k dispozici pohon všech kol quattro. Nová generace vícelamelové mezinápravové spojky zajišťuje v případě potřeby přenos točivého momentu na zadní kola. Nová mezinápravová spojka je o cca jeden kilogram lehčí než u předchůdce a řada detailních změn, například na jejím uložení a olejovém okruhu, zvyšuje hospodárnost provozu.

Základní charakter modelu Q2: sportovně agilní
Kompaktní Q2 je již v sériové podobě agilním SUV. Progresivní řízení, jehož převod je s rostoucím otočením volantu stále strmější, se dodává standardně. Progresivní řízení vylepšuje ovladatelnost při manévrování a zvyšuje jízdní dynamiku na silnicích s mnoha zatáčkami. Na přání nabízí Audi sportovní podvozek, jehož světlá výška je o 10 milimetrů nižší. Alternativou je podvozek s adaptivními tlumiči, který zvětšuje rozsah nastavení mezi krajními komfortními a dynamickými charakteristikami. S elektronicky řízenými tlumiči se pojí systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který lze objednávat také samostatně.

Nabídka kol a pneumatik začíná rozměry 16 palců a 205/60. Na vrcholu stojí 19“ kola Audi Sport s pneumatikami rozměru 235/40. Nabídku završují tři nové designy kol.  Audi Q2 si díky světlé výšce téměř 15 centimetrů snadno poradí i s lehkým terénem. Součástí stabilizačního systému ESC je terénní režim.

Z vyšší třídy: asistenční systémy
Asistenční systémy pro model Q2 pocházejí přímo z vyšší třídy. Sériově dodávaný systém Audi pre sense front sleduje radarovým senzorem oblast před vozem, aby zabránil hrozícím nehodám nebo alespoň zmírnil jejich následky. Standardní výbava zahrnuje také funkci, která upozorňuje na hrozící vyjetí z jízdního pruhu.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot připravuje model 501, konkurenta Audi nebo Mercedesu!

Na přání dodávané systémy jsou rozděleny do paketů „Drive“, „Safety“ a „Park“. Paket asistenčních systémů „Park“ zahrnuje mimo jiné zadní kameru a parkovací senzory plus. Ve vyšší úrovni je k dispozici parkovací asistent (park assist), který zajistí automatizované řízení vozidla při zajíždění do volných mezer a při vyjíždění z parkovacího místa. Paket asistenčních systémů „Safety“ obsahuje asistenta pro změnu jízdního pruhu (side assist), asistenta pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání (rear cross-traffic assist) a systémy Audi pre sense basic a Audi pre sense rear.

Součástí paketu asistenčních systémů „Drive“ je nový highendový adaptivní systém pro vysoce automatizovanou jízdu (adaptive cruise assist), který se dodává ve spojení s prvky výbavy MMI navigation plus, Audi virtual cockpit a S tronic. Tento asistent dokáže v mnoha situacích zajišťovat místo řidiče akceleraci, zpomalování a řízení vozidla v jízdním pruhu. Součástí systému je volant s kapacitním snímáním. Řidič dává najevo svou pozornost tím, že se volantu alespoň lehce dotýká. To je předpoklad k využívání funkce řízení vozidla v příčném směru. Adaptivní asistent pro vysoce automatizovanou jízdu pracuje v celém rozsahu provozních rychlostí. Ve spolupráci s kamerovým rozpoznáváním dopravních značek zajišťuje v určitých situacích automatické zpomalení vozu, například před vjezdem do obce. Q2 znovu zrychlí, jakmile je povolena rychlejší jízda.

Vstup na trh a speciální  „edition one“ u příležitosti uvedení
Předprodej modelu Audi Q2 na evropských trzích bude zahájen v září 2020. Ceny pro Českou republiku ještě nebyly stanoveny. Jeji součástí bude, stejně jako u všech modelů Audi na našem trhu, prodloužená záruka  výrobce na 4 roky / 120 000 kilometrů.  Uvedení na trh bude doprovázet nabídka exkluzivně vybaveného speciálního modelu „edition one“. Zákazníci mají u něj na výběr lak karoserie v odstínu zelená Apple nebo šedá Arrow. Pozoruhodný vzhled umocňuje nárazník v designu S line s šedým kontrastním lakováním a velký střešní spoiler. Některé povrchové části karoserie, například kryty vnějších zpětných zrcátek nebo kruhy Audi, jsou lakovány černou barvou. Ještě ostřejší rysy dodávají celkovému vzhledu světlomety Matrix LED, 19“ kola Audi Sport a sportovní podvozek.

Uvnitř modelu Q2 „edition one“ přivítá cestující interiér S line. Čalounění stropu je z černé tkaniny. Šedé kontrastní prošívání zdobí rovněž černé čalounění sportovních sedadel umělou kůží. Prahům dveří dodávají exkluzivní vzhled osvětlené hliníkové lišty. Pedály a opěrka pro nohu jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli. Věnec sportovního volantu obšitý kůží je dole zploštělý. Výbavu završuje paket dekoračního osvětlení plus ve spojení se spodním osvětlením panelů ozdobného obložení.

Zdroj: TZ Audi
Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora