Velkosériová výroba osobních automobilů se v Čechách vždy neomezovala jen na Škodovky. Například kopřivnická Tatra v minulosti nabízela vozy, do nichž usedali lidé od cestovatelů po prezidenty. Znak právě této automobilky nese jeden polozapomenutý český supersport jménem Tatra MTX V8.
Zkratka MTX označuje firmu Metalex, která se zaměřuje na stavbu závodních speciálů. Mezi její zakladatele patří nejznámější český designér a konstruktér Václav Král. Právě on stojí za návrhem raritního českého supersportu Tatra MTX V8, kterému sám říkal supertatra.
Původní myšlenka, která vedla ke vzniku vozu, patřila bývalému úspěšnému závodníkovi Cyrilu Svobodovi. Ten hledal vhodný základ, na němž by mohl vzniknout okruhový safety car. Neboť v osmdesátých letech nepřipadaly vozy ze západu v úvahu, obrátil se v roce 1986 na Václava Krále.
Vývoj Tatry MTX V8 začal ještě téhož roku a trval až do jara 1990, kdy byla zhotovena dřevěná maketa finální verze v měřítku 1:1, respektive do roku 1991, kdy byl na Všeobecné výstavě v Praze představen hotový vůz. Supersportovní Tatra zaznamenala úspěch, neboť během výstavy automobilka obdržela téměř 200 objednávek! Nejen díky výstavnímu úspěchu bylo rozhodnuto, že se původně výhradně okruhový vůz začne prodávat veřejnosti. Plánovaný objem ale tvůrci nastavili na pouhých 100 kusů.
Tatra MTX V8 má 4600 milimetrů na délku, 1980 mm na šířku, výška činí 1170 mm a rozvor 2400 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybuje kolem velmi slušných 1350 kilogramů, které jsou rozloženy v poměru 44:56. Této váhy bylo dosaženo použitím sklolaminátových dílů na karoserii a nosných prvků z lehkých slitin. Přítomen je prostorový trubkový rám z oceli. Do budoucna se plánovalo i nasazení kevlarové karoserie, k tomu se však už nedostalo z důvodů, které zmíním o něco později.
Vůz stojí na bázi mechanických skupin Tatry 613, což pro supersport asi není nejlepší vizitka. Vše ale bylo náležitě upraveno. V Kopřivnici má svůj původ i motor, jímž je vzduchem chlazený DOHC vidlicový osmiválec namontovaný podélně nad zadní nápravou.
Pohonná jednotka byla postavena ve dvou variantách. Tou slabší je motor o objemu 3,5 litru se dvěma dvojitými karburátory Jikov. Výkon činí 217 koní (160 kW) při 6000 otáčkách za minutu, točivý moment dosahuje hodnoty 310 Nm. S tímto motorem se Tatra MTX V8 rozjela na 246 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h bylo otázkou 6,2 sekund.
Silnější jednotka má objem téměř 4,0 litru, konkrétně 3.919 cm3. Výkon tohoto motoru poskočil nejen díky převrtání na větší objem, ale také díky nainstalovanému vstřikování Bosch K-Jetronic. Hodnoty silnější supertatry činí 305 koní (225 kW) při 6700 otáčkách za minutu a 365 Nm. S tím automobil na stovku zrychlil za 5,6 sekundy a maximální rychlost byla naměřena 265 km/h. Údajně by Tatra jela ještě rychleji (hovoří se až o 300 km/h), to však neumožňovala „kratší“ převodovka a absence dostatečně dlouhé dráhy.
Poháněna jsou zadní kola přes synchronní pětistupňovou převodovku. Temperament vozu mají za úkol krotit kotoučové brzdy o rozměru 279 milimetrů s dvoupístkovými třmeny. Přední pár je chlazen vnitřně.
Všechny čtyři brzdové kotouče jsou skryty za disky OZ Racing o rozměru 17“. Výrobce kol byl údajně Tatrovkou tak nadšen, že je dodával zdarma. Použité pneumatiky PZero značky Pirelli mají na přední nápravě rozměry 245/40 a na té zadní 335/30.
Interiér vozu je přísně funkční a zcela bez příkras. V rámci možností si však zájemce mohl vnitřek přizpůsobit například nabízeným koženým čalouněním skořepinových sedadel. Bezpečnostní pásy jsou čtyřbodové a do Tatry se vstupuje skrz takzvané „scissor doors“, což je název pro dveře otevírané směrem vzhůru ve stylu automobilů značky Lamborghini.
Kvůli omezené dostupnosti některých dílů a zároveň ve snaze trochu ušetřit, není mnoho prvků originálních. Například klíček zapalování a pár detailů interiéru pochází z Favoritu. Přední výklopné světlomety i s elektromotory zase mají původ u BMW 850i.
Tatra MTX V8 byla dodávána na konkrétní objednávku. Cenu v roce 1993 Metalex stanovil na 2 740 000,- korun, za což byste tehdy prý pořídili 14 Favoritů. V dnešní době je to podobné, neboť nejnižší akční cena Fabie je momentálně okolo 210 000,- korun, což za 2 740 000,- znamená 13 kusů a nějaké drobné. O zájemce však Tatra MTX V8 nouzi neměla.
Nejsmutnější částí historie Tatry MTX V8 se slibnou budoucností byl rozsáhlý požár ve výrobní továrně. Drastický konec kariéry supertatry přišel po pouhých pěti vyrobených kusech. Pokud tedy na nějakou chcete narazit, nemáte příliš šanci. Pro Čecha nejdostupnější je černý exemplář vystavený v muzeu sportovních vozů v Lánech. Ten si původně objednal italský zákazník a nechal si na zakázku trochu zvýšit podvozek a nainstalovat vypínač posilovače řízení kvůli dálniční jízdě. Tato Tatra byla vyrobena jako třetí v pořadí, konkrétně v roce 1993, a je vybavena silnější variantou vidlicového osmiválce. Zahrála si také v krátkém filmovém videoklipu Kanye Westa Runaway z roku 2010.
Další, červená, Tatrovka je ve sbírce českého sběratele a bílý exemplář supertatry byl původně v Německu, ale již je zpátky v Čechách. Jeden kousek byl také dodán jako skládačka bez motoru do USA. Poslední vůz trochu vybočuje z řady, neboť je prý v rukou nadšence a má delší zadní část a motor z Porsche.
Ačkoliv životní cyklus supertatry skončil neplánovaně náhle, faktem zůstává, že tento automobil drží český rychlostní rekord v kategorii domácích sériových vozů. I když se tedy o slovíčku „sériový“ dá pochybovat, konkrétní zapsaná hodnota z roku 1997 je 260 km/h. Jak už ale bylo psáno výše – za lepších podmínek by vůz dosáhl vyšší rychlosti.
Tatra MTX V8 je důkazem, že i v nepříznivých podmínkách může vzniknout výjimečné auto a že český průmysl dokáže mnohem více, než momentálně předvádí. Chce to jen to správné nadšení a zápal. Geniální Václav Král bohužel zemřel v roce 2005, věřím však, že nebyl posledním vynikajícím českým vizionářem, konstruktérem a designérem. Třeba se ještě někdy dočkáme podobně ambiciózního projektu. Nezbývá než doufat. V mezičase se můžete podívat do muzea v Lánech a obdivovat se nadčasovosti úchvatné supertatry.
Fotografie: Autowp.ru