Kdysi dávno byla klimatizace exkluzivním doplňkem. Dnes ji již má ve voze téměř každý a postupně se stává zcela běžnou a základní výbavou. Přesto mnoho lidí stále nezná její správné používání a dělá při něm chyby. Pojďte se podívat, jaké to jsou a zda náhodou i vy nejste jedním z těch, který se jich nevědomky dopouští.
Zapnutí na nejvyšší výkon ihned po startu
Pokud parkujete v létě na přímém slunci, teplota ve voze se může vyšplhat za chvíli až nad 60 stupňů. To samozřejmě není pro nikoho příjemné. Lidé se logicky a zcela pochopitelně chtějí ochladit co nejdříve a tak zapínají klimatizaci na maximální výkon a nejnižší teplotu ihned po usednutí do vozu. To však není mnohdy účinné a ani vhodné pro samotnou klimatizaci. Největší výheň lze během krátké chvíle vyvětrat otevřením okýnek. Po prvotním ochhlazení bude mít vzduch z venčí mnohem rychlejší nástup a také tím ušetříte vaši klimatizaci, pro kterou je takový výkon velkou zátěží.
Používání režimu vnitřní cirkulace vzduchu
Mnoho lidí má ve zvyku pustit, respektive z automatického režimu přepnout, klimatizaci na režim recirkulace vzduchu, tedy na vnitřní okruh v autě. Je to dáno nejspíše tím, že mají pocit, že nasávání již vychlazeného vzduchu z vnitřku vozu usnadní systému práci nebo že tím urychlí vychlazení interiéru. Zásah do automatického režimu, který si zvolil nasávání vzduchu zvenčí, však výkon klimatizace nijak nezmění. Navíc komplikuje správnou cirkulaci a přívod čerstvého vzduchu a snižuje tak jeho kvalitu.
Špatné nastavení výdechů větráku
Stejně jako u klasického foukání, tak i u klimatizace si můžete regulovat směr a výkon jednotlivých větráků jejich natáčením nebo uzavíráním. Touha po rychlém ochlazení je často důvodem, proč mnozí směrují klapky větráku tak, aby šel studený vzduch na jejich tělo. Přímý suchý a chladný vzduch klimatizace však může způsobovat různé zdravotní komplikace jako například:
- Bolest v krku
- Bolest hlavy
- Pálení očí
- Únava
Ze zdravotního hlediska by neměl být rozdíl mezi aktuální teplotou a chlazením více než 5 – 6 stupňů. Ideální natočení větráku je směrem ke stropu auta. Nejenže se tím vyhnete případným zdravotním komplikacím, ale navíc tím lépe a rychleji vychladíte automobil, protože teplo má tendenci stoupat vzhůru.
Zanedbávání pravidelného servisu
Klimatizace v automobilu potřebuje pravidelnou údržbu. Rozhodně není dobré podceňovat její pravidelnou kontrolu, bez které může dojít ke zdravotním komplikacím i k poruše chladicího systému, které se dalo předejít a jejíž oprava stojí nemalé peníze. Prohlídka je doporučována jednou za rok či po ujetí 15 000 km a samozřejmě tehdy, když začne větrák kdykoliv během roku podivně zapáchat. Určitě se vám vyplatí jí věnovat chvíli a mít díky tomu jistotu, že je celý klimatizační systém v pořádku.