Dobíjení elektromobilů má vyřešit setrvačník. Škoda spolupracuje na nové technologii

003

Odpůrci elektromobility mají poměrně silný argument, kterým je nedostatečná infrastruktura související s možnostmi nabíjení elektromobilů. Těmto lidem je třeba dát za pravdu, jelikož síť nabíječek je u nás skutečně zatím nedostatečná. Ve velkých městech možnosti jsou, ale na těch odlehlejších už nikoliv. Tento problém by v budoucnu mohl vyřešit nový systém ukládání energie.

Spolupracuje i Škoda

Jedná se o unikátní projekt, se kterým přišel izraelský startup Chakratec, který vyvinul zajímavou technologii ukládání elektrické energie. S tímto startupem spolupracuje také automobilka Škoda, a to v rámci svého inovačního centra, která je označeno jako Škoda Auto DigiLab Israel. Tento projekt navíc není jediným, na kterém se automobilka nějakým způsobem podílí.

Mohlo by vás zajímat:  Vypadá stejně, ale je jiný. Klasický VW Beetle dostal elektromotor

Netradiční systém ukládání energie

V čem má být daná technologie unikátní? Půjde o zcela netradiční systém ukládání energie. Zatímco nyní je energie ukládána především do akumulátorů, ze kterých je následně zase čerpána, tento projekt má místo nich využívat kinetickou energii. To poslouží v první fázi k uchování elektrické energie a následně k tomu, aby ta mohla být následně poslána do samotného elektromobilu.

Využití v místech s nedostatečnou infrastrukturou

Cílem projektu má být vyvinout zařízení, které by umožnilo provoz rychlých nabíječek i v místech s nedostatečnou infrastrukturou. Laicky řečeno má zařízení velikost přepravního kontejneru. Jeho hlavním prvkem je setrvačník ve vakuové komoře, který díky magnetům, mezi kterými je držen nemá téměř žádné tření. Elektřina ho dokáže roztočit, čímž dojde ke změně energie na kinetickou. Když se následně k zařízení připojí elektromobil, dojde k aktivaci generátoru, který bude kinetickou energii ze setrvačníku převádět zpět na elektrickou a ta bude mířit právě do nabíjeného automobilu.

Mohlo by vás zajímat:  Od kostek ledu ke klimatizaci Climatronic aneb Jak se chladí vozy Seat

Elektromobilita je u nás zatím v plenkách

Toto zařízení by v budoucnu mohlo pomoci i se samotným rozvojem elektromobility u nás. Ta je zatím skutečně v plenkách. I když v loňském roce se počet elektromobilů zvýšil o úctyhodných 82 procent, reálné číslo je takové, že jich bylo zaregistrováno zatím jenom 703.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora