Minulý rok byl poměrně bohatý na novinky týkající se značky Land Rover. Dočkali jsme se například nového ikonického Defenderu, nebo druhé generace Range Roveru Evoque, další novinkou se stal také „modernizovaný“ Discovery Sport.
Discovery Sport je tu jako nástupce modelu Freelander již od roku 2014. Nyní, s nástupem nové generace Range Roveru Evoque, nemohl Discovery Sport v inovaci zůstat pozadu. Automobilka nám tedy připravila nový vůz, který se po stránce vnějšího vzhledu tváří pouze jako modernizovaný, ale nová podvozková platforma z něj však dělá úplně novou generaci.
My jsme ho v jeho „modernizované“ podobě aktuálně podrobili našemu redakčnímu testu. Testovaným vozem byla velmi slušivá R-Dynamic verze s přeplňovanou naftovou motorizací a devítistupňovým automatem.
Dynamický vnější vzhled
Vnější vzhled Discovery Sport zůstává, ve svých základních tvarech, věrný vzhledu před jeho aktuální modernizací. Výraznějších odlišností se dočkáme až v jednotlivých detailech, převážně pak v pojetí samotné přední partie a zadních lamp.
Přední partie plně navazuje na aktuální trend a vzhled vozů značky Land Rover. Disponuje tak mohutným předním nárazníkem, který elegantně kontrastuje s úzkými do boční partie výrazně protaženými světly. Samozřejmostí je také objemný nápis na kapotě vozu, hrdě označující model automobilky.
Klínovitý boční profil vozu dále pokračuje v nastolené robustnosti přední partie. Vůz zde tedy disponuje výraznou disproporci plné vůči prosklené části. Samotná mohutnost bočních dveří je dále dána také jejich, ryze praktickým, přetažením přes samotné prahy vozu. Dalším velmi působivým prvkem je „céčkový“ sloupek, jehož značné naklonění do protipohybu vozu řadí vůz k jeho většímu sourozenci, klasické Discovery.
Poněkud klidnou a horizontálně orientovanou zadní partii oživují světlomety s novým světelným podpisem a střešní „ploutev“ s integrovanou kamerou distribuující obraz do interiérového zpětného zrcátka.
Discovery Sport i nadále „po modernizaci“ nabízí klasické, přesto velmi líbivé tvary. Testovaný kousek byl nadále vybaven sportovním paketem R-Dynamic, který společně s devatenáctipalcovými koly a černo-bílou barevnou kombinací vypadal opravdu náramně.
Interiér
Interiér nové Discovery Sport je velmi působivý, jednoduchý, designově čistý. I zde se pracuje s výrazným kontrastem, plné plochy palubní desky střídá úzká linie disponující integrovanými výdechy klimatizace.
Střední části palubní desky dominuje dvojice otočných „víceúčelových“ ovladačů. Základní funkcí obou ovladačů je nastavení teploty dvouzónové klimatizace, jejich stisknutím následně vyvoláte funkci výhřevu nebo chlazení předních sedadel, dalším ovladačem pak efektně vyvoláte jejich třetí funkci, vlevo se jedná o ovládání intenzity větráku, vpravo pak o volbu jízdního asistentu v terénu (Terrain Response). Této partii dále dominuje displej palubního infotainmentu, který disponuje velmi příjemnou grafikou a celkem logickým prostředím. O poznání horší to bylo s ovládáním displeje umístěného v kapličce přístrojů před řidičem. Ten se ovládal přes multifunkční volant, jeho odezvy však byly značně zpomalené.
Avizovaný multifunkční volant však musím jednoznačně pochválit, líbí se mi, jak vypadá, vyhovoval mi jeho větší obvod, stejně tak, jako samotný průměr věnce. Jeho ovladače pak disponovali dvojitou funkcí a po stránce uživatelské fungovaly velmi dobře.
Mohutný středový tunel nabídne klasický volič automatické převodovky. Jeho přesunutím do boční pozice aktivujete sportovní režim devítistupňového automatu, samozřejmostí je také možnost manuálního řazení. Středový panel je pak v duchu „prostoty“ celého interiéru ušetřený od jakýchkoliv ovladačů. Volič automatu je zde pouze doplněn logem automobilky, dvojicí držáků na pití a objemnou loketní opěrkou s odkládací schránkou.
S vnitřní prostorností je na tom Discovery Sport dobře. Přední sedadla jsou objemná a pohodlná. To samé platí i o prostoru na zadních pozicích. Zadní lavice nabídne dostatek prostoru pro kolena, navíc pak posun v podélném směru. Testovaný vůz disponoval příplatkovou sedmimístnou specifikací, která nabídla dvojici, z podlahy zavazadlového prostoru, výklopných sedadel. Ty jsou přístupné právě posunutím a sklopením druhé řady sedadel. Přístup do třetí řady sedadel je pak bohužel celkem nekomfortní. Tato místa jsou tedy spíše nouzová, případně pro dětskou posádku.
