Je logické, že když řidič uvidí překážku, podvědomě sešlápne brzdu. Pokud si je jistý, že to dokáže ubrzdit, je to nejlepší možná reakce. Co ale v případě, že na krátkou vzdálenost zastavit nezvládne? Brzdění do poslední chvíle je naopak největší chybou, kterou může udělat. Odborníci radí jediné: nebrzdit.
Nenadálá překážka
Pokud jezdíte pravidelně a hodně, už jste narazili na celou řadu situací, kdy se před vámi objevila nenadálá překážka. Třeba zvěř v lese, spadlá větev, náklad z vozu, porouchané vozidlo, zraněný chodec nebo cyklista. Možných překážek je nepočítaně. V takovém případě řidiči instinktivně dupnou na brzdy. A to je dobře. Ne vždy je ale správné na brzdě stát stále.
Dokážeme zastavit?
Během brzdného manévru je třeba začít analyzovat situaci. Stihneme, nebo nestihneme zastavit? Pokud ano, je třeba stále brzdit až do chvíle, dokud naše vozidlo zcela nezastaví. Tím je hrozba zažehnána. Potom můžeme jednat dále.
Co ale v případě, kdy vyhodnotíme, že zastavit nedokážeme? V takovém případě je nutné začít přemýšlet o tom, jak překážku objedeme, aby to bylo co nejbezpečnější pro nás a případné další účastníky silničního provozu. Je třeba si během zlomků vteřiny ujasnit, kam své auto stočíme.
A hlavě nebrzdit
Co může podle odborníků naši snahu o vyhnutí-se překážce zhatit, to je brzdění. Tedy sešlápnutí brzdový pedál. V takovém případě může klesat přilnavost pneumatik a manévr zatáčení bude těžší. Zvláště teď v zimě, na zasněžené nebo kluzké vozovce.
Správný vyhýbací manévr je třeba provést brzděním do poslední chvíle. Jakmile zahájíme vyhýbání, je třeba povolit brzdu. Kola se lépe „chytnou“, s autem změníme jízdní stopu, vyhneme se překážce, auto následně stabilizujeme a až potom můžeme znovu sešlápnout brzdový pedál.
Chce to cvik
Zní to možný jednoduše, ale pravdou je, že jenom málokterý řidič dokáže v tak vypjaté situaci povolit brzdu těsně před překážkou. Vozy se systémem ABS mají v tomto případě určitou výhodu, jelikož nám pomohou zamezit blokaci kol a tam zlepšit manévrovatelnost s vozem. U vozů bez tohoto systému můžeme po sešlápnutí brzdy jet jako na saních. A ty také neuřídíte.