Lexus UX 200 2WD COMFORT – zrozen pro město

0

Lexus UX je novým modelem značky, který vystoupil do hojně zastoupeného segmentu městských crossoverů. A jak si s touto výzvou tento prémiový vůz poradil, na to se vám budu v následujících řádcích snažit odpovědět.

Do redakčního testu jsem si vysloužil Lexus UX v „nehybridní“ základní specifikaci, tedy s klasickým atmosférickým dvoulitrem, automatickou bezestupňovou CVT převodovkou a pohonem pouze přední nápravy.

Vnější design nového UX, plně v duchu rukopisu automobilky

V kontextu měřítka vozů značky Lexus pak „malé“ UX svým vnějším vzhledem rozhodně budí stejné pozdvižení jako jeho větší sourozenci. Vozy této japonské automobilky mají aktuálně jasně čitelný, originální a nepodbízivý rukopis.

Přední partii zcela logicky nechybí ohromná zalomená mřížka jdoucí až ke spodní části předního nárazníku. Kompozici této části vozu pak doplňuje dvojice „hokejek“ ve kterých jsou integrována mlhová světla. Uhrančivý pohled přední partie pak podtrhuje tvar a linka denního svícení předních světlometů.

Boční profil vozu je oživen poměrně masivním „oplastováním“ lemů blatníků, které u testovaného bílého provedení s vozem efektně kontrastují. Dalším zajímavým prvkem nejen této partie jsou jednotlivé linky, ve kterých se karoserie vozu láme. Boční partie pak disponuje hned třemi takovými výraznými zlomy.

Zadní partii pak jasně dominuji horizontálně orientované a propojené zadní lampy, které po stranách disponují funkčními výstupy, které dle výrobce aktivně zlepšují aerodynamiku vozu.

Lexus UX svým vnějším dynamickým vzhledem rozhodně nezklame a je plně v souladu s aktuálním charakteristickým stylem značky.

Interiér, zde vládne klid a komfort

Interiér modelu UX značku rozhodně nezapře. Jeho zpracování je na velmi vysoké úrovni, jeho ergonomie ovládání pak stejně tak. Elegantní horizontální proporce a rozvržení palubní desky zde hraje hlavní roli.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Fabia MONTE CARLO 1.5 TSI DSG – sportovní střih pro čtvrtou generaci

Seznámení s palubní deskou začneme u kapličky přístrojů před řidičem, které dominuje centrálně umístěný otáčkoměr s digitálním rychloměrem uprostřed (grafické pojednání této partie se barevně mění dle zvoleného jízdního režimu). Vlevo od otáčkoměru je umístěny digitální displej, který na vás chrlí hromadu informací, vpravo jsou pak umístěny klasické ukazatele stavu paliva a teploty motoru. Nebyl by to Lexus, kdyby vrchní část palubky přístrojů nebyla vybavena dvojicí válcovitých ovladačů, v rámci kterých se vypíná stabilizace nebo mění jízdní režimy.

Střední části palubní desky dominuje elegantně zapasovaný, s kapličkou přístrojů výškově sladěný, displej palubního infotainmentu. Displej u testovaného kousku disponoval úspornější 8,3 palce širokou úhlopříčkou, dále pak byla tato partie již tradičně vybavena klasickými analogovými hodinkami.

Dlouhodobě vzpomínané ovládání infotainmentu a jeho prostředí je mi z již dříve testovaných vozů značky celkem známé. Jeho ovládání probíhá z „touchpadu“, který je umístěn ve středovém panelu. Příjemně mohutný středový panel je dále vybaven voličem automatické převodovky a dalším, z loketní opěrky vystupujícím, ovladačem. Jeho ovládání je velmi komfortní, jednotlivá tlačítka jsou totiž rozmístěna v návaznosti na vaše prsty.

