Hybridy mají neřešitelný problém. Spočívá v jejich těžké baterii

Car Engine 231213 640

Koupit si hybridní vůz má být cestou, jak chránit přírodu a jezdit za pár litrů. Teoreticky to tak funguje. Prakticky už méně. Klasické hybridy mají celkem jednoduchou konstrukci. Kombinují nádrž na palivo s klasickým spalovacím motorem a dále akumulátor s elektromotorem. Během jízdy auto samo řídí oba pohony tak, aby to bylo co nejoptimálnější.

Do města skvělá volba

Zácpy a kolony, semafory, zpomalování a rozjíždění. Takto vypadá běžná cesta městem. Zde jsou hybridy rozhodně skvělou volbou. Při zpomalovaní rekuperují energii a nabíjejí akumulátor. Při rozjezdu používáme elektromotor, a tak jezdíme v podstatě zdarma. Výrazně tak snižujeme spotřebu, jelikož u klasických spalovacích motorů jsou právě rozjezdy ta nejhorší chvíle, kdy se motor pořádně napije.

Mohlo by vás zajímat:  Každé čtvrté auto musí znovu navštívit STK. Kvůli emisím

Mimo město, a hlavně na dálnicích noční můra

Zatímco ve městě se těšíte z toho, že jedete klidně i za jednotky litrů blížící se nule, jakmile vyrazíte mimo město, začne spotřeba stoupat. Stačí najet na dálnici a bude po desetinách postupně naskakovat a přelézat jeden litr za druhým. A v tu chvíli začnete spekulovat nad tím, proč vlastně? Vysvětlení je jednoduché a vlastně ukazuje na celkově neřešitelný problém hybridů.

Problémem je baterie a její hmotnost

Nejenom, že baterie přece jenom zabírá velké místo, kvůli kterému je často omezen zavazadlový prostor, nebo je i o desítky litrů zmenšená nádrž. Problémem je hlavně to, že baterie něco váží. A udržet podstatně těžší auto v pohybu znamená dát motoru dostatečně napít. To, že váha přímo ovlivňuje spotřebu auta, není žádná novinka.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia RS iV kombinuje zdánlivě neslučitelný vysoký výkon a nízkou spotřebu

Větší baterie znamená více elektřiny. Ale opět vyšší váhu

Co kdyby se ve voze použila větší baterie, která by zajistila větší dojezd čistě na elektřinu? Může, ale čistý elektrický nájezd se zvýší v podstatě jenom o pár kilometrů. A protože mimo město a na dálnici jezdíme desítky až stovky kilometrů, moc si nepomůžeme. Hlavně proto, že na prvních pár kilometrech sice ušetříme, ale potom bude muset spalovací motor hnát ještě těžší vůz, což znamená, že si vezme ještě více benzínu. A trendy ve vývoji baterií zatím nenaznačují, že by jejich hmotnost mohla jít opravu rapidně dolů.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora