Výroba osobních automobilů, nákladních automobilů a příslušenství k nim má v České republice opravdu bohatou historii. Většině obyvatelům naší země jsou jistě známé zejména dvě značky, které se dochovaly až do dnešních dní. Škoda a Tatra jsou skutečnými giganty na poli automobilové výroby a jejich produkty se stále dovážejí do celého světa. Pokud ovšem zabrousíme o něco hlouběji do minulosti, tak bychom nalezli ještě další společnosti, které výrazně zasáhly do tohoto odvětví trhu. Říká vám například něco název Praga, které je také stále aktivním hráčem na trhu, ovšem už pod jiným pojmenováním? Pokud ne, koukejte to v průběhu tohoto článku napravit! Povědomí o našich výrobcích je totiž velice důležité, abyste si uvědomili, že ve světě hrajeme i přes malou rozlohu poměrně významnou roli!
Čím se Praga vlastně zabývala a zabývá doposud?
Praga je český výrobce automobilů, jehož vznik se datuje k roku 1907, který se vyznačuje jak období První republiky. Tehdy ovšem firma nesla pojmenování Pražská továrna na automobily. Tehdy z dílen umístěných v našem hlavním městě vyjelo několik osobních automobilů s licencí italské firmy Isotta Fraschini a o rok později se k nim připojily vozy v licenci francouzských značek Charon a Renault. Jelikož měli majitelé společnosti vlastní a mnohem vyšší cíle, začali postupně přecházet na výrobu vlastních vozidel. S tím souvisela i změna názvu, protože původní pojmenování se pro trh zdálo příliš složité. Nakonec v roce 1909 došlo k přejmenování na jednoduché a zvučné Praga, což je latinský překlad názvu našeho hlavního města. To zaručilo, že společnost získala mezinárodní punc.
Začátky této automobilky byly poměrně krušné, protože během prvních dvou let se prodalo pouhých patnáct kusů vozidel. Zájem veřejnosti byl skutečně velice malý, automobily byly drahé a výroba jako taková působila skutečně neefektivně. Sériová výroba vozů Praga 01 a Praga 02 se také nesetkala s úspěchem, takže to s firmou šlo velice z kopce. Zlom nastal až v roce 2011, kdy do služeb Pragy přišel vrchní konstruktér František Kec. Ten navrhl model nákladního automobilu Praga V, jenž zlidověl pod označením „autovlak“. Byl velmi bezpečný, kvalitní a spolehlivý. Zaujal dokonce i tehdejší monarchii a výroba pro rakousko-uherské císařství tedy mohla začít. To jej následně využilo při první světové válce.
František Kec se postaral také o rozvoj na poli automobilů osobních. Jeho modely Praga Mignon, Praga Piccolo či Praga Grand se dočkaly obrovské pozornosti veřejnosti. Druhý zmíněný model využíval dokonce i císař Karel I. přímo na frontě během války a následně v něm ulicemi Prahy projížděl také T.G. Masaryk. Když se roku 1919 stal Kec generálním ředitelem společnosti, začala zřejmě nejlepší léta Pragy. Dočkala se totiž řady ocenění ve sportovních i konkurzních soutěžích světa. Kec ovšem svou milovanou Pragu kvůli neshodám ve vedení roku 1933 opustil.
Druhá světová válka byla pro Pragu devastující
Praga sice pokračovala i bez Františka Kece, jenže její modely Praga Lady, Praga Golden, Praga Baby a Praga Super Piccolo se nedočkaly tak obrovské popularity jako dříve. Pak navíc přišla druhá světová válka a březnový nálet roku 1945 výrobní haly automobilky téměř kompletně zničil. Po válce byly sice haly opraveny, jenže nový majitel ČKD Sokolovo hodlal vyrábět pouze vojenské a nákladní vozy. S příchodem komunismu se firma přejmenovala na Automobilové závody Klementa Gottwalda a výrobu tvořily už jen sedmistupňové převodovky dle návrhu Františka Kece pro vojenské vozy a autobusy.
Vrátí se vozidla Praga ještě někdy do výroby? Naděje žije!
S úderem Sametové revoluce se do závodů Praga opět navrátil život a začaly se znovu vyrábět vozidla a motocykly jako v minulosti. Opětovný start ovšem nevyšel a plány zkrachovaly. Aktuálně si vzal společnost pod křídla Petr Ptáček, majitel Praga Export s.r.o., který plánuje vozidlům Praga navrátit jejich dávno zašlou slávu. Roku 2015 představil světu zbrusu nový sportovní model Praga R1R, který je prvním osobním automobilem vyrobeným v tamních dílnách od roku 1947. Budou jej následovat další? Na to si budeme muset počkat.
Praga nebyla pouze o vozidlech
Společnost Praga v průběhu své existence nevytvářela pouze automobily, ačkoli právě s nimi a hlavně jednotlivými komponenty dosáhla největšího věhlasu. Z dílen kdysi vyjížděly také trolejbusy, autobusy, dělostřelecké tahače, tanky a překvapivě také letadla. Těch se v halách během války vyrobilo skutečně mnoho, dohromady se totiž jednalo o deset modelů. Takže vidíte, přijít o značku Praga by byla obrovská škoda!