Testovaná bílo x černá kombinace interiéru vypadala velmi efektně, byla vyladěna se samotným exteriérem vozu. O její praktičnosti však velmi pochybuji.
Pětimístné uspořádání, tedy se sklopenou třetí řadou sedadel do podlahy zavazadlového prostoru, nabídne kufr 754 l objemu. V sedmimístné specifikaci pak 157 l a při sklopené druhé a třetí řady sedadel 1651 l.
Discovery Sport nabízí také vychytávku, se kterou přišla právě nová generace Range Roveru Evoque. Tou je zpětné zrcátko, které po přepnutí zobrazuje záběr ze zpětné kamery umístěné ve střešní „ploutvi“. Kamera pak snímá obraz za vozem v daleko širším zorném poli, nabídne tak daleko větší přehled o tom, co se za vozem děje.
Ve výsledku tvořil interiér testovaného vozu společně s jeho vnějším vzhledem velmi kompaktní a funkční celek, který má rozhodně velký šmrnc.
Mild hybridní motorizace
Nabízenými pohonnými jednotkami modelu Discovery Sport jsou motorizace z řady Ingenium, v nabídce je dvojice benzínových a trojice naftových motorizací. Vždy se pak jedná o čtyřválcové provedení. Benzínové P200 a P249 disponují výkony 200 a 249 koní, naftové D150, D180 a D240 pak 150, 180 a 240 – ti koňmi.
Testovanou motorizací byla naftová, výkonově prostřední, varianta, tedy jedním turbem přeplňovaná mild hybridní motorizace s označením D180 MHEV.
Motorizace disponovala velmi tichým projevem. Potentní nabízené hodnoty, tedy 132 kW výkonu a 430 Nm točivého momentu, brzdí jen vyšší váha vozu. Tu však registrujete pouze při nutnosti ostřejší akcelerace. Jinak je tato jednotka výkonově velmi adekvátní. Její kombinace s devítistupňovým automatem pak skvěle funguje v rámci dálničního tempa, kde při místním rychlostním limitu točí motor necelé dva tisíce otáček. Samotná spotřeba se pak v dálničním tempu pohybuje okolo 7,5 litrů, v průměru pak počítejte spíše s 8,5 litry.
Novou podvozkovou platformu umožňující zástavbu elektrifikovaných pohonů dostal po Evoqu také Discovery Sport. Mild hybridní systém v zájmu snížení emisí CO2 a samotné spotřeby shromažďuje a uchovává energii vznikající například při brzdění vozu. S touto energií pak následně pracuje. U vozu se tento systém konkrétně projevuje například daleko dřívějším vypínáním motoru před křižovatkou. Palubní přístroje a další elektrické systémy vozu jsou pak živeny právě z dříve naspořené elektrické energií.
Discovery Sport se jako správný Land Rover terénu rozhodně nebojí. K dispozici má systém Terrain Response, asistent pro jízdu z prudkého svahu, nebo tempomat, který v terénu udržuje nastavenou rychlost. Dalšími vychytávkou je například „průhledná kapota“ nebo systém měřící hloubku broděné vody.
Závěrem
Při pohledu do aktuálního ceníku zjišťuji, jak pestrý je výběr tohoto modelu. V nabídce je totiž provedení Discovery Sport (Sport S, Sport SE, Sport HSE), nebo Discovery Sport R-Dynamic (R-Dynamic S, R-Dynamic SE, R-Dynamic HSE). Nejlevnější specifikací Discovery Sport je naftová D150 s manuální převodovkou a pohonem pouze předních kol, tu pořídíte od 986 513
Kč včetně DPH. Stejná specifikace ve verzi Discovery Sport R-Dynamic startuje od 1 047 739 Kč včetně DPH. Díky početné nabízené motorizaci kontinuálně rostou pořizovací ceny jednotlivých výbav až do hodnoty 1 699 566 Kč včetně DPH, zde se pak jedná o verzi R-Dynamic HSE s přeplňovanou benzínovou motorizací P250, automatickou převodovkou, pohonem všech kol a dvacetipalcovými koly.
Vozy značky Land Rover, napříč celým portfoliem, bohužel nedisponují příznivými pořizovacími cenami, disponují však velmi osobitým stylem, originálním vnějším vzhledem, kvalitním zpracováním a v neposlední řadě kultivovanými a potentními pohonnými jednotkami. Nové Discovery Sport pak v tomto duchu hrdě pokračuje.