Konec řízení v brýlích – VW představuje speciální čelní sklo

4

Čelní sklo u auta. Pokud si myslíte, že na něm není moc co vymýšlet a že už je po celá desetiletí u všech aut téměř stejné, mýlíte se. Německá automobilka Volkswagen představuje nový speciální typ čelního skla, které je určeno především pro řidiče, které trápí problémy se zrakem.

Dobrý zrak je pro řidiče stěžejní

Toto sklo by tak mohlo představovat poměrně zásadní řešení problému, se kterým se potýká až pětina řidičů – špatný zrak. Problém souvisí především se skutečností, že i když většina lidí o svých potížích s očima ví, nenosí při řízení ani brýle, ani kontaktní čočky. To může velmi ovlivnit jejich schopnost řídit. Většinu potřebných informací totiž při řízení získáváme právě pomocí zraku. Udává se, že pokud nemáme s očima žádný problém, zaregistrujeme při běžných podmínkách chodce na vozovce již na vzdálenost dvou set metrů. Pokud máte ale potíže s viděním na dálku, tato vzdálenost se samozřejmě rapidně zkrátí, konkrétně při -0,75 dioptriích na sto metrů, při -2 dioptriích na pouhých dvacet metrů.

Mohlo by vás zajímat:  Folie na autech

Místo brýlí čelní sklo

Revoluční čelní sklo, které by mohlo problém se zhoršeným zrakem mnoha řidičů vyřešit, dostalo název Optimalizované optické osobní sklo (Optimized Optical Personal Screen). Jeho tajemství samozřejmě spočívá v tom, že funguje jako brýle. Sklo přitom nepomůže jen lidem trpícím krátkozrakostí, tedy vidícím špatně na dálku, ale pomocí specifického řezu, tloušťky a sklonu bude k dispozici také varianta pro dalekozraké řidiče. Prozatímní testy zatím prokázaly účinnost u obou vad až do 10 dioptrií.

Mohlo by vás zajímat:  Euro NCAP - Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford Fiesta FL, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe

Drobným problém, který sama společnost Volkswagen připouští je, že pro správnou funkci skla je nutné, aby se řidič během jízdy na svém sedadle příliš nehýbal, a vzdálenost mezi jeho očima a čelním sklem tak byla po celou dobu řízení přibližně stejná. Firma teď zvažuje vytvořit pro tento typ čelního skla i speciální sedadlo, které by neposedné řidiče trošku usměrňovalo. Auta vybavená tímto sklem budou ale samozřejmě moci používat i řidiči bez oční vady. Ve voze se bude nacházet zvláštní tlačítko, které tuto speciální funkci čelního skla zapne či vypne.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora