Od letošního roku musí být všechny nové modely automobilů vybaveny speciálním zařízením, které bude monitorovat jejich spotřebu a tu následně hlásit Evropské unii. O rok později bude toto nařízení platné pro všechny nově prodaná auta. Nejenom, že jde vlastně o jasné sledování řidičů, ale řada z nich si pokládá také otázku, jak budou data dále využívána?
On-Board Fuel Consumption Meter
Ono zařízení, které musí být dle nařízení Evropské unie nainstalováno ve vozech, nese označení On-Board Fuel Consumption Meter. Pro svůj komplikovaný název se používá zkratka OBFCM. Toto zařízení monitoruje reálnou spotřebu paliva, ale monitoruje i reálnou spotřebu elektrické energie. Naměřená data bude mít k dispozici EU. A co se s nimi bude dít?
Pokuty pro automobilky
Primárně mají data sloužit k tomu, aby mohla být porovnána udávaná spotřeba vozu, dosažená v rámci povinného měření WLTP s tím, kolik vůz spotřebuje paliva reálně, v rukou skutečných majitelů. Na samotném začátku má jít jenom o statistická porovnání. Později se přejde k opatřením, která znamenají pokuty pro automobilky, pokud se budou hodnoty jimi udávané a hodnoty naměřené pomocí OBFCM příliš lišit.
Podklady pro ekologické organizace
Dále budou data sloužit jako podklady pro různé ekologické organizace, která získají dokonale přesné informace o tom, jak jezdíme, a hlavně za kolik jezdíme. A z toho mohou odvodit, jak moc znečišťujeme životní prostředí. Už nyní se dá tušit, že toto nepřinese nic dobrého, jenom mnoho dalších sankcí a omezení. Ostatně už v při měření v běžném provozu se potvrdilo, že znečišťování auty je vyšším, než se mnohdy čekalo.
Jako pomocník při výběru auta
Toto uznáváme. Od roku 2021 bude totiž EU zveřejňovat dané výsledky měření. A to by mohlo lidem pomoci při výběru nového vozu, jelikož díky OBFCM reálně uvidí, kolik si dané auto vezme paliva a jak moc se hodnota ze skutečného provozu liší od té, kterou udává automobilka v rámci svého měření WLTP.