Nejenom elektřina, ale také vodík. Alespoň takto má vypadat vývoj v České republice. Ministerstvo průmyslu a obchodu přišlo se zajímavým odhadem, který říká, že se v následujících deseti letech výrazně zvýší počet automobilů s tímto alternativním pohonem. Důvodem bude nejenom snižování cen těchto vozů, ale i to, že se Česká republika zavázala k tomu, že bude snižovat emise vzniklé dopravou. My dodáváme, že pro splnění závazků bude nezbytně nutné určitým způsobem motivovat zájemce o nové vozy – například dotací, nebo jinými výhodami.
Do roku 2030 má být v ČR až 90 000 aut na vodík
Ministerstvo průmyslu a obchodu má odhady celkem optimistické. Jeho aktuální odhad říká, že do roku 2030 by v České republice mohlo jezdit zhruba 60 000 – 90 000 automobilů na vodík. Zároveň dodává, že jde o prvotní odhad, který by se měl ještě upřesnit. A to po roce 2023. Právě tento rok má být zlomový v pohledu na emise CO2 nikoliv u osobních vozů, ale u vozů užitkových a dodávkových.
Nebudou chybět čerpací stanice? V plánu jich je zatím jenom 8
Také se vám zdá odhad ministerstva až moc optimistický? Nám také. A to jsme ještě nedodali, že Česká republika zatím nedisponuje veřejnými vodíkovými čerpacími stanicemi. Sice se plánují, ale nutno říci, že jich má vzniknout pouze 8. Nikoliv hned, ale do roku 2023. Když se na Českou republiku podíváme jako na celek a uvědomíme si, že má celkem 14 krajů, jasně nám vychází, že minimálně v 6 z nich žádná stanice nebude.
Česká republika žádné reálné konkrétní plány na budování infrastruktury nemá. Pouze spustila dotace s názvem Operační program Doprava. To sousední Německo už plány má. A celkem ambiciózní. Do rozvoje vodíku chce investovat 100 milionů EUR. Nikoliv jednorázově, ale každý rok.
Vodíkové vozy již existují
Ve vodíku vidí budoucnost i samotné automobilky. I když nutno dodat, že zatím více věří elektřině. S vodíkovými vozy přichází například Hyundai, stejně jako Honda, nebo také Toyota, která je patrně nejdále. Na jejím příkladu si však lze ukázat, že zájem není až tak velký. Za loňský rok prodala v celé Evropě jenom necelých 170 vodíkových aut. Přesto tomuto pohonu věří. S přibývajícím zájmem dojde i ke snižování výrobních nákladů, což by mělo vodíková auta činit zajímavější. Nutno však dodat, že ruku v ruce s tím musí jít i rozvoj infrastruktury.