Lexus UX, jakožto městský specialista, se stran vnitřních rozměrů orientuje spíše na posádku vpředu. Zde je cestování velmi komfortní a s dostatkem prostoru. O poznání horší to je na zadních pozicích, zde je místa již méně, a to jak v prostoru pro kolena, tak v prostoru pro hlavu.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i10 - nejen do města

Se zavazadlovým prostorem to také není zcela ideální. Nabídne 320 l objemu a celkem vysoko posazenou nakládací hranu. To je sice uživatelsky příjemné, ale bohužel se značným přesahem do velikosti zavazadlového prostoru.

Klasická atmosférická dvoulitrová motorizace

Testovaný Lexus UX 200 byl vybaven čtyřválcovým atmosférickým benzínovým dvoulitrem. Jedná se o motorizaci, která je, až na pár změn, shodná s motorizací, která se stará o pohon také hybridní verze. Motorizace disponuje výkonem 126 kW (171 koní) a točivým momentem 205 Nm. Zrychlit na 100 km/h pak tato motorizace zvládne za 9,2 s. Jedná se o zcela nový dvoulitr, který využívá vysokorychlostní spalování, díky němuž dosahuje nejvyšší tepelné účinnosti v dané třídě vozidel.

Avizovaná motorizace spolupracovala se zcela novou převodovkou Direct-Shift CVT s plynule měnitelným převodem a přímým řazením, dále s devíti přednastavenými virtuálními stupni.

Pocity z jejího fungování pro mě byly bohužel celkem rozpačité. V klidnějším městském prostředí, do kterého nové UX jednoznačně patří, bylo její fungování příjemné. Převodovka díky plynule měnitelnému převodu prakticky „neřadí“ a jízda je tichá a komfortní, stejně tak jako zbytek vozu.

Jakmile však od vozu chcete dynamičtější jízdu, začnou se ukazovat slabiny této převodovky. Zapomeňte na kadenci střídání rychlostí, kterou známe například u dvouspojkových převodovek. Zde je motor vytočen do vysokých otáček a tyto otáčky jsou konstantně drženy až do doby, než polevíte na plynu. Motor tak v této situaci vydává celkem nepříjemný monotónní zvuk.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Enyaq iV 80 – mladoboleslavské přednosti v plně elektrickém SUV

Na druhou stranu, těch pozitivních aspektů, které vám souhra této motorizace a převodovky přináší, je daleko více. Vozy Lexus jsou především o komfortních jízdních vlastnostech a na ty je velmi dobře nastaveno i nové UX. Lexus UX stojí na nové podvozkové platformě, kterou sdílí s novou Corollou nebo crossoverem C-HR. Naladění podvozku, řízení a skvělé odhlučnění ve vás však vyvolává pocit, jako byste řídili daleko větší a mohutnější vůz. Řízení je tak spíše komfortní s nevelkou zpětnou vazbou, potěší však velký rejd a výborná manévrovatelnost s vozem například při parkování.

Absence hybridního provedení se ve výsledku nikterak výrazně nepodepsalo na spotřebě vozu a s novým UX jsem se během týdenního testu dostal na průměrnou spotřebu 6,5 l/100km.

Závěr

Lexus UX 200 v rámci akční nabídky ve verzi BUSINESS EDITION pořídíte již za 799 000 Kč včetně DPH. Nejlevnější hybrid, tedy Lexus UX 250h BUSINESS EDITION pak v rámci stejné akční nabídky za 849 000 Kč včetně DPH. Vrcholnou verzi s pohonem AWD, tedy Lexus UX 250h LUXURY 4×4 E-FOUR za 1 249 000 Kč včetně DPH.

Dalo by se říci, že je to poměrně hodně za městský crossover, Lexus UX je však stejně jako jeho sourozenci vozem bez kompromisů, který pokračuje plně v duchu pravidel této prémiové automobilky.

Originální a dynamický design, velmi kvalitně a ergonomicky dobře zpracovaný interiér, tichý a komfortní jízdní projev, to vše jsou přívlastky, kvůli kterým si vozy této značky zákazníci pořizují.

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora