Podle statistik loni zemřelo na českých silnicích 565 osob, což je více než v roce 2017. Za většinou nehod byla nepozornost a vysoká rychlost, počet řidičů pod vlivem alkoholu stoupl o 3%. Přestože se jedná o třetí nejlepší výsledek od roku 1961, jsou tyto statistiky značně znepokojivé, mnoho řidičů však neodrazují od rizikového chování. Může to připravovaný bodový systém změnit?
Od doby jeho zavedení v ČR uběhlo už 13 let. Za tu dobu se doznal několika málo reforem, od roku 2011 však zůstává beze změn. Ministerstvo dopravy má však v plánu zcela nový bodový systém. Co to bude znamenat pro řidiče a na co se připravit?
Rozlučte se s dvoubodovými přestupky
Zatím bodování stále funguje na principu 2 až 7 bodů dle závažnosti přestupku, které se zaznamenávají až do maximálního stanoveného počtu dvanácti bodů. Nový bodový systém se bude sestávat pouze ze dvou kategorií – čtyř a šestibodových přestupků. O čtyři body přijdete v případě méně závažného přečinu, 6 bodů se pak bude týkat těch nejvážnějších.
Přehledný ale přísný
Nový bodový systém si zakládá také na přehlednosti, všem řidičům by tak mělo být jasné, kolik bodů za každý přestupek přísluší. Například, pokud budete při jízdě používat mobil nebo si zapomenete zapnout pás, hrozí vám 4 trestné body namísto původních 2, za jízdu na červenou počítejte rovnou se šesti body. Záměrem je také zjednodušení celého systému. O 12 bodů a tedy o řidičské oprávnění můžete přijít už za 3 menší přestupky.
Jízda na červenou
Za jízdu na červenou po schválení novely budete trestáni ne 5 ale dokonce 6 body. Ministr dopravy však zároveň zamýšlí změnu v předpisu. Možnost odbočení doprava na červenou v případě, že ve výhledu není žádné jedoucí vozidlo. Cílem je větší plynulost provozu a s tím i zkrácení doby čekání na semaforech, kde auta čekají na zelenou i přesto, že zleva nic nejede. Tato možnost by měla ovšem platit pouze na opravdu přehledných křižovatkách označených dopravní značkou Stop, která řidičům umožní se dobře rozhlédnout. Druhým záměrem je zmírnit dopad „zbytečně“ běžících motorů na životní prostředí.
Držte si odstup!
Hovoří se také o stanovení bezpečného odstupu. Pokud bude reforma schválena, řidiči budou muset striktně dodržovat předepsaný odstup mezi vozidly. Dosavadní informace udávají 30 metrů při padesátikilometrové rychlosti a 50 metrů při rychlosti nad 80 km/h. Za porušení budou hrozit 4 body.
Řidičák na zkoušku
Součástí nového bodového systému by měl být takzvaný řidičák na zkoušku a s ním spojený i o polovinu nižší bodový limit po dobu prvních dvou let. Měl by přimět novopečené řidiče k zodpovědnosti a zvýšit tak bezpečnost na silnicích. Nejedná se o žádnou žhavou novinku, návrh se projednával již před lety, ale doposud nebyl schválen.
Hlouběji do peněženky
Přísnější budou také pokuty. Třeba již zmíněné telefonování za volantem vás může přijít až na 2 a půl tisíce korun, ve správním řízení dokonce až na 10 tisíc korun. Za jízdu pod vlivem hrozí pokuta až do výše 75 tisíc korun. V diskuzi je také určení pevné sazby blokové pokuty a v případě, že přestupek způsobí nehodu, částka se bude násobit.
Ministerstvo dopravy změnu připravuje už od roku 2016, konečného znění se ale zatím nedopracovalo. Návrh do meziresortního řízení by však mělo podat ještě teď v lednu. Zavedení nového systému se pak v případě jeho schválení předpokládá nejdříve na začátek roku 2020. Do té doby se jeho podoba může ještě proměnit.